نوشته شده توسط : ali




شهر سمنان مرکز شهرستان و استان سمنان است. شهری در نزدیکی تهران که به خاطر معادن متنوعش مشهور است و تعداد 11 شهرک صنعتی در دل خود جای داده است. استان سمنان 8 شهرستان دارد که عبارتند از سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، سنگسر، سرخه، میامی و آرادان. همچنین این استان 20 شهر دارد که آن‌ها هم به ترتیب زیر هستند: سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، ایوانکی، شهمیرزاد، سرخه، بسطام، آرادان، مجن، کلاته خیج، درجزین، دیباج، کلاته، میامی، رودیان، امیریه، بیارجمند و کهن‌آباد. اگر شما ساکن سمنان هستید یا می‌خواهید در این استان سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید از طریق اداره‌ی ثبت شرکت‌ها شرکتی در زمینه‌ای که می‌خواهید فعالیت کنید ثبت کنید و شروع به فعالیت در این استان کنید. راه دیگر این است که با کار ثبت شرکت خود را با ثبت شرکت آسان و سریع‌تر انجام دهید. این مطلب به شما کمک می‌کند که در این زمینه اطلاعات بیش‌تری کسب بنمایید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان

یکی از ساده‌ترین و مرسوم‌ترین شرکت‌ها از میان انواع شرکتی که قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده است، شرکت با مسئولیت محدود است که در جهان با نام Ltd شناخته می‌شود. نام این شرکت‌ها را از این حیث مسئولیت محدود گذاشته‌اند که در آن‌ها مسئولیت هر یک از شریک‌های شرکت محدود به مقدار آورده‌ی آن‌ها در سرمایه‌ی شرکت، اعم از نقد و غیرنقد، است و نه بیش‌تر یا کم‌تر. همچنین در صورتی که خسارتی به شرکت وارد شود و لازم باشد شرکت قرض‌های خود را به طلبکاران بدهد، هر یک از شریک‌ها فقط به میزان همین آورده مسئول است و قانون به اموال شخصی شرکا کاری ندارد. در همه‌ی اسناد رسمی و قانونی مربوط به شرکت باید عبارت «با مسئولیت محدود» قبل یا بعد از نام شرکت ذکر شود و نباید نام هیچ یک از شرکا در نام شرکت ذکر شود چرا که در این صورت طبق قانون با این شریک مانند شریک ضامن در شرکت تضامنی برخورد خواهد شد و قانون‌های مربوط به شرکت تضامنی درباره‌ی او اجرا خواهد شد.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان

کم‌ترین سرمایه‌ای که می‌توان برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان در نظر گرفت مبلغ 1 میلیون ریال است که البته در هنگام ثبت شرکت نیازی به واریز همه یا بخشی از این مبلغ به حساب شرکت نیست. البته باید توجه کنید که سرمایه شرکت با توجه به موضوع فعالیت یا فعالیت‌های آن تعیین می‌شود و مثلا اگر شما می‌خواهید در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنید، از شرکت‌های بزرگ نمایندگی بگیرید و یا برای اخذ تسهیلات بانکی اقدام لازم را انجام دهید، باید سرمایه‌ای متناسب با اینگونه فعالیت‌ها داشته باشید.

اگر یکی از شرکا آورده‌ای غیرنقدی داشته باشد باید ارزش این آورده به طور دقیق در شرکت‌نامه ذکر شود. همچنین در اصطلاح قانونی سهم‌الشرکه‌ی غیرنقدی برای کسی که آن را به سرمایه‌ی شرکت افزوده است، مسئولیت تضامنی دارد. سهم‌الشرکه به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال نیست و برای انتقال حداقل سه چهارم صاحبان سرمایه باید رضایت داشته باشند و در این صورت نیز این انتقال طی یک سند رسمی انجام خواهد پذیرفت.

همچنین درباره‌ی مدیران شرکت با مسئولیت محدود در سمنان باید گفت که این مدیران می‌توانند از بین شرکا یا خارج از شرکا باشند و برای مدت مشخص و محدود یا مدت نامحدود انتخاب شوند اما فقط در چارچوب اساسنامه‌ی شرکت حیطه‌ی اختیارات و وظایف آن‌ها تعریف می‌شود. همچنین هر یک از اعضا طبق سهم‌الشرکه‌ی خود حق رای دارند اما اگر در اساسنامه غیر از این چیزی تعریف شده باشد، باید طبق اساسنامه عمل کرد. همچنین در حالت عادی سود نسبت به میزان سرمایه تقسیم می‌شود اما می‌توان شرایط تقسیم سود را در اساسنامه به نحو دلخواه تعریف کرد.

اگر تعداد اعضای شرکت با مسئولیت محدود بیش از 12 نفر باشد، باید یک هیئت نظار بر کار شرکت نظارت لازم را انجام دهد. این گروه سه نفره است و از بین شرکا برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند. این هیئت نباید عضو هیئت مدیره باشند. این هیئت وظایف مشخصی در چارچوب قانون دارد مانند اطمینان از بیان دقیق میزان ارزش سهم‌الشرکه‌ی غیرنقدی در شرکت‌نامه، اطمینان از پرداخت سهم‌الشرکه‌ی نقدی و تسلیم آورده‌ی غیرنقدی و... البته این هیئت نسبت به مدیریت شرکت و نتایج آن، وظیفه و مسئولیتی ندارد.

اگر بنا به تغییر اساسنامه‌ی شرکت باشد، این کار باید با تایید اکثریت عددی شریک‌ها که صاحب حداقل هفتاد و پنج درصد از سرمایه هستند انجام پذیرد. البته در خود اساسنامه ممکن است این حد نصاب تغییر یافته باشد. همچنین درباره‌ی افزایش میزان سهم‌الشرکه باید دانست که طبق قانون این کار برای هیچ یک از شرکا و تحت هیچ شرایطی نباید حالت اجباری به خود بگیرد.

شرکت با مسئولیت محدود باید در همه‌ی اسناد رسمی مربوط به خود ذکر کند که با چه شماره ثبتی در اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. اگر این کار را انجام دهد باید جریمه‌ی نقدی بپردازد. در شرکت با مسئولیت محدود در سمنان همچنین انتخاب بازرس اجباری نبوده و به حالت اختیاری است. همچنین انتخاب روزنامه برای درج آگهی‌های دعوت شرکت در این نوع از شرکت اختیاری است.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان

    فتوکپی از مدارک شناسایی موسسین شرکت
    اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود که همه‌ی صفحات آن را موسسین شرکت امضا کرده باشند.
    تقاضانامه‌ی شرکت
    شرکت‌نامه
    گواهی عدم سوءپیشینه برای همه‌ی موسسین
    وکالت‌نامه

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان

اولین مدرکی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان لازم است کپی مدارک شناسایی موسسین شرکت شامل کپی شناسنامه و کپی کارت ملی است. در مرحله‌ی بعد باید به یکی از دفاتر پلیس به اضافه‌ی ده مراجعه کرد و گواهی عدم سوءپیشینه‌ی موسسین را از این اداره دریافت کرد. سپس درباره‌ی اطلاعات حیاتی و ضروری شرکت تصمیم‌گیری لازم را انجام داد. این اطلاعات شامل موضوع فعالیت، نشانی و کد پستی شرکت، میزان سرمایه‌ی در نظر گرفته شده برای شرکت، نسبت تقسیم سهم‌الشرکه بین اعضای شرکت، سمت اعضای شرکت و نام صاحب امضاهای اوراق مربوط به شرکت. سپس باید اسناد و اوراق رسمی لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود را تنظیم کرد، پنج نام برای شرکت تعیین کرد، مقدار سهم‌الشرکه‌ی هر یک از صاحبان سرمایه را مشخص نمود، مسئولیت و سمت هر یک از اعضا را معلوم کرد، میزان سرمایه‌ی شرکت را مشخص کرد، در سامانه‌ی اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها ثبت نام کرد، امضای اعضای اصلی شرکت را برای مدارک شرکت اخذ کرد و در پایان برای انجام روال اداری ثبت شرکت منتظر ماند.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در سمنان

طبق لایحه‌ی اصلاح بخشی از قانون تجارت که در تاریخ 24 اسفند 1347 به تصویب رسید شرکت سهامی به شرکتی گفته می‌شود که سرمایه‌ی آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. البته ممکن است یک سهم به چند پاره‌سهم تقسیم شود اما وقتی مجموع این پاره‌سهم‌ها یک سهم کامل را تشکیل دهند، صاحب آن‌ها می‌تواند از حقوق مربوطه در قانون تجارت بهره‌مند گردد.

با توجه به این توضیحات، شرکت‌های سهامی به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شوند. در شرکت سهامی عام موسسان شرکت قسمتی از سرمایه‌ی شرکت خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند و در شرکت سهامی خاص تامین تمامی سرمایه بر عهده‌ی موسسین است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان

اگر قصد ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سمنان را دارید باید توجه کنید که سرمایه‌ی شما برای تشکیل این شرکت نباید از مبلغ یکصد هزار تومان کم‌تر باشد. همچنین باید مستحضر باشید که سهام شرکت را نمی‌توان در بازار بورس معامله نمود و نقل و انتقال سهام شرکت منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی است که صاحبان سهام تشکیل می‌دهند. همچنین شرکت سهامی خاص نمی‌تواند اوراق قرضه صادر نماید.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در سمنان

    فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی همه‌ی سهام‌داران و هیئت مدیره‌ی شرکت که باید کپی برابر اصل باشد.
    ارائه‌ی گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضای هیئت مدیره و همچنین بازرسان شرکت
    ارائه‌ی گواهی بانکی که تایید کند شما 35 درصد از مبلغ سرمایه‌ی شرکت را در حساب غیرقابل برداشت شرکت در حال تاسیس واریز نموده‌اید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در سمنان

ابتدا با مشاورین ثبت شرکت تماس بگیرید. ثبت شرکت به رایگان یکی از وکلای متخصص خود را به دفتر شما اعزام می‌کند. شما پس از آگاهی از شرایط کار، قراردادی برای ثبت شرکت امضا می‌کنید. سپس با راهنمایی کارشناسان ثبت شرکت مدارک لازم را فراهم می‌کنید. در مرحله‌ی بعد در سایت ثبت نام کرده و به شکل اولیه پذیرش می‌گیرید. تعیین نام شرکت و امضای اوراق و اسناد مربوطه مرحله‌ی بعدی کار است. انجام سایر مراحل اداری که سخت و وقت‌گیر است و در نهایت منتج به گرفتن شماره ثبت شرکت توسط وکیل پایه یک دادگستری می‌گردد بر عهده‌ی ثبت شرکت است که حداقل سی روز کاری به طول می‌انجامد. پس از پایان این مرحله، مدارک لازم در دفتر خودتان به شما تقدیم می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1388 جهت جداسازی تعدادی از شهرستان‌های تهران و تشکیل یک استان جدید تحت عنوان استان البرز، استان البرز با مرکزیت شهرستان کرج رسماً در سال 1389 تشکیل گردید؛ اما این باعث نمی‌شود که تصور کنیم کرج و یا دیگر شهرستان‌های این استان پیشینه تاریخی ندارند تازه تأسیس هستند. کرج یکی از شهرهای قدمت دار ایران بخصوص در دوران قاجار است. با توجه به موقعیت جغرافیای کرج که استقرار آن بر سر راه ارتباطی پایتخت و تبریز را به وجود آورده بود و آب‌وهوای دلپذیر آن موجب شده بود کرج موردتوجه درباریان قرار بگیرد و از این شهر به‌عنوان یکی از مناطق تفریحی استفاده کنند. نمونه‌هایی از این کاخ‌ها کاخ مروارید و کاخ ناصرالدین‌شاهی شهرستانک هستند. تعداد زیادی از تفرج‌گاه‌ها و کاخ‌های تفریحی در این شهر بنا شد تا خانواده سلطنتی جهت تفریح از آن‌ها استفاده کنند؛ اما استان البرز جهت تشکیل علاوه بر کرج مشتمل بر 5 شهرستان دیگر شد و این 5 شهرستان به شرح ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و فردیس است؛ اما کرج به سبب نزدیکی به پایتخت و همچنین تازه تأسیسی آن و با توجه به اینکه از تمامی اقشار ایران در این منطقه ساکن گشته‌اند یکی از مناطق موردتوجه مؤسسان شرکت‌ها و کسانی است که می‌خواهید سرمایه‌گذاری آینده‌نگر بکنند. اگر شما هم با توجه به مطالب فوق و یا با پیش‌زمینه قبلی تمایل به سرمایه‌گذاری در کرج دارید مطالب زیر برایتان مفید فایده خواهد بود.

ثبت شرکت در کرج نیز مانند دیگر نقاط کشور طی سلسله روابط قانونی و اداری صورت می‌گیرد. اداره ثبت شرکت در تمامی شهرستان‌های استان البرز واقع‌شده و همه تحت نظارت اداره کل استان یعنی اداره ثبت شرکت کرج مشغول فعالیت هستند. شما در هر نقطه از استان که بخواهید شرکتی را ثبت کنید کافی است به اداره ثبت شرکت همان منطقه متصل شده و از آن طریق به ثبت شرکت بپردازید بدیهی است با توجه به سلسله‌مراتب اداری نهایتاً ثبت شرکت شما در اداره ثبت شرکت کرج به ثبت می‌رسد؛ اما جهت سهولت در امر ثبت شرکت هر دسته از شرکت‌های تعریف‌شده در قانون تجارت مراحل و مدارک و همچنین شرایط مخصوص به خود را دارد و شما که قصد ثبت شرکت در هر یک از دسته‌ها را داشته باشید می‌توانید قوانین مربوط به همان دسته را بررسی و سپری کنید. در اینجا ما به بررسی شرایط مدارک و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌پردازیم که از حیث تقاضای ثبت بالاترین آمار را در کشور به خود اختصاص داده است اما در نظر داشته باشید که متخصصان «ثبت شرکت » جهت پاسخ‌دهی به‌تمامی سؤالات شما درزمینهٔ ثبت دیگر شرکت‌ها آماده‌به‌خدمت رسانی هستند.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج

در ابتدای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ابتدا باید از ماهیت این شرکت و تعریف ارائه‌شده آن توسط قانون در عرصه تجارت مطلع شوید. به‌طورکلی شرکت‌هایی که جهت انجام امور تجاری تأسیس‌شده و سرمایه آن توسط اعضا جهت تشکیل سهامی که قابلیت تقسیم شدن ندارد و اختصاص به فرد را پیدا نمی‌کند، تأمین می‌گردد و همچنین محدوده اختیارت و تعهدات هر یک از اعضای شرکت به میزان سهیم بودن وی در تأمین سرمایه بستگی دارد را شرکت با مسئولیت محدود می‌خوانند.

در ادامه شما باید در نظر داشته باشید که جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج باید مشمول شرایط شده، مدارک را تهیه و تنظیم کرده و مراحل آن را سپری کنید. هرکدام از این موارد به‌اختصار در ادامه مطلب آورده شده و بررسی می‌گردد.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج

1 شرکت با حداقل 2 (که به سن قانونی رسیده باشند) یا بیشتر از 2 نفر برای امور تجاری تشکیل‌شده باشد و هرکدام از شرکا فقط به‌اندازه سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می‌باشند.

2 در اسم شرکت می‌بایست کلمات با مسئولیت محدود قید شود در ضمن اسم شرکت نباید تضمین اسم هیچ‌یک از شرکا باشد والا شریکی که نام او در اسم شرکت ذکرشده باشد.

3 حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک‌میلیون ریال است.

4 حداقل 2 نفر از اعضای شرکت باید در تأمین سرمایه اولیه شرکت دخیل باشند.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج

1 کپی کارت ملی و شناسنامه همه افراد (برابر با اصل شده)

2 گواهی عدم سوءپیشینه فقط برای اعضاء هیئت‌مدیره

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج

    با مشاورین ثبت شرکت تماس بگیرید.
    ثبت شرکت وکیلی را به رایگان به نشانی شما اعزام می‌کند تا قراردادی امضا کنید.
    مدارک لازم را تکمیل کنید.
    ثبت نام در سایت انجام می‌شود.
    اطلاعات لازم برای ثبت شرکت تکمیل شده و فرم‌های مربوطه امضا می‌شود.
    کارهای اداری مربوطه را وکیل پایه یک ثبت شرکت انجام می‌دهد.
    کار به اتمام رسیده و تحویل داده می‌شود.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد شما می‌توانید جهت برطرف کردم ابهامات احتمالی و یا اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرج با ثبت شرکت تماس برقرار کنید و خدمات لازم را دریافت نمایید.

اما کسانی هم هستند که می‌خواهند به انجام امور دیگر جز تجارت در کرج بپردازند و مجموعه را تشکیل دهند در ادامه مطالبی را برای این دوستان می‌آوریم.

شرایط و مراحل ثبت موسسه در کرج

در کنار شرکت‌های تجاری در اداره ثبت شرکت کرج مؤسساتی نیز به ثبت می‌رسند که هدف آن‌ها تجارت و امور تجاری نیست و درواقع باهدف دستیابی به اموری چون علمی ادبی خیریه‌ای و ... می‌خواهند به فعالیت بپردازند. کسب منفعت و منافع مادی و مالی در این مؤسسات جز اولویت‌ها نیست و به این دید شروع به فعالیت نمی‌کنند.

مؤسسات به دودسته عموماً تقسیم می‌شوند. مؤسسات انتفاعی و مؤسسات غیرانتفاعی. مؤسسات غیرانتفاعی درزمینهٔ های عام‌المنفعه ثبت و راه‌اندازی می‌شوند. مواردی همچون قرض‌الحسنه، خیریه، مؤسسات امداد اجتماعی و. ازاین‌دست مؤسسات می‌باشند. مؤسسین این مؤسسات به‌هیچ‌عنوان منفعتی از این مؤسسات نخواهند برد و تمام تمرکز آن‌ها صرفاً برای مرتفع شدن مشکلات جامعه هدفشان است.

اما در ذیل مطلب ثبت موسسه باید به شرایط ثبت آن و مدارک و مراحل آن نیز اشاره نمائیم.

شرایط ثبت موسسه در کرج

1- موسسه‌هایی که باهدف به دست آوردن سود مالی و تقسیم آن بین اعضای خود یا دیگران تشکیل شود؛ مانند کانون‌های فنی. در این موسسه‌ها، مدارک تحصیلی و تخصص مؤسسان باید با موضوع شرکت منطبق باشد.

2- موسسه‌هایی که هدف به دست آوردن پول و تقسیم آن بین اعضای خود را نداشته باشد؛ مانند برخی بنگاه‌های خیریه. این موسسه‌ها نیاز به اجازه‌نامه‌ی نیروی انتظامی محل دارند.

مدارک ثبت موسسه در کرج

1 تکمیل دو نسخه تقاضانامه‌ی مؤسسات غیرتجاری

2 تکمیل دو نسخه اساسنامه‌ی مؤسسات غیرتجاری

3 کپی شناسنامه و کارت ملی همه‌ی اعضای هیئت‌مدیره و شرکا

4 وکالت‌نامه.

مراحل ثبت موسسه در کرج

خوشبختانه، اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مدتی است که خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد و برای ثبت شرکت نیاز به مراجعه‌ی حضوری نیست؛ اما برای استفاده از امکانات ثبت اینترنتی شرکت، به توصیه‌ی خود اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، بهتر است از مشاوران متخصص و باتجربه استفاده کنید. «ثبت شرکت » در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. شما پس از تهیه‌ی مدارک باید در سایت ثبت نام کرده و سپس به اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت موسسه‌ی خود بپردازید. همچنین پس از پرداخت حق‌الثبت و حق‌الدرج می‌توانید فعالیت رسمی موسسه‌ی خود را آغاز کنید. اما این روند به همین سادگی نیست و پیچیدگی‌های مختلف اداری دارد.

اگر درزمینه ثبت موسسه هرگونه سؤال و یا ابهامی برای شما به وجود آمده و یا نیازمند اطلاعات دقیق‌ترید و یا جهت ثبت موسسه کمک می‌خواهند و قصد آن رادارید می‌توانید با ثبت شرکت تماس گرفته و خدمات لازم را دریافت نمایید.

همچنین همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد هر یک از شما دوستان که اطلاعات جامع‌تری درزمینه ثبت شرکت در کرج و یا ثبت دیگر دسته شرکت‌ها لازم داشت می‌تواند با «ثبت شرکت » تماس گرفته و خدمات لازم را در این زمینه نیز دریافت کند.



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




تبریز از کلان‌شهرهای شمال غرب ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. از دیگر شهرستان‌های این استان می‌توان به آذرشهر، اهر، اسکو، بستان آباد، بناب، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، گوگان، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس، هشترود و هوراند اشاره نمود. این استان از استان‌های بزرگ و پرجمعیت ایران به شمار می‌رود و در تاریخ ایران از پایتخت‌های مهم ادوار تاریخی بوده است. تبریز شهر آذری‌زبان است و از حیث امنیت و کم بودن جرائم حرف اول را در کشور می‌زند. از دیگر محاسن این شهر و استان می‌توان به صادرات غیرنفتی آن اشاره کرد که رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است. از حیث اقتصادی، تبریز از شهرهای مهم کشور محسوب می‌شود و حیطه فعالیت‌های اقتصادی آن در چهار بخش صنایع تولیدی سنگین و سبک، صنایع غذایی، صنایع‌دستی هنری، تجارت و خدمات متمرکز، تقسیم می‌شود. تبریز دارای 4 برند از 100 برند مهم ایران است. از مهم‌ترین ویژگی‌های تبریز که آن را از حیث تجارت دارای امتیاز کرده قرار گرفتن خط راه‌آهن مترو ایران است که از این شهر تا ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان کشیده شده است؛ یعنی تبریز پل ارتباطی تجاری زمینی ایران با این دو کشور محسوب می‌شود. از حیث صنعتی نیز این شهر قابل‌بررسی است و از شهرهای مهم در بخش صنعت در شمال غرب ایران محسوب می‌شود. هم‌اکنون صنایعی چون صنعت سیمان، نساجی، ماشین‌سازی، خودرو، داروسازی و پالایش و پتروشیمی در این شهر مشغول فعالیت هستند.

سعی کردیم در بالا خلاصه‌ای از تبریز و ویژگی‌های این شهر بیاوریم اگر شما نیز از آن دسته افرادی که هستید که مایل‌اند در این شهر از طریق ثبت شرکت سرمایه‌گذاری کنند مطالبی که در ادامه می‌آوریم برایتان مفید فایده خواهد بود. همان‌گونه که اشاره شد تبریز به‌عنوان مرکز استان آذربایجان شرقی به‌حساب می‌آید بدیهی است که اداره کل ثبت شرکت‌ها استان در این شهر واقع شود؛ اما در دیگر شهرستان‌ها و بخش‌های استان نیز اداره ثبت شرکت مربوط به همان منطقه تأسیس‌شده و شما می‌توانید در هر نقطه از استان که خواستید توسط اداره مربوطه زیر نظر اداره ثبت شرکت تبریز به ثبت شرکت خود بپردازید. سلسله‌مراتب ثبت شرکت در تبریز نیز پیرو قانون کلی که در کل کشور اعمال می‌شود است. گرچه اکنون این سلسله مراتب به صورت مجازی انجام می‌شود. به همین منظور ما در ادامه به بررسی ثبت شرکت‌هایی می‌پردازیم که متقاضی ثبت آن‌ها به نسبت دیگر شرکت‌ها بالاتر بوده و عمومی‌تر محسوب می‌شوند؛ اما لازم است به این نکته نیز اشاره‌کنیم که شما جهت ثبت شرکت خود می‌توانید با ثبت شرکت تماس گرفته و اطلاعات موردنیاز خود را از متخصصان ما در این امور دریافت نمایید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز

جهت توضیح ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز لازم است ابتدا به ماهیت این شرکت بپردازیم. قانون تجارت برای سهولت در امر ثبت شرکت‌ها آن‌ها را از حیث نوع و حیطه فعالیت و اختیارات و موارد دیگر، دسته‌بندی کرده است که یکی از آن‌ها شرکت با مسئولیت محدود است. طبق تعریف قانون به شرکت‌هایی شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود که جهت امور تجاری تأسیس‌شده و سرمایه‌ی آن یکجا است و قابلیت قطعه‌قطعه شدن به سهام را ندارد و با مفهوم دیگری به نام سهم‌الشرکه جدا می‌شود. هرچند سرمایه آن توسط خود اعضا تأمین‌شده و حیطه مسئولیت هر کس در شرکت محدود به سرمایه‌ای‌ست که تأمین کرده است.

طبق تعریف، این شرکت‌ها مسئولیت‌های زیادی را به همراه ندارند و چون در روند تهیه و تنظیم مدارک و ثبت آن و همچنین شرایط لازم آن جهت ثبت سختگیری به نسبت دیگر شرکت‌ها نشده و نیازمند تجربه‌های قدیمی و متعدد نیست و افراد بی‌تجربه نیز می‌توانند دست به ثبت این شرکت‌ها بزنند جهت شروع فعالیت در زمینه تجارت و ثبت شرکت برای اولین بار گزینه خوبی به شمار می‌آید و یکی از علل بالا بودن درخواست ثبت این نوع شرکت را نیز می‌توان همین موضوع در نظر گرفت.

همان‌گونه که اشاره شد شما جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز مستلزم داشتن شروط آن هستید که در زیر به‌اختصار آن‌ها را نام برده‌ایم بدیهی است جهت دریافت توضیحات کامل‌تر شما می‌توانید با مشاوران ثبت شرکت که در این زمینه تخصص دارند تماس بگیرید.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز

    از بین اعضای اصلی شرکت، حداقل دو نفر باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند.
    حداقل سرمایه‌ی شرکت باید 100 هزار تومان باشد.
    در نام شرکت نباید نام هیچ یک از شریک‌ها ذکر شود.

پس‌ازآنکه شما مشمول شرایط کلی فوق شدید می‌توانید جهت تهیه و تنظیم مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز اقدام کرده و سپس به ثبت آن و گذراندن روند اداری بپردازید. آنچه در ادامه می‌آید مختصری از این دو است.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز

    کپی مدارک شناسایی اعضا
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی اعضای هیئت‌مدیره
    اظهارنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود (در دو نسخه)
    اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود (در دو نسخه)
    صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان (در دو نسخه)
    صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره (در دو نسخه)
    وکالت‌نامه

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز

    تماس با ثبت شرکت و اعزام رایگان وکیل مجرب به دفتر کارفرما و امضای قرارداد با ثبت شرکت
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت (پنج نام پیشنهادی) و امضای فرم‌ها و مدارک
    ارسال مدارک امضاشده به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    واریز وجوه حق‌الثبت و حق‌الدرج طبق قرارداد به حساب ثبت شرکت

اگر در زمینه هرکدام از مواردی که اشاره شد ابهاماتی برای شما به وجود آمده و یا به‌طورکلی نیازمند دریافت اطلاعات جامع‌تر و توضیحاتی درزمینه هرکدام از مدارک و مراحل هستید می‌توانید با «ثبت شرکت » تماس برقرار کنید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در تبریز

قبل از آنکه به توضیح روند ثبت شرکت سهامی خاص در تبریز بپردازیم و بحث تخصصی‌تر شود لازم است در مورد تعریف ارائه‌شده از شرکت‌های سهامی خاص در قانون اقدام کنیم. طبق قانون به شرکت‌هایی شرکت سهامی خاص گفته می‌شود که جهت انجام امور تجاری تأسیس‌شده و سرمایه آن منحصراً توسط خود اعضای مؤسس شرکت تأمین می‌گردد و سهام شرکت به وجود می‌آید. سهام این شرکت برخلاف شرکت قبل قابلیت قطعه‌قطعه شدن و تخصیص سهام به اعضا را دارد اما آنچه اینجا حائز اهمیت است این است که چون در تأمین سرمایه منحصراً اعضا دخیل بوده‌اند، تنها اعضای شرکت سهامدار شرکت می‌شوند. به زبان ساده‌تر سهام شرکت تنها میان اعضای شرکت قابل‌تقسیم است و هیچ عضو خارجی نمی‌تواند در سهام آن شریک شود.

جهت ثبت این شرکت نیز طبق تعرفه قانون شما باید مشمول شرایط آن شوید که به‌اختصار به شرح زیر است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبریز

    حداقل 100 هزار تومان باید به‌عنوان سرمایه‌ی شرکت معرفی شود. 35 درصد از مبلغ تعهد شده باید در یک حساب بانکی واریز شود.
    حداقل 3 نفر عضو اصلی شرکت باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند. حداقل 2 نفر باید عضو هیئت‌مدیره و یک نفر سهام‌دار شود.
    هر یک از اعضای هیئت‌مدیره و اعضای شرکت باید حداقل یک سهم داشته باشند.
    حداقل 2 نفر از اعضای شرکت باید به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل معرفی شوند. این دو نفر نباید با اعضای هیئت‌مدیره نسبت نسبی داشته باشند (نباید هم فامیل باشند).
    هیئت‌مدیره و اعضا نباید سوءپیشینه‌ی کیفری داشته باشند.

بعدازآنکه شما مشمول شرایط فوق شدید می‌توانید جهت ثبت شرکت سهامی خاص اقدام کنید. این اقدام شامل دو بخش تهیه مدارک لازم و گذراندن مراحل ثبت آن است. در ادامه نیز به‌اختصار به این دو مورد پرداخته‌ایم.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در تبریز

    فتوکپی مدارک شناسایی اعضا
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی اعضا که از اداره‌های پلیس+10 قابل اخذ است.
    ارائه‌ی گواهی واریز حداقل 35 درصد سرمایه در حساب غیرقابل برداشت
    اظهارنامه‌ی شرکت سهامی خاص در دو نسخه
    اساسنامه‌ی شرکت سهامی خاص در دو جلد
    صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان طی دو نسخه
    صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره طی دو نسخه از تمامی صفحات
    وکالت‌نامه

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در تبریز

بعدازآنکه مدارک فوق را تهیه و تنظیم کردید لازم است جهت ثبت شرکت سهامی خاص در تبریز اقدام کنید.

    امضای قرارداد با ثبت شرکت (که پس از اعزام رایگان وکیل مجرب به محل کار شما انجام می‌شود)
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه و اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت
    واریز حداقل 35 درصد سرمایه و ارائه‌ی گواهی آن
    امضای فرم‌ها و مدارک
    ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    تحویل کار در محل موسسه‌ی ثبت شرکت

اینکه در هرکدام از زمینه‌های تهیه و تنظیم مدارک و یا سپری کردن روند اداری آن برای شما ابهاماتی به وجود بیاید طبیعی است و نگران نباشد. شما جهت برطرف کردن ابهامات خود و نیل به پاسخ سؤالاتتان و همچنین جهت دریافت اطلاعات جامع‌تر و کامل‌تر می‌توانید با «ثبت شرکت » تماس بگیرید. متخصصان این شرکت جهت پاسخ‌گویی و کمک و راهنمایی به شما عزیزان گرد هم آمده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




حتی پیش از تقسیم استان خراسان، مشهد به‌عنوان مرکز استان محسوب می‌شده اما بعد از تقسیمات این استان که در سال 1381 به تصویب دولت رسید و اعمال گردید خراسان به سه قسمت خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تبدیل شد و مشهد تنها مرکز استان خراسان رضوی به شمار آمد. لقب رضوی که به این استان اتخاذ داده‌شده به دلیل وجود مرقد مطهر امام هشتم، امام رضا (ع) است. مشهد بعد از تهران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور به شمار می‌آید؛ اما استان خراسان رضوی بعد از تقسیمات کشوری اخیر علاوه بر مشهد شامل 27 شهرستان دیگر نیز می‌گردد که این شهرستان‌ها به‌اختصار: قوچان (به‌استثنای شهرستان فاروج)، بجستان درگز، چناران، سرخس، فریمان، تربت‌جام، تایباد، تربت حیدریه، فردوس (به استثناء بخش سرایان)، خواف و رشتخوار، کاشمر، بردسکن، نیشابور، سبزوار، گناباد، کلات و خلیل‌آباد و بخش‌های تابعه هستند. صرف‌نظر از جاذبه مذهبی این شهر می‌توان به موارد دیگری همچون: آرامگاه نادرشاه، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه فردوسی، ایستگاه راه‌آهن، گنبد خشتی، گنبد هارونیه و مدرسه عباسقلیخان اشاره نمود. اگر بخواهیم مشهد را از حیث اقتصاد و طریقه امرارمعاش مردم آن بررسی کنیم، باید بگوییم عمده‌ترین اقتصاد مشهد بر روی زعفران، زرشک، نبات، آجیل خشکبار و چرم است که حتی جنبه صادراتی نیز دارند و عمده زعفران صادراتی کشور را مشهد تأمین می‌کند؛ اما در کنار این‌ها مشهد صنایع دیگری را نیز در خود دارد که به‌اختصار می‌توان به صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی و کانی غیرفلزی و صنایع قطعه‌سازی و فولاد کشاورزی اشاره نمود.

به‌طورکلی با دید حاصله از تعریفاتی که از این شهر داده شد ممکن است هرکسی به فکر سرمایه‌گذاری در این شهر افتاده باشد و بخواهد با شرایط و ویژگی‌های آن آشنا شود به همین منظور ما مطالب مفیدی را برای شما در ادامه جمع‌آوری کرده‌ایم. در سرتاسر استان خراسان رضوی و در تمامی شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌ها اداراتی جهت ثبت شرکت در همان منطقه منظور شده‌اند تا این امر در سرتاسر استان سهولت یابد؛ اما به جهت نظارت کلی بر آنچه در این ادارات اتفاق می‌افتد اداره کل ثبت شرکت‌های استان خراسان رضوی در مرکز احداث‌شده و همان اداره ثبت شرکت مشهد است و تمامی مراحل اداری در اقصی نقاط استان زیر نظر این اداره دنبال می‌شود و درنهایت روند ثبت شرکت در استان خراسان رضوی از طریق ثبت شرکت مشهد با اداره کل واقع در پایتخت در تبادل است. برای اینکه شما بتوانید روند ثبت شرکت خود را راحت‌تر انجام دهید قانون برای شما از حیث حیطه فعالیت دسته‌هایی را قرارداده تا شرکت شما طبق قوانین مربوط به همان دسته اقدام کند. ما در این مقاله به شرح شرایط و مراحل شرکت‌هایی می‌پردازیم که عمومیت بیشتری را در ثبت کردن دارند اما شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی را در خصوص دیگر شرکت‌ها از «ثبت شرکت » دریافت کنید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد

قبل از پرداختن به شرایط و روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد لازم است تا در مورد ماهیت کلی شرکت با مسئولیت محدود توضیح دهیم.

به‌طورکلی به در عرصه تجارت و طبق قانون به شرکت‌هایی شرکت با مسئولیت محدود اطلاق می‌شود که شرکا جهت انجام امور تجاری تأسیس می‌کنند و سپس جهت تأمین سرمایه خود تلاش می‌کنند. سرمایه شرکت تشکیل‌شده اما قابلیت تخصیص و قطعه‌بندی به سهام را ندارد و سرمایه طبق سهم‌الشرکه به هر یک از اعضای شرکت مربوط می‌شود. همچنین حیطه مسئولیت افراد در این نوع شرکت محدود به سرمایه ایست که هر فرد تأمین کرده است. طبق تعریف ارائه‌شده اکنون اگر تمایل به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد را داشته باشید در وهله اول باید شرایط آن را مشمول شوید. این شرایط به‌اختصار در ادامه آورده شده است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد

    حداقل اعضای لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود دو نفر است.
    از بین اعضای اصلی شرکت، حداقل دو نفر باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند.
    حداقل سرمایه‌ی شرکت باید یک‌میلیون ریال باشد.

به توجه به شرایط فوق درمی‌یابیم که روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود طبق قانون ساده‌تر از دیگر شرکت‌ها در نظر گرفته‌شده به همین جهت می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند برای اولین بار به ثبت شرکت بپردازند و تجربه زیادی در این زمینه ندارند. پس ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد گزینه خوبی برای شروع است. اما در ادامه ما به مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌پردازیم قبل از آن باید توجه داشته باشید که متخصصان «ثبت شرکت » جهت پاسخ‌گویی به سؤالات شما در زمینه ثبت شرکت آماده ارائه خدمات هستند و می‌توانید از این طریق ابهامات احتمالی ایجادشده را برطرف سازید.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مشهد

مراحلی که شما در مشهد جهت ثبت شرکت طی می‌کنید همان مراحلی است که در دیگر شهرها و استان‌های کشور اعمال می‌گردد؛ و قانون در تمامی کشور یک‌جور اعمال می‌گردد. این مراحل به شرح زیر است:

    امضای قرارداد با «ثبت شرکت » پس از اعزام رایگان وکیل به محل کار شما
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن پنج نام پیشنهادی برای شرکت که پس از تایید کارشناس اداره کل شرکت‌ها یک نام انتخاب می‌شود.
    امضای فرم‌ها و مدارکی که در این مرحله لازم است
    ارسال مدارک امضاشده و تاییدشده به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    پایان کار و تحویل کار در محل موسسه‌ی ثبت شرکت

همان‌طور که مشاهده کردید ضمن انجام امور اداری ثبت شرکت شما نیازمند مدارکی هستید که باید آن‌ها را تهیه و تنظیم کنید این مدارک به‌اختصار به شرح زیر است:

مدارکی که خود مؤسسان شرکت باید فراهم کنند:

    کپی مدارک شناسایی اعضا
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی هیئت‌مدیره

مدارکی که «ثبت شرکت» در تهیه آن‌ها به شما کمک می‌کند:

    دو برگ اظهارنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو جلد اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره
    وکالت‌نامه

بازهم تأکید می‌کنیم که «ثبت شرکت » جهت پاسخ‌دهی به‌تمامی سؤالات شما آماده‌به‌خدمت است. اگر شما در هر زمینه از ثبت شرکت دچار ابهامات و یا سؤالاتی شدید می‌توانید از این طریق پاسخ خود را دریافت کنید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد

آنچه در تعریف شرکت‌های سهامی خاص طبق قانون آمده است می‌گوید شرکت‌هایی مشمول دسته شرکت‌های سهامی خاص می‌شوند که شرکا جهت انجام امور تجاری آن را تأسیس کرده‌اند و همچنین جهت تأمین سرمایه اولیه موردنیاز خود بدون کمک گرفتن از عواملی خارجی شرکت صرفاً خودشان دخیل هستند و با توجه به اینکه سهام این شرکت قابلیت تقسیم شدن و اختصاص به فرد را دارد سهام هرکس به میزان سهم اسمی آن در سرمایه اولیه است. بدیهی است با توجه به شیوه تأمین سرمایه اولیه تنها سهامداران شرکت اعضای شرکت هستند.

همچنین علاوه بر میزان سهام میزان مسئولیت هر فرد نیز محدود به شراکت اسمی آن‌ها در تأمین سرمایه است. جهت ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد نیز مانند دیگر شرکت‌ها شما باید مشمول شرایط لازم آن شوید تا مجوز اولیه را جهت اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد دریافت کنید. این شرایط به‌اختصار در ادامه آورده شده است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد

    تعداد سهامداران نباید از سه نفر کم‌تر باشند.
    مسئولیت صاحبان سهام، بر اساس مبلغ اسمی سهام است.
    عنوان «شرکت سهامی خاص» باید قبل یا بعد از نام شرکت (بدون فاصله با نام شرکت) در همه‌ی اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها و اوراق شرکت ذکر شود.
    حداقل 3 نفر عضو اصلی شرکت باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند. حداقل 2 نفر باید عضو هیئت‌مدیره و یک نفر سهام‌دار شود.
    حداقل 2 نفر از اعضای شرکت باید به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل معرفی شوند. این دو نفر نباید با اعضای هیئت‌مدیره نسبت نسبی داشته باشند (نباید هم فامیل باشند).
    هیئت‌مدیره و اعضای شرکت باید حداقل یک سهم داشته باشند.
    هیئت‌مدیره و اعضا نباید سوءپیشینه‌ی کیفری داشته باشند.
    حداقل یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان باید به‌عنوان سرمایه‌ی شرکت معرفی شود. 35 درصد از مبلغ تعهد شده باید در یک حساب بانکی واریز شود.

بعدازآنکه شما شرایط را دارا بودید و مجوز اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد را دریافت نمودید می‌توانید جهت انجام مراحل ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها در مشهد رجوع کنید و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص که به‌اختصار در ادامه آورده شده را بگذرانید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد

    امضای قرارداد با ثبت شرکت پس از اعزام وکیل مجرب به آدرس کارفرما
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه و اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت
    واریز حداقل 35 درصد سرمایه و ارائه‌ی گواهی آن
    امضای فرم‌ها و مدارک لازم
    ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    پایان کار و تحویل شماره ثبت شرکت در ثبت شرکت

بدیهی است شما جهت انجام مراحل ثبت نیازمند مدارکی هستید که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد این مدارک به‌اختصار به شرح زیر است:

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در مشهد

مدارکی که مؤسسان شرکت (خودتان) باید فراهم کنند:

    کپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت سهامی خاص در مشهد
    ارائه‌ی گواهی واریز حداقل سی و پنج درصد از کل سرمایه در نظر گرفته شده برای شرکت
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی اعضای هیئت مدیره

مدارکی که با کمک ثبت شرکت می‌توانید فراهم کنید:

    وکالت‌نامه
    دو برگ اظهارنامه‌ی شرکت سهامی خاص
    دو جلد اساسنامه‌ی شرکت سهامی خاص
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



از دیگر کلان‌شهرهای ایران‌ شهر کرمان واقع در استان کرمان است و در منطقه جنوب شرق کشور واقع‌شده است. استان کرمان از استان‌های پهناور و پرجمعیت کشور به‌حساب می‌آید و در تقسیمات کشوری 23 شهرستان را تحت حوزه استحفاظی خود قرارداده است. این شهرستان‌ها به نام‌های: ارزوئیه، انار، بافت، شهرستان بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، رفسنجان، رودبارجنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج، منوجان، نرماشیر هستند و همانطور که اشاره کردیم در میانشان شهرستان کرمان به‌عنوان مرکز استان منتخب‌شده است. صنایع استان کرمان را می‌توان به‌طورکلی به دودسته صنایع‌دستی و صنایع ماشینی تقسیم کرد. از صنایع‌دستی کرمان که قابلیت صادر کردن نیز دارد، پته کرمان است که یکی از صنایع‌دستی منحصربه‌فرد و زیبا محسوب می‌شود؛ و از دیگر صنایع‌دستی به گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی و خورجین‌بافی باید اشاره کرد. همچنین در دسته صنایع ماشینی رایج در کرمان می‌توان به سیمان، خانه‌سازی، مواد غذایی و لبنیات، نوشابه‌سازی، قند، زغال‌سنگ و مس که معروفیت جهانی دارد اشاره کرد. کرمان از حیث معدن‌های طبیعی نیز غنی است و یکی از راه‌های تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع این استان وجود همین معدن‌هاست؛ معدن‌های بزرگ و ارزنده این استان را می‌توان در معادن آهن، زغال‌سنگ و مس خلاصه نمود.

با توجه به توضیحات کلی که از شهر کرمان وضعیت اقتصادی و اهمیت‌های موقعیتی آن‌که در مطالب فوق ارائه شد ممکن است ساکنان این استان یا دیگر هموطنان عزیز به هر دلیلی بخواهند به سرمایه‌گذاری در این شهر و استان بپردازند. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از مطالب مفید زیر که در این زمینه هستند استفاده کنید. در تمامی شهرستان‌های استان کرمان اداره ثبت شرکت تأسیس‌شده تا متقاضیان جهت انجام امور اداری ثبت شرکت در دیگر نقاط استان جز مرکز استان دچار سختی نشوند. آنچه حائز اهمیت است آن است که تمامی این ادارات زیر نظر اداره کل ثبت شرکت استان کرمان یعنی همان اداره ثبت شرکت کرمان در حال فعالیت هستند و در نهایت ثبت شرکت شما در این اداره بایگانی می‌گردد. 8 دسته جهت ثبت شرکت توسط قانون تعریف‌شده (با توجه به حیطه فعالیت و اختیارات آن‌ها) که شما می‌توانید با دارا بودن شرایط لازم و تهیه و تنظیم مدارک موردنیاز آن اقدام به ثبت شرکت در آن دسته کنید اما ما اینجا به شرح و توضیح شرکت‌هایی می‌پردازیم که آمار بیشتری را در اداره ثبت شرکت کل کشور از حیث متقاضیان به ثبت به خود اختصاص داده‌اند؛ اما نگران نباشید شما می‌توانید اطلاعات جامع‌تر در خصوص شرکت‌هایی که ما به‌اختصار اینجا شرح می‌دهیم و هم در خصوص دیگر شرکت‌ها را از طریق درگاه مشاوره‌ای و پاسخ‌گویی ثبت شرکت دریافت نمایید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان

در این بخش ضمن ارائه شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود ما به تعریف ارائه‌شده این نوع شرکت‌ها توسط قانون در عرصه تجارت می‌پردازیم.

به‌طورکلی به شرکت‌هایی شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود که هدف از تأسیس آن توسط اعضا انجام امور تجاری باشد و سرمایه اولیه آن توسط اعضای شرکت تأمین گردد. سرمایه این شرکت قابلیت تقسیم‌بندی و ایجاد سهام‌دار ندارد و همچنین حیطه مسئولیت افراد در این شرکت محدود به میزان دخالت آن‌ها در تأمین سرمایه اولیه است.

با توجه به تعریف ارائه‌شده چنانچه قصد ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان را کرده‌اید لازم است در وهله اول شرایط آن را داشته باشید و یا فراهم کنید. این شرایط به‌اختصار زیر است:

    حداقل تعداد شرکا جهت شروع باید 2 نفر باشد و حداقل 2 نفر از اعضا باید به سن قانونی یعنی 18 سال تمام رسیده باشند.
    در همه سندهای رسمی باید عبارت شرکت با مسئولیت محدود قبل یا بلافاصله بعد از نام شرکت ذکر شود.
    حداقل سرمایه تعریف‌شده جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان است.

بعدازآنکه از شرایط فوق اطمینان حاصل کردید می‌توانید جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان اقدام کنید. این مراحل مستلزم یکسری مدارک است که در ادامه هم به مدارک لازم و هم به مراحل اداری اشاره‌شده است.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان

    امضای قرارداد با «ثبت شرکت » (پس از اعزام رایگان وکیل مجرب به محل کار شما)
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت
    امضای فرم‌ها و مدارک
    ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    پایان کار و دریافت شماره ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کرمان

    کپی مدارک شناسایی اعضا
    وکالت‌نامه
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی هیئت‌مدیره
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره
    دو برگ اظهارنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو جلد اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان

در زمینه مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا تهیه و تنظیم مدارک موردنیاز آن هرگونه ابهام و یا سؤالی برایتان به وجود آمده کافی است با «ثبت شرکت » تماس گرفته و جواب را از متخصصان دریافت نمایید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان

یکی دیگر از انواع شرکت‌های پرآوازه جهت ثبت در آماری که از سایت اداره کل ثبت شرکت کشور صورت گرفته، ثبت شرکت سهامی خاص است؛ اما لازم است بدانیم به چه شرکت‌هایی شرکت سهامی خاص گفته می‌شود تا بتوانیم تصمیم به اقدام جهت ثبت آن بگیریم. به‌طورکلی طبق تعریف قانون در عرصه تجارت به شرکت‌هایی شرکت سهامی خاص گفته می‌شود که هدف از تأسیس آن توسط شرکا، انجام امور تجاری بوده و در زمینه تأمین سرمایه آن منحصراً و متاکدا خود اعضا شرکت دارند. از این جهت که سرمایه این شرکت قابلیت تقسیم و اختصاص به اشخاص را دارد پس با در نظر گرفتن تأکید بر شیوه تأمین سرمایه، تامین‌کنندگان سرمایه شرکت را نیز تنها اعضای شرکت تشکیل می‌دهند و به زبان ساده‌تر سرمایه شرکت فقط بین اعضا تقسیم می‌شود. حیطه مسئولیت افراد نیز محدود به سهم‌الشرکه آن‌ها است.

اگر شما با توجه به تعریف ارائه‌شده تصمیم گرفتید اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان بکنید لازم است در وهله اول شرایط اولیه آن را دارا باشد تا در روند اداری دچار مشکل نشوید.

این شرایط بدین شرح هستند:

    تعداد سهامداران نباید از سه نفر کم‌تر باشند.
    مسئولیت صاحبان سهام، بر اساس مبلغ اسمی سهام است.
    حداقل 3 نفر عضو اصلی شرکت باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند. حداقل 2 نفر باید عضو هیئت‌مدیره و یک نفر سهام‌دار شود.
    حداقل 2 نفر از اعضای شرکت باید به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل معرفی شوند. این دو نفر نباید با اعضای هیئت‌مدیره نسبت نسبی داشته باشند (نباید هم فامیل باشند).
    هیئت‌مدیره و اعضای شرکت باید حداقل یک سهم داشته باشند.
    هیئت‌مدیره و اعضا نباید سوءپیشینه‌ی کیفری داشته باشند.
    حداقل 100 هزار تومان باید به‌عنوان سرمایه‌ی شرکت معرفی شود. 35 درصد از مبلغ تعهد شده باید در یک حساب بانکی واریز شود.

بعدازآنکه شما مشمول شرایط فوق شدید می‌توانید جهت ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان اقدام کنید. لازم است در نظر داشته باشید که مراحل و مدارکی که بدین منظور باید تهیه و تنظیم کنید چیست. ما در ادامه خلاصه‌ای از این دو مورد را آورده‌ایم.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان

    کپی مدارک شناسایی اعضا
    گواهی عدم سوءپیشینه اعضا
    ارائه گواهی واریز حداقل 35 درصد سرمایه
    اظهارنامه
    اساسنامه
    صورت‌جلسه مجمع عمومی
    صورت‌جلسه هیئت مدیره
    وکالت‌نامه

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان

    امضای قرارداد با ثبت شرکت
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه و اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت
    واریز حداقل 35 درصد سرمایه و ارائه‌ی گواهی آن
    امضای فرم‌ها و مدارک
    ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    واریز وجوه حق‌الثبت و حق‌الدرج به حساب ثبت شرکت



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




استان فارس یکی از استان‌های بزرگ ایران در مرکز کشور است که 29 شهرستان،100 شهر، 83 بخش و 204 دهستان دارد. شهرستان شیراز یکی از شهرستان‌های این استان و مرکز آن شمرده می‌شود. نام دیگر شهرستان‌های این استان به شرح: مرودشت، کازرون، جهرم، لارستان، فسا، داراب، فیروز آباد، ممسنی، نی‌ریز، آباده، اقلید، لامرد، سپیدان، کوار، زرین‌دشت، قیروکارزین، استهبان، مهر، خرامه، گراش، خرم بید، بوانات، فراشبند، رستم، ارسنجان، خنج، سروستان و پاسارگاد است. شیراز یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران ازلحاظ تاریخی و آثار باستانی محسوب می‌شود. از آثار باستانی مهم شیراز می‌توان به حافظیه، سعدیه، بازار وکیل، تخت جمشید، ارگ کریم‌خان، دروازه قرآن، مسجد نصیر الملک، باغ عفیف‌آباد و موارد متعدد دیگر اشاره کرد. از حیث جذب گردشگر و توریست شیراز یکی از شهرهای مهم به شمار می‌آید و سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی به این شهر سفر می‌کنند. وضعیت اقتصادی شیراز و امرارمعاش مردم نیز از طرق مختلف صورت می‌گیرد. یکی از صنعت‌های مهم در شیراز صنعت کشاورزی است و تولیدات مهم حاصل آن نقش مهمی در تأمین نیاز شهر و کشور دارد. علاوه بر کشاورزی مردم خود شیراز به دلیل قرار گرفتن آن در حاشیه رشته‌کوه‌های زاگرس و محل عبور و مرور عشایر مبادلات محلی نیز در آن صورت می‌گیرد. از دیگر صنایع مهم این شهر می‌توان به صنایع الکترونیک، پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان، صنایع لاستیک‌سازی، صنایع لبنیات و صنایع نساجی اشاره نمود و در بخش انرژی نیز نیروگاه گازی شیراز، نیروگاه حافظ، نیروگاه سیکل ترکیبی فارس و نیروگاه خورشیدی شیراز ازجمله نیروگاه‌های مهم شیراز به شمار می‌آیند و نقش مهمی در درآمدزایی مردم شیراز دارند.

با توجه به معرفی کلی ارائه‌شده از شیراز اگر شما از آن دسته از افراد هستید که قصد سرمایه‌گذاری مالی و یا فرهنگی در شیراز را دارید مطالب زیر می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند. یکی از راه‌های مهم و پر متقاضی با توجه به بازده آن در سرمایه‌گذاری ثبت شرکت است. به‌طورکلی ثبت شرکت باعث می‌شود که در یک بستر قانونی و تحت اختیاراتی که قانون برای فعالیت یک شرکت قائل می‌گردد شما بتوانید به سوددهی‌های قابل‌توجه برسید؛ اما ثبت شرکت در شیراز طی یک سلسله‌مراتب اداری صورت می‌گیرد که می‌توان گفت این سلسله‌مراتب اداری در تمام کشور اعمال می‌گردد. شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس مقر اداره کل ثبت شرکت استان یعنی اداره ثبت شرکت شیراز است و تمامی شرکت‌هایی که در هر منطقه از استان و در اداره ثبت مربوط به همان شهرستان، شهر و یا بخش صورت می‌گیرد در نهایت تحت نظارت و تأیید اداره ثبت کل استان به ثبت می‌رسند. پس شما برای ثبت شرکت در هرکدام از شهرستان‌های تحت حوزه استحفاظی این استان لازم نیست که به مرکز استان مراجعه کرده و اقدام به ثبت نمایید کافی است که به اداره ثبت موجود در همان منطقه رفته و طی سلسله‌مراتب اداری که صورت می‌گیرد به ثبت شرکت خود بپردازید. البته این روند اکنون تا حد زیادی به صورت مجازی و اینترنتی انجام می‌شود.

اما قوانینی که درزمینه ثبت شرکت وضع‌شده و به قانون تجارت یاد می‌شود درزمینه ثبت شرکت‌ها به جهت سهولت در امر ثبت آن‌ها را در 8 دسته تقسیم کرده که برای هرکدام از دسته‌ها قوانین مربوط به ثبت همان دسته را (با توجه به حیطه فعالیت و حوزه اختیارات و دیگر موارد) وضع نموده است. این 8 دسته به شرح شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی است که ما در اینجا قوانین و شرایط ثبت شرکت‌هایی را برای شما شرح می‌دهیم که از عمومیت بیشتری برای ثبت برخوردار هستند. توجه داشته باشید چنانکه شما نیازمند اطلاعات و قوانین لازم جهت ثبت دیگر شرکت‌ها هستید می‌توانید با متخصصان حاضر در ثبت شرکت تماس حاصل فرمایید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز

طبق تعریف قانونی، به شرکت‌هایی شرکت سهامی خاص اطلاق می‌گردد که:

    جهت انجام امور تجاری توسط شرکا تأسیس گردد.
    سرمایه اولیه موردنیاز این شرکت منحصراً توسط اعضا تأمین‌شده و سهام شرکت تشکیل شود.
    سهام این شرکت قابلیت قطعه‌قطعه شدن و تخصیص آن به افراد جهت سهام‌داری شرکت را دارد و با توجه به تأمین‌کننده‌های سرمایه که تنها اعضای شرکت هستند سهام شرکت نیز صرفاً بین اعضا پخش می‌شود.

با توجه به تعریفی که ارائه شد می‌خواهیم در مورد ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز صحبت کنیم و شرایط و مراحل آن را شرح دهیم. شما جهت ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز باید شرایط آن را شامل شوید تا مجوز اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز را اخذ کنید.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز

    تعداد سهامداران نباید از سه نفر کم‌تر باشند.
    مسئولیت صاحبان سهام، بر اساس مبلغ اسمی سهام است.
    عنوان «شرکت سهامی خاص» باید قبل یا بعد از نام شرکت (بدون فاصله با نام شرکت) در همه‌ی اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها و اوراق شرکت ذکر شود.
    حداقل 3 نفر عضو اصلی شرکت باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند. حداقل 2 نفر باید عضو هیئت‌مدیره و یک نفر سهام‌دار شود.
    حداقل 2 نفر از اعضای شرکت باید به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل معرفی شوند. این دو نفر نباید با اعضای هیئت‌مدیره هم‌فامیل باشند. (یعنی نسبت نسبی نداشته باشند).
    هر کدام از اعضای هیئت‌مدیره و اعضای شرکت باید حداقل یک سهم داشته باشند.
    هیئت‌مدیره و اعضا نباید سابقه‌ی سوء کیفری داشته باشند.
    حداقل 100 هزار تومان باید به‌عنوان سرمایه‌ی شرکت معرفی شود. 35 درصد از مبلغ تعهد شده باید در یک حساب بانکی واریز شود.

شرایطی که در فوق به آن اشاره کردیم به‌اختصار آمده و شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و جامع‌تر با ثبت شرکت تماس برقرار کنید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز

جهت انجام مراحل اداری ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز شما ابتدا نیاز دارید تا مدارک آن را تهیه و تنظیم کنید. در جدول زیر مدارک و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز تواما آورده شده تا شما بتوانید بهتر با آن‌ها آشنا شوید.

ثبت شرکت سهامی خاص در شیراز

مدارک لازم جهت ثبت شرکت

مراحل اداری ثبت شرکت

•  کپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شامل شناسنامه و کارت ملی

•  گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری هیئت مدیره‌ی شرکت سهامی خاص

•  ارائه‌ی گواهی واریز حداقل 35 درصد سرمایه

·  مدارکی که ثبت شرکت فراهم می‌کند:

•  اظهارنامه‌ی شرکت سهامی خاص در دو نسخه

•  اساسنامه‌ی شرکت سهامی خاص که باید در دو جلد تهیه شود.

•  صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان در قالب دو نسخه

•  صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره در دو نسخه

وکالت‌نامه

1. تماس با ثبت شرکت و اعزام رایگان وکیل به محل کار شما

2. امضای قرارداد با ثبت شرکت

3. کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه و اطلاعات و هزینه‌های لازم)

4. ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»

5. مشخص کردن نام شرکت

6. واریز حداقل 35 درصد سرمایه و ارائه‌ی گواهی آن

7. امضای فرم‌ها و مدارک

8. ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها

1. تحویل کار در محل ثبت شرکت

اگر شما در زمینه هر یک از مطالب آورده شده در جدول فوق دچار ابهام و یا نیازمند اطلاعات کامل‌تری هستید می‌توانید با «ثبت شرکت » تماس گرفته و از متخصصان این زمینه کسب اطلاعات کنید.

شرایط و مراحل ثبت موسسه در شیراز

لازم است قبل از پرداختن به چگونگی ثبت موسسه در شیراز در مورد ماهیت موسسه در تعریف قانون بپردازیم. طبق آنچه در قانون آمده است، آن چه به‌عنوان موسسه غیرتجاری یاد می‌شود، تمامی مجموعه‌هایی است که با هدفی غیر از تجارت و انجام اموری همچون امور علمی، ادبی، خیریه‌ای و... تأسیس‌شده‌اند و کسب منفعت در آن و سوددهی مالی اولویت نیست.

اما اینکه این مؤسسات در چه اداره‌ای باید ثبت شوند و شروع به کار کنند باید بگوییم که طبق قانون مؤسسات نیز همانند شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت منطقه مربوطه به ثبت می‌رسند و شروع به فعالیت می‌کنند. ثبت موسسه نیز مانند ثبت هرگونه از شرکت‌ها مستلزم شرایطی است که شما باید در ابتدای راه ثبت موسسه مشمول آن شوید و سپس به ثبت موسسه در شیراز بپردازید.
شرایط ثبت موسسه در شیراز

    حداقل شرکا نباید از دو نفر کم‌تر باشد.
    سرمایه به هر میزان مجاز است.
    موسسه‌هایی که باهدف به دست آوردن سود مالی و تقسیم آن بین اعضای خود یا دیگران تشکیل شود؛ مانند کانون‌های فنی.
    در این موسسه‌ها، مدارک تحصیلی و تخصص مؤسسان باید با موضوع شرکت منطبق باشد.
    موسسه‌هایی که هدف به دست آوردن پول و تقسیم آن بین اعضای خود را نداشته باشد؛ مانند برخی بنگاه‌های خیریه.
    این موسسه‌ها نیاز به اجازه‌نامه‌ی نیروی انتظامی محل دارند.

ممکن است شما در این زمینه نیز ابهاماتی داشته باشید و یا نیازمند اطلاعات کامل‌تر، به همین سبب «ثبت شرکت » متخصصانی را جهت پاسخ‌گویی به شما عزیزان تجمیع کرده است. کافی است که با آن‌ها تماس بگیرید.
مراحل ثبت موسسه در شیراز

شما جهت انجام روند مراحل ثبت موسسه در شیراز مستلزم یکسری مدارک هستید که این مدارک به همراه مراحلی که باید طی کنید در جدول زیر به‌اختصار آمده است.

ثبت موسسه در شیراز

مدارک موردنیاز ثبت موسسات غیرتجاری

مراحل اداری ثبت موسسات غیرتجاری

1-تکمیل دو نسخه تقاضانامه مؤسسات غیرتجاری

3-تکمیل دو نسخه اساسنامه مؤسسات غیرتجاری

4-کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت‌مدیره و شرکا (در دفاتر اسناد رسمی)

5-کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت‌مدیره و شرکا (در دفاتر اسناد رسمی)

6- درصورتی‌که اعضاء هیئت‌مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی.

7- ارائه اصل وکالت‌نامه یا کپی برابر اصل وکالت‌نامه.

8- ارائه مجوز لازم از موسسات مربوط

1. فرم تقاضانامه ثبت موسسه را باید کامل کنید و همه شرکا امضا کنند.

2. فرم صورت‌جلسه مؤسسین را باید کامل کنید و شرکا همگی امضا کنند.

3. همه صفحات اساسنامه را تنظیم کنید و همه صفحات توسط شرکا امضا شود.

4. انتخاب نام و انجام امور تأییدیه نام توسط اداره ثبت.

5. ارائه مدارک و اطلاعات به واحد پذیرش اداره جهت ثبت در سیستم مکانیزه و دریافت رسید تاریخ مراجعه.

6. واریز حق‌الثبت طبق روال اداری مشخص

7. پس از تأیید کارشناس تعیین‌شده توسط اداره اقدام واریز حق‌الدرج کنید.

8. سپس برای درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی صبر می‌کنید.

تمام این مراحل را می‌توانید با کمک ثبت شرکت خیلی ساده‌تر انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

برابر ماده 3 قانون ثبت شرکت ها ، هر شرکت خارجی برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجاری یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.
به موجب این ماده شرکت های خارجی در صورتی می توانند در ایران به امور صنعتی یا مالی بپردازند که :
اولاَ : در کشور خودشان قانون آن ها را به رسمیت شناخته باشد.
ثانیاَ : در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند.
در ماده 9 آن تصریح گردیده که برای اجراء این قانون از طرف وزارت عدلیه نظامنامه های لازمه تنظیم خواهد شد در نظامنامه های مزبور باید راجع به مسائل ذیل صریحاَ تعیین تکلیف شود.
1- اشخاصی که باید اظهارنامه به ثبت بدهند معلوم گردند.
2- نکاتی که در اظهارنامه باید قید شود.
3- اوراق و مدارکی که عین یا ترجمه مصدق آن ها باید ضمیمه اظهارنامه بشود.
4- نکاتی که در صورت تغییر باید مجدداَ به ثبت برسد.
5- طرز ثبت شعبه یا نمایندگی های جدید
6- اعلاناتی که پس از ثبت باید به وسبله اداره ثبت اسناد به خرج شرکت به عمل آید.
7- تعرفه راجع به ترجمه و تصدیق صحت ترجمه.

شرایط اظهارنامه و نکاتی که باید در آن درج گردد :
از شرایط اظهارنامه ثبت شرکت خارجی اینست که به فارسی نوشته شده و نکات ذیل در آن درج گردیده باشد :
1- نام کامل شرکت
2- نوع شرکت اعم از سهامی و ضمانتی و مختلط و غیره
3- مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن
4- تابعیت شرکا
5- مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضا
6- آخرین بیلان شرکت مشروط بر اینکه اساسنامه و قوانین و مقررات کشور اصلی شرکت انتشار بیلان را تعیین کرده باشد.
7- نام مرجع ثبت و تاریخ ثبت شرکت در کشور اصلی
8- نوع فعالیت شرکت که از نوع صنعتی تجاری مالی است.
9- ذکر تایید شعب آن در سایر نقاط ایران
10- تعیین نماینده یا نمایندگان عمده شرکت در ایران
11- اسم و نشانی صحیح شخص یا اشخاصی که مقیم ایران بوده و برای دریافت کلیه اطلاعات شرکت صلاحیت دارند.
12- تعهد به اینکه همه ساله یک نسخه از آخرین بیلان شرکت را با توجه به بند 6 به دایره ثبت شرکت ها بدهند.
13- امضاء کسانی که حق امضاء دارنده به تایید قنسول آن کشور در ایران و یا قنسول ایران رسیده باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

داشتن دفاتر تجاری برای تنظیم و ترتیب اداره امور تجار و شرکت های تجاری مفید و قانوناَ لازم است. تعیین وضع دارایی و نگاهداری حساب سود و زیان و تهیه ترازنامه، بر اساس این دفاتر به عمل می آید. به علاوه دفاتر مذکور در تشخیص و تعیین مالیات، مورد استفاده ممیزان مالیاتی قرار می گیرند و نیز در تعیین نوع ورشکستگی تاجر و شرکت تجاری، می توانند ملاک باشند.
به موجب ماده 6 قانون تجارت، دفاتری که داشتن آن ها برای تجار ( و شرکت های تجاری ) الزامی است عبارتند از :
– دفتر روزنامه .
– دفتر کل.
– دفتر دارایی.
– دفتر کپیه .
دفاتر دیگری به نام های دفتر صندوق، دفتر انبار و غیره وجود دارد که قانون تجارت ، تصریحی در الزام به داشتن آن ها ندارد. این دفاتر ، دفاتر معین نامیده می شوند و برخی از تجار و شرکت های تجاری از آن ها استفاده می کنند.

شماره گذاری ، امضاء و پلمپ دفاتر تجاری
چون دفاتر تجاری ، سندیت دارند و دلیل محسوب می شوند برای حفظ اعتبار و مصون داشتن آن ها از تقلب و دست بردن احتمالی، شماره گذاری صفحات و امضاء و پلمپ آن ها ، لازم شده است.
دفاتر تجاری به استثناء دفتر کپیه ، قبل از آن که چیزی در آن نوشته شده باشد، باید توسط نماینده اداره ثبت ، امضاء شود. برای دفتر کپیه امضای مزبور لازم نیست . ولی باید اوراق آن، دارای شماره ترتیبی باشد. در موقع تجدید سالیانه هر دفتر ، مقررات مزبور رعایت خواهد شد.
امضاء و پلمپ دفاتر تجاری، در تهران توسط اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و در خارج از تهران توسط متصدی مخصوصی که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می گردد، انجام می شود.
دفتر روزنامه، دفتر کل و دفتر دارایی که برای امضاء به متصدی امضاء ، تسلیم می شود باید دارای شماره ترتیبی بوده و قیطان کشیده باشد. و متصدی امضاء ، مکلف است صفحات دفتر را شمرده، در صفحه اول و آخر هر دفتر مجموع عدد صفحات آن را با تصریح به اسم و رسم صاحب دفتر، نوشته با قید تاریخ امضاء و دو طرف قیطان را با مهر سربی، که وزارت دادگستری برای این مقصود تهیه می نماید، منگنه کند. لازم است که کلیه اعداد حتی تاریخ، با تمام حروف نوشته شود.
جهت طی مراحل پلمپ دفاتر تجاری در قدم اول می بایست به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید و گام به گام اطلاعات خواسته شده را در سامانه تکمیل کنید.
این اطلاعات شامل موارد زیرند :
1- اطلاعات متقاضی حقوقی
وارد نمودن تابعیت ، شناسه ملی شخص حقوقی، شماره تلفن و کد پستی ، اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده
2- اطلاعات شخصیت حقوقی
3- اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه
درج اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیات مدیره
4- هیات مدیره شرکت / موسسه
درج اطلاعات سایر افراد هیات مدیره نظیر نام ، نام خانوادگی ، شماره همراه ، کد پستی و …
5- سمت هیات مدیره شرکت / موسسه
وارد نمودن عضو هیات مدیره ، سمت وی، مدت تصدی ، تاریخ شروع سمت ، تعیین وضعیت حدود حق امضاء اعضای هیات مدیره و سمت عضو هیات مدیره
6. دفتر مورد تقاضا
تعیین دفتر روزنامه، تعداد صفحات و تعداد جلد و کلیک بر روی قسمت ” دفاتر خاص ” در صورتی که متقاضی نیاز به دفاتر خاص داشته باشد .
7. تایید صحت اطلاعات
در انتها با انتخاب گزینه “پذیرش نهایی ” از رسید پذیرش اینترنتی و اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری پرینت بگیرید و مدارک مورد نیاز را از طریق پست ارسال نمایید.
مدارک لازم جهت ارسال پستی به اداره ثبت شرکت ها به قرار ذیل است : ( اشخاص حقیقی )
1- اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر دریافتی از اینترنت ( مهر و امضاء شده )
2- تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
3- تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی
مدارک لازم جهت ارسال پستی به اداره ثبت شرکت ها : ( اشخاص حقوقی )
1- اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر دریافتی از اینترنت ( مهر و امضاء شده )
2- تصویر آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی
3- تصویر کارت ملی مدیر عامل
4- اصل یا کپی وکالتنامه و یا معرفی نامه در خصوص اشخاص دولتی
پس از ارسال و پست مدارک ، بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه وارد نمایید. لازم به توضیح است پس از تایید کارشناس مربوطه و دریافت پیامک ، می بایست نسبت به پرداخت هزینه های پلمپ دفاتر تجاری اقدام نمایید. (هزینه ی پلمپ دفاتر تجاری به صورت اینترنتی پرداخت می گردد ).
پس از پرداخت هزینه ها در سامانه ، دفاتر پلمپ شده از طریق پست پیشتاز به نشانی کد پستی آدرسی که در سامانه درج گردیده برای متقاضی ارسال می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



سازماندهی شرکت سهامی، به صورتی دموکراتیک، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است: رکن تصمیم گیرنده (مجمع عمومی)، رکن اداره کننده (هیات مدیره) و رکن نظارت کننده (بازرس).

هیات مدیره
هیاتی از میان سهامداران شرکت سهامی انتخاب می گردند که وظیفه اداره شرکت را بر عهده دارند و دارای خصوصیات ذیل اند :
1. حتماً باید از بین صاحبان سهام انتخاب گردند، نه از خارج شرکت ( ماده 107 ل. ا. ق. ت )
2. اولین دوره اعضاء هیات مدیره : در شرکت سهامی عام توسط مجمع عمومی موسس و در شرکت سهامی خاص طبق ماده 20 ل. ا. ق. ت توسط صورت جلسه ای که به امضاء همه سهامداران رسیده باشد انتخاب می گردند. ( ماده 108 ل. ا. ق. ت ) خلاف این امر نیز در اساسنامه نمی توان مقرر نمود.
3. دوره های بعدی اعضاء هیات مدیره : توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند. ( ماده 108 ل. ا. ق. ت )
4. شیوه انتخاب : انتخاب مدیران به رای اکثریت نسبی حاضرین در مجمع است. ( ماده 88 ل. ا. ق. ت )
5. عزل مدیران : قبل از اتمام دوره مدیریت آن ها، کلاَ یا بعضاَ قابل عزل می باشند. همانطور که مجمع عمومی مدیران را انتخاب می کند، مجمع عمومی عادی نیز می تواند پیش از موعد آنان را عزل نماید. ( ماده 107 ل. ا. ق. ت )
6. شیوه عزل : عزل مدیران نیز به رای اکثریت مطلق ( نصف به علاوه یک ) حاضرین در جلسه مجمع است.
7. مدت مدیریت : در اساسنامه معین می شود. البته این مدت نمی تواند بیش از دو سال باشد. ( ماده 102 ل. ا. ق. ت )
8. انتخاب مجدد اشخاص به مدیریت برای هرچند دوره متوالی بلامانع است. (ماده 102 ل. ا. ق. ت )
9. در صورت انقضاء مدت ماموریت مدیران تا زمان انتخاب مدیران جدید مدیران سابق کماکان مسئول اداره شرکت خواهند بود. ( ماده 136 ل. ا. ق. ت )
10. تعیین حق الزحمه و پاداش مدیران با مجمع عمومی است. ( ماده 134 ل. ا. ق. ت )
11. تعداد مدیران : در شرکت های سهامی عام ، حداقل 5 نفر می باشد. قانون در مورد تعداد مدیران شرکت سهامی خاص ساکت است. اما بنا بر نظر اکثر حقوقدانان تعداد آنان نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد. ( ماده 107 ل. ا. ق. ت )
12. سهام وثیقه : مدیران باید به میزانی که اساسنامه شرکت به عنوان سهام وثیقه تعیین نموده است، دارای سهام باشند، یا حداکثر ظرف مدت یک ماه تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه را تهیه و به ثندوق شرکت بسپارند وگرنه مستعفی محسوب خواهند شد. سهام مذکور بابت تعهدات مدیران در برابر شرکت یا خساراتی که به واسطه تقصیرات آن ها متوجه شرکت می گردد، به عنوان وثیقه در نزد شرکت باقی می ماند. (ماده 114 ل. ا. ق. ت )
13. اعضاء هیات مدیره شرکت هم می توانند از بین اشخاص حقیقی باشند و هم از بین اشخاص حقوقی. مهم آن است که در هر صورت اعضاء هیات مدیره سهامدار شرکت باشد. ( ماده 110 و 114 ل. ا.ق. ت )
14. اگر شخصی که عضویت او در هیات مدیره به موجب قانون ممنوع بوده است، به این سمت انتخاب گردد ، یا پس از آن که به عضویت در هیات مدیره درآمد، مشمول منع قانونی گردد ، دادگاه شهرستان ( در حال حاضر دادگاه عمومی ) به تقاضای هر ذینفع حکم عزل وی را صادر خواهد کرد و این حکم قطعی خواهد بود. ( تبصره ماده 111 ل. ا. ق. ت )
15. عضویت در هیات مدیره قائم به شخص است. یعنی اینکه اعضاء هیات مدیره نمی توانند سمت خود را به دیگری تفویض نمایند یا برای انجام وظایف هیات مدیره یا شرکت در جلسات، نماینده یا وکیل معرفی نمایند ، مگر آنکه عضو هیات مدیره شخص حقوقی باشد که باید یک شخص حقیقی را به عنوان نماینده معرفی نماید.

هیات مدیره موظف و غیر موظف
اعضاء هیات مدیره شرکت سهامی بر دو قسم اند. قانون گذار ما از این دو قسم تعریف مشخصی ارائه نکرده است و فقط به نام بردن آن ها اکتفاء کرده است. این دو قسم عبارتند از : ( ماده 134 ل. ا. ق. ت )
1. اعضاء موظف : آن دسته از اعضاء که به نحوی منظم در شرکت حضور دارند و در قبال عضویت خود در هیات مدیره خود حق الزحمه دریافت می دارند.
2. اعضاء غیر موظف : آن دسته از اعضاء که به نحو منظم در شرکت حضور ندارند و حضور آن ها محدود به جلسات هیات مدیره یا موارد ضرورت است و در قبال اعمال مدیریت خود حق الزحمه مستمر یا غیر مستمری دریافت نمی کنند.



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

امروزه کمتر کسی است که از اهمیت سیستم های کامپیوتری و نرم افزارها بی اطلاع باشد، با توجه به این موضوع وسرعت توسعه نرم افزارها و سیستم های کامپیوتری نقش آنها به طور چشمگیری رو به گسترش است و بی شک می توان گفت بدون نرم افزارها و سیستم های کامپیوتری روند امور روزمره ما دچار اختلال می شود.

جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان، در زیر توضیحاتی درباره نرم افزار و شرکت های نرم افزاری و همچنین چگونگی ثبت این گونه شرکت ها آورده ایم.
نرم افزار (software) واسطه ای است که دستورهای کاربران را به سخت افزار منتقل میکند، در واقع نرم افزار، مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها یی است که کنترل و هماهنگی فعالیت های سخت افزاری را بر عهده دارند؛ نرم افزارها را به دو دسته ی (سیستمی و کاربردی) تقسیم میکنند.
الف- نرم افزارهای سیستمی
انواع نرم افزار های سیستمی شامل موارد ذیل می باشند:
– سیستم عامل ها
– برنامه های راه انداز
– برنامه های کمکی
– مترجم های زبان برنامه نویسی
ب- نرم افزارهای کاربردی
نرم افزار های کاربردی نیز برای انجام امور زیر کاربرد زیادی دارند.
– آموزش مدیریت پروژه ها
– تولید صفحات وب
– واژه پردازها
– صفحه گسترده ها
– بانک های اطلاعاتی و برنامه های ارائه گرافیکی
• شرکت نرم‌افزاری:
شرکت نرم افزاری، شرکتی است که در زمینه کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزار و… فعالیت میکند.
موضوعات فعالیت یک شرکت نرم افزاری به شرح ذیل است :
1- تشکیل کلاسهای آموزشی در زمینه رایانه در داخل و خارج از کشور
2- تأمین نیروی انسانی متخصص در زمینه موضوع فعالیت شرکت
3- انجام خدمات اجرایی و عملیاتی و فنی و مهندسی در زمینه موضوع فعالیت شرکت
4- تهیه مشخصات فنی سیستم های کامپیوتری
5- برنامه نویسی
6- فروش خدمات مهندسی در زمینه رایانه ای
7- تولید نرم افزار
8- انجام پروژه های انفورماتیکی و فن آوری اطلاعات
9- طراحی و نصب و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری
10- صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی در زمینه موضوع فعالیت شرکت
11- طراحی و توسعه سیستم های نرم‌افزاری و سخت افزاری
• مجوز ثبت شرکت نرم افزاری :
پیش از تاسیس شرکت، ابتدا باید موضوع و حوزه فعالیت خود را مشخص نمایید. تعیین موضوع فعالیت هر شرکت که در بند ۲ اساسنامه آن قید می گردد، نشان دهنده هویت آن شرکت است. قید موضوع شرکت اهمیت زیادی دارد زیرا که شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع فعالیت شرکت تصریح شده باشد .چنانچه موضوع تعیین شده نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مربوطه داشته باشد، لازم است، مجوزهای لازم اخذ گردد.
با توجه به آنچه گفته شد، در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نرم افزاری، نیاز به مجوز داشته باشد، قبل از شروع فعالیت می بایست نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد خاص مجوز از سازمان تنظیم مقررات اقدام نمایید. در ادامه به ذکر مواردی از موضوعات فعالیت شرکت های کامپیوتری که نیازمند اخذ مجوز می باشند و همچنین موضوعاتی که نیاز به مجوز ندارند می پردازیم:
موضوعاتی که نیاز به مجوز دارند :
– نرم افزار
– امنیت شبکه
– مشاوره فنی اطلاعات
– ارائه خدمات میزبانی
– طراحی وب سایت و خدمات چند رسانه ای
– فروشگاههای اینترنتی و…
موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز ندارند :
– تولید و ارائه دستگاه های جانبی قطعات و ملزومات رایانه
– پشتیبانی فنی
– طراحی و ارائه بسته های نرم‌افزاری غیر فرهنگی و غیرهنری
– ارائه اجرای پشتیبانی
– خدمات شبکه های اطلاع رسانی
– مشاوره و نظارت فنی بر اجرای طرح های انفورماتیکی
– اجرای کلیه پروژه های سخت افزار کامپیوتری وطراحی و مشاوره و محاسبه



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



مراحل اعتراض به تقاضای ثبت طرح صنعتی در مواد 101 و 102 آیین نامه آمده است. با توجه به ماده 101 آیین نامه، هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت طرح صنعتی اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را در دو نسخه به مرجع ثبت تسلیم نماید. پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می گردد. اعتراض نامه باید همراه با دلایل و مدارک استنادی و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد. چنانچه پس از بررسی اعتراض نامه و مدارک استنادی، تکمیل مدارک منضم به اعتراض نامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت با تعیین موارد ، کتباَ از معترض می خواهد که ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در غیر این صورت، اعتراض نامه کان لم یکن خواهد شد.
با توجه به تبصره ذیل ماده فوق، مهلت مذکور در این ماده برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.
همان طور که در ماده 102 آیین نامه آمده است، هر گاه اعتراض معترض مبنی بر ادعای حق مالکیت نسبت به طرح صنعتی ای باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده است در صورتی که طرح صنعتی قبلاَ به نام او ثبت نشده است، باید همزمان با اعتراض، برای طرح صنعتی خود مطابق قانون و این آیین نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اظهارنامه و حق ثبت طرح صنعتی و تمام مخارج مربوط به آن را تادیه نماید. مرجع ثبت موظف است با رعایت ماده 101 این آیین نامه ، ظرف 10 روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه ای از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید. متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه پاسخ مکتوب خود را ظرف 20 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید. عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.
هر گاه متقاضی، کتباَ به اعتراض تمکین نماید، درخواست او برای ثبت طرح صنعتی مسترد شده تلقی می گردد و مراتب کتباَ به معترض ابلاغ می شود تا در صورتی که طرح صنعتی وی به ثبت نرسیده باشد، بر طبق اظهارنامه ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است نسبت به ثبت آن اقدام کند. در صورت عدم تمکین متقاضی، مرجع ثبت مراتب را ظرف 10 روز به معترض ابلاغ کرده و وی از این تاریخ 20 روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده 170 این آیین نامه نماید. همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق غیر از حق مالکیت ، نسبت به طرح صنعتی ای باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است مگر اینکه طرح صنعتی قانوناَ قابل ثبت نباشد در این فرض نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی به مرجع ثبت نخواهد بود. تصمیم کمیسیون طبق ماده 173 این آیین نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده 59 قانون است.
همان طور که در تبصره های ذیل ماده فوق آمده است ، در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیلی منتهی به ثبت طرح صنعتی نشود، مبالغ پرداختی از این بابت، قابل استرداد نخواهد بود. ( تبصره 1 ).
در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض قابل استرداد نخواهد بود. ( تبصره 2 )
چنانچه معترض مقیم ایران نباشد، مهلت های مذکور در این ماده به دو برابر افزایش می یابد. ( تبصره 3 )
با توجه به مواد 100 و 101 آیین نامه مشخص است که ماده 100 در فرضی است که اظهارنامه به هر دلیلی توسط اداره ثبت طرح صنعتی رد می شود در این صورت معترض باید در قالب ماده یاد شده اعتراض خود را به کمیسیون موضوع ماده 170 آیین نامه تسلیم نماید. اما ماده 101 و 102 آیین نامه ناظر بر مواردی است که معترض به نحوی از انحاء در جریان تقاضای ثبت طرح صنعتی از سوی متقاضی قرار گرفته است و نسبت به آن اعتراض دارد ؛ که در این صورت باید در قالب مواد 101 و 102 اعتراض خود را مطرح و در نهایت هم چون اعتراض نیبت به تقاضای ثبت طرح صنعتی است. مرجع رسیدگی به آن کمیسیون موضوع ماده 170 ایین نامه است.
نکته قابل توجه در رابطه با مواد 101 و 102 این است که چنانچه معترض ادعای حق مالکیت نسبت به طرح صنعتی مورد درخواست ثبت داشته باشد و قبلاَ هم طرح صنعتی یاد شده به نام او به ثبت نرسیده باشد، در این فرض باید ضمن اعتراض، برای طرح صنعتی مورد ادعا مطابق قانون و آیین نامه تقاضای ثبت نماید.
همچنین اگر معترض ادعای دارا بودن برخی حقوق غیر از حق مالکیت نسبت به طرح صنعتی را داشته باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است، در این فرض هم باید معترض ضمن اعتراض و همزمان با آن اظهارنامه طرح صنعتی را تسلیم مرجع ثبت نماید. البته اگر طرح صنعتی مورد اختلاف در ایران قانوناَ قابل ثبت نباشد در این صورت نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی به مرجع ثبت نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


هر شرکت سهامی باید الزاماَ حداقل یک بازرس داشته باشد. ( ماده 144 لایحه قانونی 1347). بازرسان در حقیقت به منزله چشم و گوش شرکت ( یعنی صاحبان سهام ) می باشند به این جهت باید بر نحوه کار و عملکرد مدیران شرکت در ابعاد و سطوح مختلفه مرتبط با شرکت نظارت داشته و مراقب اعمال و رفتار آن ها باشند و هرگونه سوء جریان یا موارد خلافی را که مشاهده کنند به هیئت مدیره و مجامع عمومی گزارش نمایند .

انتخاب بیش از یک بازرس برای شرکت اختیاری بوده، زمانی مفید است که حجم زیاد امور شرکت آن را ایجاب می کند.
انتخاب یک یا چند بازرس علی البدل نیز برای شرکت الزامی است ” … تا در صورت معذوریت یا فوت یا اسعفا یا سلب شرایط یا عدم قبول سمت توسط بازرس یا بازرسان اصلی، جهت انجام وظایف بازرسی دعوت شوند ” ( ماده 146 لایحه قانونی 1347).
به طور کلی مهم ترین وظایفی که به موجب قانون به عهده آن ها گذاشته شده است به شرح ذیل می باشد.
1- بازرسان باید در مورد صحت و درستی مطالب و اطلاعات و صورت دارایی و اموال و سود و زیان و ترازنامه و صورتحساب عملکرد شرکت که به وسبله مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی ارائه می گردد اظهارنظر نمایند.
2- بازرسان باید اطمینان حاصل نمایند که حقوق صاحبان سهام به طور تساوی رعایت می گردد و هرگاه مدیران اطلاعات خلاف حقیقت در اختیار صاحبان سهام قرار دهند مکلفند مجمع عمومی را آگاه نمایند.
3- بازرس یا بازرسان می توانند در هر موقع که لازم بدانند رسیدگی و بازرسی خود را انجام و اسناد و مدارک مربوط به شرکت را مورد بررسی قرار دهند.
4- بازرسان در مواقع لزوم می توانند از وجود کارشناسان استفاده نمایند. منتهی باید قبل از انجام کارشناسی آن ها را به شرکت معرفی نموده باشند در این صورت کارشناسان مانند خود بازرسان حق هرگونه تحقیق و رسیدگی را دارند.
5- بازرسان باید لااقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش جامع و کاملی از وضع شرکت را به مجمع مزبور تسلیم نمایند تا به اطلاع صاحبان سهام برسد.
6- هر گاه شرکت بازرسان متعددی داشته باشد هر یک از آن ها می تواند وظایف خود را انجام دهد. لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه و تنظیم نمایند و در صورتی که بین آن ها اختلاف نظری وجود داشته باشد باید موارد اختلاف را با ذکر دلیل در گزارش مربوطه قید نمایند.
7- بازرس یا بازرسان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تقصیری در امور شرکت از ناحیه مدیران و مدیر عامل باید بدون هیچگونه تاخیری به اولین مجمع عمومی عادی گزارش و اطلاع دهند.
8- هر گاه در ضمن انجام بازرسی به وقوع جرمی برخورد نمایند باید ضمن اعلام مراتب به مراجع قضایی صلاحیت دار، موضوع را به اطلاع اولین مجمع عمومی عادی برسانند.
شایان توجه است که هرگاه بازرس یا بازرسان در انجام وظایف خود مرتکب تخلفاتی بشوند در مقابل شرکت و اشخاص ثالث مسئولیت مدنی داشته و چنانچه خساراتی وارد نموده باشند باید نسبت به جبران آن اقدام نمایند.

اهمیت و تاثیر گزارش بازرسان
گفته شد که بازرسان باید گزارش جامع و کاملی از جریان سود و زیان و ترازنامه و مطالبات شرکت و عملکرد مدیران به مجمع عمومی گزارش و ارائه نمایند و در صورتی که مجمع عمومی بدون دریافت گزارش بازرسان صورت دارایی یا ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را تصویب نماید مصوبه آن فاقد ارزش و اعتبار قانونی خواهد بود. و هرگاه مجمع عمومی بازرسانی تعیین ننموده باشد و یا اینکه بازرسان به عللی نتوانند گزارش نموده و یا از دادن گزارش امتناع نمایند. در صورت تقاضای افراد ذینفع رئیس دادگاه حقوقی محل به تعداد لازم بازرس تعیین خواهد نمود.
بدیهی است که بازرسان استحقاق دریافت حق الزحمه را دارند و تعیین حق الزحمه آن ها با مجمع عمومی عادی می باشد. لازم به ذکر است که بازرس یا بازرسان نمی توانند در معاملاتی که به حساب شرکت و یا به نفع شرکت انجام می شود به طور مستقیم یا غیرمستقیم ذینفع باشند.



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



طرح صنعتی، هرگونه ترکیب خطوط و رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن است که بتواند طی یک فرآیند صنعتی روی کالا به کار رود و به آن، شکل ظاهری خاصی دهد.

ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی مقرر می دارد :
هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهر، مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.
طرح صنعتی برای یک بنگاه و شرکت ابزار مهمی است که به وسیله آن می تواند با عرضه محصولات دارای طرح های جدید و جذاب و منطبق با ذائقه مصرف کنندگان ، مشتریان زیادی را جلب و سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.
ثبت طرح صنعتی، این حق را برای طراح ایجاد می کند که مانع از کپی و تقلید غیر مجاز از طرح توسط اشخاص ثالث شود تا بدین طریق بتواند از بازگشت مالی سرمایه گذاری انجام شده اطمینان حاصل کند، از سوی دیگر حمایت از طرح های صنعتی به نفع مصرف کنندگان و عموم مردم نیز خواهد بود، زیرا با گسترش رویه های عادلانه و صادقانه تجاری در بازار و تشویق خلاقیت ها موجب می گردد که از نظر زیبایی شناختی، محصولات جذاب تری به بازار عرضه شود.

مدت حمایت از ثبت طرح صنعتی
با توجه به بند ( د ) ماده 28 قانون مصوب 1386، مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود. پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود، یک مهلت شش ماه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.
جزییات مربوط به تمدید ثبت طرح صنعتی در آیین نامه مصوب 1387 رییس قوه قضاییه آمده است. همان طور که در ماده 89 آیین نامه آمده است ، با توجه به بند ( د ) ماده 28 قانون ، مالک طرح صنعتی می تواند با پرداخت هزینه مقرر ، درخواست تمدید مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی را برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر بنماید. درخواست تمدید ثبت ، ظرف شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی در هر دوره به عمل خواهد آمد.
با توجه به تبصره ذیل ماده فوق، در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده ، امکان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت طرح صنعتی، با پرداخت جریمه تاخیر طبق جدول هزینه ها وجود دارد والا ثبت طرح صنعتی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی در دو نسخه توسط مالک طرح ثبت شده یا نماینده قانونی او تهیه و پس از امضاء و الصاق تصویر نمونه طرح و رسید پرداخت هزینه مربوط، به مرجع ثبت تسلیم می گردد. مرجع ثبت پس از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم ، آن را در دفتر مربوط وارد کرده و بر روی هر یک از نسخ درخواست، تاریخ دریافت و شماره آن را قید و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است، بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد خواهد کرد. ( ماده 90 آیین نامه )
بر اساس ماده 91 آیین نامه ، درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی باید حاوی نکات ذیل باشد :
1- شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و طرح صنعتی ای که تمدید آن مورد درخواست است ؛
2- طبقه یا طبقات کالاهای موضوع طرح صنعتی ؛
3- اسم و آخرین نشانی کامل مالک طرح صنعتی ثبت شده یا نماینده قانونی وی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.
مدارک مثبت هویت متقاضی، رسید مربوط به پرداخت هزینه تمدید، حداقل شش نمونه از طرح و مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید، باید به همراه درخواست تمدید ارائه شود.
همان طور که در ماده 92 آیین نامه مصوب 1387 آمده است ، تمدید ثبت، دنباله ثبت اصلی، در دفتر ثبت طرح به عمل خواهد آمد و پس از انتشار آگهی مربوط، گواهینامه تمدید ثبت طبق فرم صادر و تسلیم مالک طرح یا نماینده قانونی وی خواهد شد. گواهی نامه تمدید شامل مندرجات اصلی، با انجام تغییرات لازم و نیز مدت اعتبار طرح صنعتی و تاریخ انقضای آن خواهد بود.
با توجه به تبصره ( 1 ) ماده فوق، در موقع تمدید ثبت ، مرجع ثبت مکلف است طبقه محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر ثبت و گواهینامه تمدید ثبت طرح صنعتی را بر اساس آن تصحیح نماید.
هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی و هزینه انتشار آگهی مربوط در روزنامه رسمی به عهده مالک طرح خواهد بود.
بر اساس تبصره 2 ماده فوق، تمدید ثبت طرح صنعتی نمی تواند هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت آن به وجود آورده . در غیر این صورت ، مقررات تغییر طرح صنعتی موضوع ماده 93 این آیین نامه قابل اعمال خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علاوه بر افراد در جامعه، اشخاص دیگری هم یافت می شوند که به فعالیت می پردازند. مانند گروه ها ، جمعیت ها ، موسسات ، سازمان ها و … به این نوع اشخاص اشخاص حقوقی می گویند. این ها وجود طبیعی ندارند و دارای وجود فرضی و اعتباری می باشند. شخص حقوقی مولود اجتماعی است که به تجویز قانون و از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد می شود.

این اشخاص دارای حقوق تکالیف و اموالی هستند که به طور کلی از اموال و وحقوق و دارایی افرادی که آن را تشکیل می دهند جداست. و دارای کلیه حقوق و تکالیفی می باشند که قانون برای اشخاص حقیقی شناخته است مگر آن چه که ملازمه با طبیعت و فطرت و سرشت انسانی دارد و مختص انسان است مانند حقوق و وظایف ابوت و نبوت.
اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی ایجاد می شوند، زندگی می کنند و روزی حیاتشان خاتمه می یابد، ایجادشان تشکیل و ثبت آن ها، زندگیشان فعالیت آن ها و مرگشان زمان انحلال آن ها می باشد.
اشخاص حقوقی دارای ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم :

نام شخص حقوقی
همان طور که اشخاص حقیقی دارای نام هستند، اشخاص حقوقی هم دارای نام می باشند. در قانون تجارت انتخاب نام برای اشخاص حقوقی به صراحت بیان نگردیده اما در بند ( 1 ) از مواد 7 و 8 و 9 لایحه اصلاحی نام شرکت به عنوان اولین اطلاعی که باید در مدارک مربوط به شرکت قید شود آمده است در مواد 116 و 141 و 183 ق. ت نیز در مورد شرکت ها مقرر کرده باید تحت نام مخصوص تشکیل گردند.
نام شرکت لزوماَ نام تجاری آن نیست ولی چون تحت آن نام تجارت می کند، نام شرکت معمولاَ نام تجاری آن نیز هست و از این نظر دارای ارزش اقتصادی و قسمتی از دارایی شرکت می باشد.

دارایی شخص حقوقی
در نتیجه وجود شخصیت حقوقی، شرکت های بازرگانی دارای اموال و دارایی و درآمد مستقل می شوند. سهم الشرکه ای که شرکا در شرکت می گذارند از مالکیت آن ها خارج می گردد و جزء اموال شرکت می گردد.
از این استقلال دارایی شرکت نتایجی حاصل می گردد از جمله :
1- طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکت را ندارند و بالعکس طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکا را ندارند مگر در مواردی از شرکت ها که قانون تصریح نموده است.
2- شرکا حق عینی بر اموال شرکت ندارند و تنها حق دینی است که بر روی سهام و دارایی شرکت دارند. دارایی شرکت وثیقه تعهدات شرکت است.

اقامتگاه شخص حقوقی
شخصیت حقوقی دارای اقامتگاه مستقلی غیر از اقامتگاه شرکا است در قانون تجارت در این زمینه در ماده 590 ق. ت آمده است که ” اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجاست ” منظور از اداره : محلی است که در آن جا نهادهای تصمیم گیرنده و اداره کننده شرکت انجام وظیفه می کنند.
در قسمت آخر ماده 1002 قانون مدنی بیان می دارد : اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آن ها خواهد بود. در مورد شرکت های تجاری که محل اداره و مرکز عملیات آن ها یکی است مشکلی پیش نمی آید اما فرض کنیم یک شرکت راهسازی در تهران می باشد در حالی که تبریز مشغول یک عملیات راهسازی می باشد در این صورت مطابق قانون تجارت اقامتگاه شرکت در تهران و مطابق قانون مدنی تبریز می باشد. در مورد حل این تعارض عده ای معتقدند که قانون تجارت را نقض نموده و عده ای دیگر هر دو را در حقیقت یکی می دانند.

تابعیت شخص حقوقی
همان طور که شخص طبیعی دارای تابعیت معین می باشد شخص حقوقی هم دارای تابعیت مشخصی است. تابعیت رابطه سیاسی و معنوی است که فردی را به حکومت و یا دولتی مرتبط نماید.
برابر ماده 1 قانون ثبت شرکت ها 11 / 3 / 1310 ، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن ایران باشد، ایرانی محسوب می شود. مطابق این ماده برای اینکه شرکتی ایرانی محسوب شود دو ملاک لازم است : 1- در ایران تشکیل گردد 2- مرکز اصلی آن ایران باشد. از طرف دیگر در ماده 591 ق. ت آمده است : اشخاص حقوقی تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه شخص حقوقی در آن مملکت باشد و مطابق آن اگر شرکتی به عنوان مثال در فرانسه تشکیل شده اما مرکز اصلی آن در ایران باشد ایرانی محسوب است.
در حل تعارض این دو ماده عده ای گفته اند که چون تصویب قانون تجارت موخر از تصویب تا قانون ثبت شرکت ها است آن را نسخ کرده است و عده ای دیگر معتقدند که قانون ثبت شرکت ها خاص می باشد و قانون تجارت عام و در این جا خاص مقدم عام موخر را تخصیص می زند که به نظر می رسد نظر دوم به واقعیت نزدیک تر باشد.

اهلیت شخص حقوقی
اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی دارای اهلیت تمتع و استیفا بوده و از حقوق و تکالیف مخصوص خود بهره مند هستند و می تواند حقوق خود را اعمال نمایند.
ولی این اهلیت اشخاص حقوقی نامحدود نمی باشد. به عنوان مثال برای شرکت های تجاری راجع به معاملات بازرگانی تصولاَ محدودیتی وجود ندارد. اما این معاملات باید حتماَ در محدوده موضوع شرکت که در اساسنامه قید شده است باشد و خارج از حد و موضوع شرکت مدیران مجاز به معامله نیستند. از طرف دیگر نمایندگان مجاز شرکت ها در حدود اختیارات و موضوع اساسنامه حق همه گونه تعهدات را دارند اما برای تعهدات خارج از این ها هیچ مجوزی ندارند. پس تعهدات شرکت از یک طرف محدود به موضوع شرکت و از طرف دیگر محدود به اختیارات مدیران می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



ضرورت تعیین مدیر یا مدیران
در شرکت مدنی مدیر یا مدیران در واقع وکیل و اجیر شرکا جهت اداره مال مشاع هستند. در شرکت تجاری ، مدیر یا مدیران را نمی توان وکیل شرکا دانست بلکه آنان جزئی از دستگاه تصمیم گیری ( اراده ) شرکت هستند. اینک این پرسش مطرح می گردد که آیا ممکن است

شرکا فقط ساز و کار انتخاب مدیران را در قرارداد شرکت تجاری تعیین نموده و انتخاب آنان را به پس از ایجاد شرکت موکول نمایند؟ منطقاَ اشکالی به نظر نمی رسد و عدم انتخاب مدیران به هنگام انعقاد شرکت تجاری در حالی که سازو کار انتخاب آنان معین شده است، جهل به موضوع قرارداد تلقی نمی شود اما قانونگذاران به دلیل احتمال سوء استفاده شرکا از شخصیت حقوقی شرکت تجاری مسئولیت های زیادی را متوجه مدیران نموده اند لذا موکول نمودن انتخاب اولین مدیران به آینده، نگرانی هایی را نسبت به حفظ حقوق اشخاص ثالث ایجاد می کند. از این رو ممکن است ایجاد ملازمه میان ایجاد شرکت و انتخاب اولین مدیر یا مدیران اقدام احتیاطی مناسبی برای حفظ حقوق اشخاص ثالث به نظر برسد.

مطالعه قانون
احکام صریح مقرر در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت تردیدی باقی نمی گذارد که انتخاب اولین مدیران از شرایط شرکت سهامی است. ماده 20 مقرر می دارد :
” برای تاسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی خواهد بود :
1- …
2- ….
3- انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورتجلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد …”
ماده 17 نیز در مورد شرکت سهامی عام متضمن حکم مشابه است.
ماده 196 قانون تجارت نیز تعیین اسناد مورد نیاز برای ثبت شرکت را به آیین نامه ای موکول کرده است که به موجب آن سند معرف مدیر یا مدیران شرکت از جمله اسناد مورد نیاز برای ثبت شرکت دانسته شده است.
موادی که در بالا مورد استناد قرار گرفت خالی از ابهام یا نقص نیستند. توضیح اینکه اگر شرکت فقط دارای یک مدیر باشد، آن مدیر، خودبه خود، نقش زبان شرکت را نیز ایفا نموده و اراده شرکت را اعلان و آشکار می کند و اصطلاحاَ مدیر عامل نامیده می شود اما در شرکت هایی که دارای چند مدیر هستند تعیین مدیر عامل از میان آن ها و یا خارج از آن ها برای تکمیل ساختمان اراده شخص حقوقی ضروری است و منطق حکم می کند که علیرغم ظاهر مواد استنادی فوق، علاوه بر معین بودن مدیران، معین بودن مدیر عامل را نیز شرط تشکیل شرکت بدانیم.

تعیین بازرس یا بازرسان
احتمال تخلف مدیران شرکت از انجام وظایف محوله و دشواری نظارت شرکا بر عملکرد آنان این اندیشه را مطرح می کند که شرکا ضمن انتخاب مدیران، شخص یا اشخاصی را که از این پس آن ها را بازرس می نامیم برای نظارت مستمر بر عملکرد مدیران برگزینند.
در شرکت سهامی عام وجود لااقل یک بازرس الزامی است و از ماده 17 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به روشنی استنباط می شود که تعیین آن از جمله شرایط ایجاد شرکت است. بند 3 ماده 20 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نیز در مورد شرکت سهامی خاص دلالت بر همین معنا دارد. در سایر انواع شرکت چنین شرطی وجود ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

شرکت های سهامی به وسیله هیأت مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده وکلا یا بعضا قابل عزل می باشند اداره خواهند شد. عده اعضای هیأت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید کمتر از پنج نفر باشد.

البته در پیش نویس لوایح جدید اصلاحی قانون تجارت شرط سهامدار بودن حذف شده است. ( اداره شرکت سهامی به وسیله هیات مدیره ای مرکب از اشخاص حقیقی و حقوقی که از میان سهامداران یا خارج از آنها انتخاب می گردد وکلَا یا بعضاَ قابل عزل می باشند ، صورت می پذیرد.)
مطابق قانون تجارت، مدیران شرکت توسط مجمع عمومی موسس ومجمع عمومی عادی انتخاب می شوند. مدت مدیریت مدیران در اساسنامه معین می شود لیکن این مدت از دوسال تجاوز نخواهد کرد. انتخاب مجدد مدیران بلامانع است؛اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود ؛ دراین صورت شخص حقوقی همان مسئولیت های مدنی شخص حقیقی عضو هیات مدیره را داشته وباید یک نفر را با نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید. چنین نماینده ای مشمول همان شرایط وتعهدات ومسئولیت های مدنی وجزایی عضو هیات مدیره بوده از جهت مدنی با شخص حقوقی عضو هیات مدیره می تواند نماینده خود را عزل کند به شرط آنکه در همان موقع جانشین اورا کتبا به شرکت معرفی نماید وگرنه غایب محسوب می شود.
⃰ تعداد اعضای هیات مدیره در شرکت های سهامی مشخص نمی باشد برخی از دکترین حقوق به استناد مواد 121 الی 123 لایحه اصلاحی قانون تجارت حداقل تعداد اعضای هیات مدیره را سه نفر می دانند.برخی دیگر نیز حداقل تعداد اعضای هیات مدیره را دونفر در نظرگرفته اند که این نظریه در رویه جاری ثبت شرکت ها تسری داشته.
(ماده 121:برای تشکیل جلسات هیات مدیره حضور بیش از نصف اعضاء هیات مدیره لازم است؛ تصمیمات باید با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ گردد مگر آنکه در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.
ماده 123لایحه اصلاحی قانون تجارت: هریک از جلسات هیات مدیره باید صورت جلسه ای تنظیم و لااقل به امضاء اکثریت مدیران حاضر در جلسه برسد؛در صورت جلسات هیات مدیره نام مدیرانی که حضور دارند یا غایب می باشند و خلاصه ای از مذاکرات و هم چنین تصمیمات متخذ درجلسه با قید تاریخ در آن ذکر می گردد هریک ازمدیران که تمام یا بعضی از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد نظر او در صورتجلسه قید شود.)
⃰ در پیش نویس لوایح قانون تجارت در خصوص تعداد اعضای هیات مدیره بیان شده؛ حداقل تعداد اعضای هیات مدیره در شرکت سهامی خاص سه نفر ودر شرکت سهامی عام پنج نفر می باشد. شمار اعضای هیات مدیره در هر حال باید فرد باشد.
در شرکت های سهامی مدیران شرکت جزء درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم واقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است ، دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند؛ مشروط بر آنکه تصمیمات واقدامات آن ها در حدود موضوع شرکت باشد. محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران وصاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل وکان لم یکن است.
هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضای هیات مدیره یک رئیس ویک نایب رئیس که باید شخص حقوقی باشند برای هیات مدیره تعیین می نماید.
مدت ریاست ونیابت نایب رئیس هیات مدیره بیش از مدت عضویت آن ها در هیات مدیره نخواهد بود. هیات مدیره در هر موقع می تواند رئیس ونایب رئیس هیات مدیره را از سمت های مذکور عزل کند؛ هر ترتیبی خلاف این ماده مقرر شود کان لم یکن خواهد بود. از نظر اجرای مفاد این ماده شخص حقیقی که به عنوان نماینده شخص حقوقی عضو هیات مدیره معرفی شده باشد در حکم عضو هیات مدیره تلقی خواهد شد.
هرگاه رئیس هیات مدیره موقتا نتواند وظایف خود را انجام دهد وظایف او را نایب رئیس هیات مدیره انجام خواهد داد. رئیس هیات مدیره علاوه بر دعوت واداره جلسات هیات مدیره موظف است که مجامع عمومی صاحبان سهام را در مواردی که هیات مدیره مکلف به دعوت آن ها می باشد دعوت نماید.
هیات مدیره باید اقلا یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت برگزیند و حدود اختیارات ومدت تصدی وحق الزحمه او را تعیین کند. در صورتی که مدیر عامل عضو هیات مدیره باشد دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت او در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود.
مدیر عامل شرکت نمی تواند در عین حال رئیس هیات مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی ؛ مدیرعامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیات مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب واز طرف شرکت حق امضاء دارد.
⃰ ماده 111 قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت عامل شرکت انتخاب شوند وهم چنین هیچ کس نمی تواند عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد.
1- محجورین وکسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلا یا بعضا محروم شده باشند در مدت محرومیت.
سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، جنحه هائی که به موجب قانونی در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس ،تدلیس ، تصرف غیر قانونی در اموال عمومی
توضیح- دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع حکم عزل هر مدیری را بر خلاف مفاد این ماده انتخاب شود یا پس از انتخاب مشمول مفاد این ماده گردد صادر خواهد کرد وحکم دادگاه مزبور قطعی خواهد بود.
.



:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

تعریف موسسات غیر تجاری:
موسسات غیر تجاری موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آنها ممکن است قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.تشکیل مزبور از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه کانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.
• موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند :
1_موسساتی که هدفشان جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.
2_موسساتی که هدفشان جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند: کانون های فنی و حقوقی و غیره
• تغییرات در موسسات غیر تجاری
تغییرات در موسسات غیر تجاری با اختیارات حاصله از اساسنامه، جزء اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است که به تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه نسبت به آن اقدام خواهند نمود.
تغییرات در موسسات غیر تجاری به اشکال ذیل خواهند بود :
1- تغییر موضوع موسسه
2- تغییر محل موسسه
3- تغیر نام موسسه
4- کاهش سرمایه
5- افزایش سرمایه
جهت آشنایی با مراحل و شرایط تغییرات در موسسات غیر تجاری به طور جداگانه به شرح هر یک از این موارد می پردازیم :
1- تغییر موضوع موسسه غیر تجاری
• جهت تغییر در موضوع موسسه رعایت نکات و مدارک ذیل ضروری است:
الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
ب- تنظیم صورتجلسه در 2 جلد که به امضاء کلیه شرکاء خواهد رسید
ج- مراجعه به قسمت ارجاع اداره ثبت و تحویل صورتجلسه
د- ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه، وقت مراجعه را تعیین نموده و قبض رسید صادر و تحویل متقاضی می نماید.
ط- مدارک جهت بررسی به ممیز تعیین شده به همراه پرونده پس از ثبت در دفتر اندیکاتور تحویل داده خواهد شد.
ع- ممیز مربوطه بعد از بررسی مدارک و در صورت عدم وجود نقص، آگهی لازم را تهیه و پس از امضاء رئیس تایپ می شود.
ه- شرکاء یا نماینده آنها جهت پرداخت حق الثبت به حسابداری مراجعه و پس از پرداخت و اخذ رسید مجدداَ به قسمت ثبت شرکت ها مراجعه و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی اخذ امضاء نموده و امضای ذیل ثبت را گواهی می نماید.
ی- آگهی تاسیس توسط مسئول مربوطه امضاء و ممهور که پس از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی به ذینفع تحویل می گردد.
2- تغییر نام موسسه غیر تجاری
• جهت تغییر نام موسسه غیر تجاری مراحل و مدارک ذیل مورد نیاز است:
الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه در 2 برگ با امضاء کلیه شرکاء حاضر در مجمع.
ب- مراجعه به واحد تعیین نام و اخذ نام جدید
ج- تحویل صورتجلسه به قسمت (پذیرش) اداره ثبت
⃰ د- طی مراحل مذکور در بند (1)
3- تغییر محل موسسه غیر تجاری
• جهت تغییر محل موسه غیر تجاری مراحل مدارک ذیل مورد نیاز است:
1- تشکیل مجمع فوق العاده و تنظیم صورتجلسه در 2 نسخه با امضاء کلیه شرکای حاضر در مجمع.
⃰ 2- گذراندن مراحل بند یک به شرح ذیل:
الف- مراجعه به قسمت ارجاع اداره ثبت و تحویل صورتجلسه
ب- ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه، وقت مراجعه را تعیین نموده و قبض رسید صادر و تحویل متقاضی می نماید.
ج- مدارک جهت بررسی به ممیز تعیین شده به همراه پرونده پس از ثبت در دفتر اندیکاتور تحویل داده خواهد شد.
د- ممیز مربوطه بعد از بررسی مدارک و در صورت عدم وجود نقص، آگهی لازم را تهیه و پس از امضاء رئیس تایپ می شود.
ه- شرکاء یا نماینده آنها جهت پرداخت حق الثبت به حسابداری مراجعه و پس از پرداخت و اخذ رسید مجددا به قسمت ثبت شرکت ها مراجعه و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی اخذ امضاء نموده و امضای ذیل ثبت را گواهی می نماید.
ی- آگهی تاسیس توسط مسئول مربوطه امضاء و ممهور که پس از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی به ذینفع تحویل می گردد.
4- کاهش سرمایه و خروج شریک
هر یک از شرکاء می توانند نسبت به کاهش سرمایه خود اقدام و همچنین می توانند با اخذ کلیه سرمایه خود از موسسه خارج شوند.
• جهت کاهش سرمایه و خروج شریک در موسسه غیر تجاری مدارک زیر لازم و مراحل ذیل باید طی شود :
الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه در 2 برگ که به امضای کلیه شرکاء رسیده باشد.
ب- تنظیم صورتجلسه در 2 نسخه که به امضاء کلیه شرکاء خواهد رسید.
⃰ ج- سپری کردن مرحله های ذکر شده در بند (1)
د- حضور اشخاصی که سهم الشرکه آنان کاهش یافته یا از موسسه خارج شده اند در اداره ثبت شرکت ها برای امضاء ذیل دفاتر ثبت الزامی است.
ه- سایر شرکاء که سهم الشرکه آنان افزایش نیافته می توانند به یکی از شرکاء وکالت داده یا خود در اداره ثبت شرکت ها برای امضای ذیل ثبت حاضر شوند.
ی- به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر یا شناسنامه جهت امضای ذیل دفاتر ثبت الزامی است.
5- افزایش سرمایه و ورود شریک جدید
شرکاء می توانند با تشکیل مجمع فوق العاده به فزایش سرمایه و پذیرش و ورود شریک جدید اقدام نمایند.
• جهت افزایش سرمایه و ورود شریک جدید در موسسه غیر تجاری مدارک و مراحل ذیل باید طی و رعایت شود:
الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
ب- تنظیم صورتجلسه در 2 جلد که به امضاء کلیه شرکاء خواهد رسید
⃰ طی کردن مراحل قید شده در بند یک به قرارزیر:
1- مراجعه به قسمت ارجاع اداره ثبت و تحویل صورتجلسه
2- ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه، وقت مراجعه را تعیین نموده و قبض رسید صادر و تحویل متقاضی می نماید.
3- مدارک جهت بررسی به ممیز تعیین شده به همراه پرونده پس از ثبت در دفتر اندیکاتور تحویل داده خواهد شد.
4- ممیز مربوطه بعد از بررسی مدارک و در صورت عدم وجود نقص، آگهی لازم را تهیه و پس از امضاء رئیس تایپ می شود.
5- شرکاء یا نماینده آنها جهت پرداخت حق الثبت به حسابداری مراجعه و پس از پرداخت و اخذ رسید مجددا به قسمت ثبت شرکت ها مراجعه و مسئول ثبت در دفتر ثبت از متقاضی اخذ امضا نموده و امضای ذیل ثبت را گواهی می نماید.
6- آگهی تاسیس توسط مسئول مربوطه امضاء و ممهور که پس از پرداخت حق نشر در دفتر آگهی به ذینفع تحویل می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

شرکت سهامی یکی از بزرگترین و محبوب ترین انواع شرکت های تجاری در جهان می باشد. به موجب قانون، این شرکت، شرکتی است که سرمایه ان به سهام تقسیم می شود و مسئولیت صاحبان سهام به مبلغ اسمی انهاست .

مشخصات اصلی این نوع شرکت تجاری عبارت است از :
1- مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام ان ها می باشد .
2- کلیه عملیات شرکت بازرگانی محسوب می شود .
3- عده شرکا ء کمتر از سه نفر نباشد .
4- سرمایه شرکت نمی بایست از مبلغ تعیین شده توسط قانون گذار کمتر باشد .
سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).
مجامع عمومی عبارتند از :
الف- مجمع عمومی موسس
ب- مجمع عمومی فوق العاده
ج- مجمع عمومی عادی سالیانه

تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی
تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی عام الزامی است و پس از انجام تکالیف مندرج در ماده 16 ” لایحه ” ، برنامه ریزی دعوت ، تهیه اسناد لازم و تشکیل مجمع عمومی موسس از سوی موسسین انجام می شود. تهیه و انتشار دعوت نامه مجمع ، تهیه برگه های ورود به جلسه ، برگه رای ، لیست حاضران در جلسه و مسئولیت هرگونه بی نظمی و اخلالی که باعث تضییح حق رای پذیره نویسان شود، به عهده هیات موسس است.
موسسین طبق ماده 74 ” لایحه ” موظف اند گزارشی جامع در مورد اهداف تشکیل شرکت، اسامی و مشخصات موسسین، میزان سهام و اعلام پذیره نویسی کلیه سهام شرکت تهیه و پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی موسس، در مکان تعیین شده در آگهی دعوت، برای ارائه به پذیره نویسان آماده نمایند.
چنانچه مبالغی مازاد بر مبلغ سهام عرضه شده در حساب ها واریز شده باشد باید جزییات ان، پیشنهاد موسسین در مورد چگونگی جذب آن، تخصیص سهام به متقاضیان مازاد و مالاَ پیشنهاد افزایش سرمایه، همه در گزارش ذکر شود تا حاضرین در جلسه مجمع عمومی با آگاهی کامل از وضعیت سرمایه و سهام شرکت و در صورت تمایل افزایش سرمایه و اصلاح ماده مربوط در اساسنامه تصمیم گیری کنند.
اگر آورده موسسین به صورت غیرنقدی بوده و یا برای خود مزایای خاصی مطالبه کرده باشند، این موارد نیز باید در گزارش مورد نظر به نحو مشروح و مستند عنوان شود زیرا تصمیم گیری در مورد آن با پذیره نویسان است و موسسان در این بخش حق رای ندارند.
آورده غیرنقدی مانند اموال منقول و غیرمنقول، سهام ، امتیاز ، دانش فنی و لیسانس باید از سوی کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شود و مشروح مزایای مورد مطالبه موسسین در گزارش آمده باشد.
با توجه به اینکه قانون گذار مزایای موسسین را احصا نکرده و مشخص نیست حدود و دامنه این مزایا چه می تواند باشد، همان ابهامی که در مورد سهام ممتاز وجود دارد برای مزایای مورد مطالبه موسسین هم دیده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



برای رسمیت یافتن جلسه مجمع، حضور اشخاصی که دست کم نیمی از سرمایه شرکت را تعهد نموده اند، ضروری است. چنانچه در جلسه نخست این حد نصاب حاصل نگردد، مجمع برای بار دوم دعوت می گردد و این بار جلسه با حد نصاب دارندگان حداقل یک سوم سرمایه رسمیت می یابد. در صورت عدم حصول این حد نصاب در جلسه دوم، قانون گذار دعوت از مجمع را برای سومین بار و با همان حد نصاب تشکیل جلسه دوم،

یعنی دارندگان حداقل یک سوم سرمایه، تجویز نموده است. برای دعوت از مجمع در نوبت دوم و سوم رعایت دست کم فاصله بیست روز میان تاریخ جلسه قبل و تاریخ نشست بعد و نیز اعلام نتیجه جلسه پیشین ، یعنی رسمیت نیافتن مجمع به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی، در آگهی دعوت ضروری است. در صورتی که جلسه مجمع در دعوت نوبت سوم به علت نرسیدن به حد نصاب قانونی، تشکیل نگردد، به معنای آن خواهد بود که سرمایه گذاران تمایلی به تشکیل شرکت ندارند. در این صورت موسسین باید با نشر آگهی در روزنامه تعیین شده در اعلامیه پذیره نویسی، عدم تشکیل شرکت را به اطلاع پذیره نویسان جهت استرداد وجوه پرداختی خود اعلام نمایند.
در صورتی که مجمع در هر یک از دعوت های اول تا سوم رسمیت یابد، به موجب ماده 75 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 :
“کلیه تصمیمات باید به اکثریت دو ثلث آراء حاضرین اتخاذ شود”.
بدین معنی که اگر مجمع در نشست اول با حضور دارندگان حداقل پنجاه درصد سرمایه منعقد شود، رای با دو سوم پنجاه درصد حاضر ( یعنی حدود 33 درصد کل سرمایه ) و چنانچه جلسه دوم یا سوم با حضور صاحبان بیش از یک سوم سرمایه تشکیل گردد، اتخاذ نصمیمات با دو سوم از یک سوم سرمایه، یعنی تقریباَ با بیست و دو درصد کل سرمایه شرکت صورت می پذیرد.
قانون گذار برخلاف سایر مجامع عمومی که تعداد سهم برای هر رای را به اختیار اساسنامه گذارده، در تبصره ماده 75 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، به صراحت اعلام داشته که ” هر سهم دارای یک رای خواهد بود “.
مطلبی که در تحلیل مقررات ماده 75 مورد بحث نیازمند بررسی به نظر می رسد، بخش نخست ماده مزبور است که به موجب آن ” در مجمع عمومی موسس حضور عده ای از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند ضروری است”. عبارت “حضور عده ای از پذیره نویسان” در ظاهر به اشخاصی که بر اساس آگهی پذیره نویسی، فرم اصطلاحاَ تعهد سهام را تکمیل نموده اند، اشاره دارد. مفهومی که در ظاهر موسسین را در برنمی گیرد. در حالی که چنین برداشتی خلاف اراده قانون گذار و رویه معمول است. شیوه نگارش مقرره بالا در صورت تمسک به منطوق آن موجب اشکال می گردد و لذا بایستی پذیره نویسان مذکور در عبارت قانونی مزبور را شامل همه سرمایه گذاران یعنی موسسین و پذیره نویسان تلقی نمود. به علاوه، تبصره ذیل ماده 75 چنین اشعار می دارد:
“در مجمع عمومی موسس کلیه موسسین و پذیره نویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک رای خواهد بود”.
مقرره مزبور، شرکت کنندگان در مجمع عمومی موسس را شامل هر دو گروه سرمایه گذار، یعنی موسسین و پذیره نویسان می داند. همچنین ماده 77 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، موسسین را در موردی که تصمیم گیری راجع به مزایای مورد مطلبه یا ارزیابی آوزده غیرنقد آن هااست، از رای دادن منع نموده است، امری که به خوبی نشانگر لزوم حضور و مشارکت موسسین در جلسه مجمع عمومی موسس است.
با ملاحظه فلسفه تشکیل مجمع عمومی موسس، و رجوع به دیگر مقررات لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 ناظر به مجمع عمومی موسس، عبارت “موسسین” در ماده 75 را به دور از هر گونه تردید باید به نحو یکسان دربرگیرنده همه سرمایه گذاران اعم از موسسین و پذیره نویسان تلقی نمود. زیرا که فلسفه تشکیل مجمع عمومی موسس تصمیم گیری درباره اسناد بنیادین جهت تاسیس شرکت و به ویژه اساسنامه آن است و محروم ساختن موسسین که نه فقط طرح چنین اساسنامه ای را خود تهیه نموده اند، بلکه مقدمات لازم برای تشکیل شرکت را صورت داده اند، هیچ نوجیهی ندارد، به ویژه آنکه موسسین همانند پذیره نویسان به معنای خاص، شریک و صاحب حق در شرکت تلقی می گردند. به علاوه، مقررات مختلف لایحه اصلاحی موید این دیدگاه است که ذکر عبارت “پذیره نویسان” در صدر ماده 75 صرفاً ناشی از مسامحه بوده و باید آن را در معنی عام تعهد کننده سهام تعبیر نمود .



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



پس از خارج شدن عضو از شرکت، لازم است تکلیف سرمایه ای که وی به صورت سهم یا سهام در شرکت دارد و حقوق و مطالبات وی از شرکت و دیون وی به آن روشن گردد. در این خصوص ماده 15 قانون بخش تعاونی چنین مقرر می دارد :

” در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا ، انحلال و اخراج، سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو ، برابر مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده ، محاسبه و به دیون تعاونی تبدیل می شود و پس از کسر بدهی وی به تعاونی، به او یا به ورثه اش، حداکثر ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد “.
بدین ترتیب، سهم ، یعنی سرمایه متعلق به عضو و کلیه حقوق و مطالبات اعضایی که از شرکت تعاونی خارج می شوند، باید از طرف شرکت به آن ها پرداخت شود و این امر در مورد کلیه خارج شدگان از عضویت، به هر صورت که خروج آن ها صورت گرفته باشد اعم از اختیاری یا غیراختیاری و قهری، قابل انجام است. آیین نامه مربوط می گوید : ” در صورت لغو عضویت به سبب اسعفا، اخراج و فوت ، وجه سهام عضو خارج شده ، به میزان ” ارزش روز سهام ” محاسبه و به دیوت تعاونی تبدیل می گردد. پس از کسر مالیات متعلقه و بدهی وی به تعاونی، باقیمانده به او یا به ورثه اش پرداخت خواهد شد “.
ماده 15 قانون بخش تعاونی، محاسبه سهم و وکلیه حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی را ، ” برابر مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده ” تعیین کرده است. از آن جا که آیین نامه نمی تواند مخالف قانون باشد، در محاسبه سهم و حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی، باید مطابق مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده، یعنی به آنچه که ماده 15 قانون بخش تعاونی مقرر داشته است عمل کرد. شرکت تعاونی می تواند در اساسنامه و قرارداد منعقده با عضو ، روش محاسبه وجه سهام را بر اساس ” ارزش روز سهام ” پیش بینی کند. در هر حال مبنای محاسبه ، روش تعیین شده در اساسنامه و قرارداد منعقده خواهد بود.
مطلب قابل ذکر اینکه ممکن است همه دیونی که عضو مزبور به شرکت تعاونی دارد حال نبوده و موجل باشد ؛ در این صورت کسر کردن دیون موجل، به علت فرا نرسیدن موعد دریافت یا سررسید ، قاعدتاَ میسر نخواهد بود؛ زیرا دین موجل ادا پذیر نیست. مسلم است که در فوت عضو، دیون موجل وی به شرکت تعاونی حال می شود؛ زیرا در این خصوص برای عموم موارد فوت ، نص قانونی وجود دارد و آن ماده 231 ” قانون امور حسبی ” است که مقرر می دارد : ” دیون موجل متوفی بعد از فوت، حال می شود ” ؛ ولی برای حال شدن دیون موجل عضوی که به علت استعفا و اخراج و انحلال شرکت، از شرکت تعاونی خارج می شود چنین نصی وجود ندارد. با این حال از بیان ماده 15 قانون بخش تعاونی که کسر دیون عضو خارج شده به شرکت تعاونی را از مطالبات وی از شرکت صریحاَ تجویز می کند، می توان استنباط نمود که دیون موجل عضوی که به علت استعفا و اخراج ( یا انحلال شرکت ) از شرکت تعاونی خارج شود، حال می گردد. در توضیح این استباط باید گفت : از آن جا که قانوناَ فقط دیون حال قابل مطالبه است، پس حکم ماده 15 قانون بخش تعاونی دایر بر کسر دیون عضو به شرکت تعاونی به طور کلی ( اعم از اینکه حال یا موجل باشد ) منطقاَ مستلزم آن است که دیون موجل، اول حال شود تا قابل مطالبه و کسر گردد، به عبارت دیگر کسر دیون در این مورد ” ذی المقدمه ” و حال شدن دیون موجل ” مقدمه ” است. چنین مقدمه ای به لحاظ اینکه تحقق ذی المقدمه موکول به وجود آن است، ” مقدمه واجب ” و در عداد مقدمات قانونی است و وجود آن قانوناَ ضرورت دارد.

تعیین ارزش روز سهام
به گفته آیین نامه تغییرات سرمایه در شرکت های تعاونی، ” ارزش روز هر سهم ” در شرکت های تعاونی عبارت است از حاصل مابه التفاوت دارایی های تجدید ارزیابی شده و بدهی ها، تقسیم بر تعداد سهام شرکت .
تعاونی می تواند با رعایت قوانین و مقررات، دستورالعمل های صادره و اصول و موازین حسابداری، از روش های دیگری به غیر از روش مذکور در آیین نامه برای تعیین ارزش روز سهام استفاده کند، لیکن در صورت عدم تراضی میان عضو یا ورثه وی با شرکت در تعیین قیمت روز سهم، نحوه ارزیابی سهام بر اساس مفاد همین آیین نامه خواهد بود.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



پس از خارج شدن عضو از شرکت، لازم است تکلیف سرمایه ای که وی به صورت سهم یا سهام در شرکت دارد و حقوق و مطالبات وی از شرکت و دیون وی به آن روشن گردد. در این خصوص ماده 15 قانون بخش تعاونی چنین مقرر می دارد :

” در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا ، انحلال و اخراج، سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو ، برابر مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده ، محاسبه و به دیون تعاونی تبدیل می شود و پس از کسر بدهی وی به تعاونی، به او یا به ورثه اش، حداکثر ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد “.
بدین ترتیب، سهم ، یعنی سرمایه متعلق به عضو و کلیه حقوق و مطالبات اعضایی که از شرکت تعاونی خارج می شوند، باید از طرف شرکت به آن ها پرداخت شود و این امر در مورد کلیه خارج شدگان از عضویت، به هر صورت که خروج آن ها صورت گرفته باشد اعم از اختیاری یا غیراختیاری و قهری، قابل انجام است. آیین نامه مربوط می گوید : ” در صورت لغو عضویت به سبب اسعفا، اخراج و فوت ، وجه سهام عضو خارج شده ، به میزان ” ارزش روز سهام ” محاسبه و به دیوت تعاونی تبدیل می گردد. پس از کسر مالیات متعلقه و بدهی وی به تعاونی، باقیمانده به او یا به ورثه اش پرداخت خواهد شد “.
ماده 15 قانون بخش تعاونی، محاسبه سهم و وکلیه حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی را ، ” برابر مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده ” تعیین کرده است. از آن جا که آیین نامه نمی تواند مخالف قانون باشد، در محاسبه سهم و حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی، باید مطابق مقررات اساسنامه و قرارداد منعقده، یعنی به آنچه که ماده 15 قانون بخش تعاونی مقرر داشته است عمل کرد. شرکت تعاونی می تواند در اساسنامه و قرارداد منعقده با عضو ، روش محاسبه وجه سهام را بر اساس ” ارزش روز سهام ” پیش بینی کند. در هر حال مبنای محاسبه ، روش تعیین شده در اساسنامه و قرارداد منعقده خواهد بود.
مطلب قابل ذکر اینکه ممکن است همه دیونی که عضو مزبور به شرکت تعاونی دارد حال نبوده و موجل باشد ؛ در این صورت کسر کردن دیون موجل، به علت فرا نرسیدن موعد دریافت یا سررسید ، قاعدتاَ میسر نخواهد بود؛ زیرا دین موجل ادا پذیر نیست. مسلم است که در فوت عضو، دیون موجل وی به شرکت تعاونی حال می شود؛ زیرا در این خصوص برای عموم موارد فوت ، نص قانونی وجود دارد و آن ماده 231 ” قانون امور حسبی ” است که مقرر می دارد : ” دیون موجل متوفی بعد از فوت، حال می شود ” ؛ ولی برای حال شدن دیون موجل عضوی که به علت استعفا و اخراج و انحلال شرکت، از شرکت تعاونی خارج می شود چنین نصی وجود ندارد. با این حال از بیان ماده 15 قانون بخش تعاونی که کسر دیون عضو خارج شده به شرکت تعاونی را از مطالبات وی از شرکت صریحاَ تجویز می کند، می توان استنباط نمود که دیون موجل عضوی که به علت استعفا و اخراج ( یا انحلال شرکت ) از شرکت تعاونی خارج شود، حال می گردد. در توضیح این استباط باید گفت : از آن جا که قانوناَ فقط دیون حال قابل مطالبه است، پس حکم ماده 15 قانون بخش تعاونی دایر بر کسر دیون عضو به شرکت تعاونی به طور کلی ( اعم از اینکه حال یا موجل باشد ) منطقاَ مستلزم آن است که دیون موجل، اول حال شود تا قابل مطالبه و کسر گردد، به عبارت دیگر کسر دیون در این مورد ” ذی المقدمه ” و حال شدن دیون موجل ” مقدمه ” است. چنین مقدمه ای به لحاظ اینکه تحقق ذی المقدمه موکول به وجود آن است، ” مقدمه واجب ” و در عداد مقدمات قانونی است و وجود آن قانوناَ ضرورت دارد.

تعیین ارزش روز سهام
به گفته آیین نامه تغییرات سرمایه در شرکت های تعاونی، ” ارزش روز هر سهم ” در شرکت های تعاونی عبارت است از حاصل مابه التفاوت دارایی های تجدید ارزیابی شده و بدهی ها، تقسیم بر تعداد سهام شرکت .
تعاونی می تواند با رعایت قوانین و مقررات، دستورالعمل های صادره و اصول و موازین حسابداری، از روش های دیگری به غیر از روش مذکور در آیین نامه برای تعیین ارزش روز سهام استفاده کند، لیکن در صورت عدم تراضی میان عضو یا ورثه وی با شرکت در تعیین قیمت روز سهم، نحوه ارزیابی سهام بر اساس مفاد همین آیین نامه خواهد بود.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

به طور کلی مجامع عمومی شرکت سهامی عبارتند از :
1- مجمع عمومی موسس

2- مجمع عمومی عادی
3- مجمع عمومی فوق العاده
که مجمع عمومی هر شرکت سهامی از اجتماع کلیه صاحبان سهام تشکیل می گردد و مقررات مربوط به نحوه حضور و حد نصاب لازم برای تشکیل آن و آراء لازم برای گرفتن تصمیمات مناسب در اساسنامه معین می شود و اگر در قانون تکالیف و شرایط خاصی مقرر شده باشد برابر آن عمل می شود که درباره هر یک از مجامع مذکور و نحوه تاسیس و حد نصاب لازم برای رسمیت آن ها به ترتیب توضیحاتی داده می شود.
1- مجمع عمومی موسس و نحوه تشکیل آن
این مجمع فقط یک بار تشکیل می شود و برای رسمیت آن حضور عده ای از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده اند ضروری است و هر گاه با اولین دعوت در جلسه اول تعداد حاضرین به حد نصاب لازم نرسید برای دو نوبت دیگر از صاحبان سهام دعوت می گردد با قید این شرط که حداقل 20 روز قبل از تشکیل مجمع عممومی آگهی دعوت با درج دستور جلسه قبل و نتیجه آن در روزنامه کثیرالانتشاری که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است منتشر گردد در اینصورت مجمع عمومی جدید وقتی قانونی است که حداقل یک سوم صاحبان سرمایه شرکت حضور بهم رسانند در هر یک از دو مجمع مذکور تصمیمت باید با اکثریت دوسوم آراء حاضرین اتخاذ گردد و هر سهم دارای یک رای خواهد بود و اگر در مجمع عمومی سوم اکثریت لازم حاصل نگردید، موسسین باید عدم تشکیل شرکت را اعلام نمایند.

وظایف مجمع عمومی موسس
مهمترین وظایف مجمع مزبور به قرار ذیل است :
1- رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن
2- احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبلغ لازم
3- تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن
4- انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت
5- تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه و آگهی برای سهام داران و تشکیل مجمع عمومی در آن درج شود تا مطلع گردند.
لازم به توضیح است که برای شرکت های سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست.
2- مجمع عمومی عادی
این مجمع همانطوری که از اسم آن پیدا است در مواقع عادی و معمولی تشکیل می گردد و درباره تشکیل آن ماده 89 قانون تجارت چنین تصریح دارد.
مجمع عمومی عادی شرکت باید سالی یک بار در موقعی که در اساسنامه پیش بینی گردیده برای رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان مالی سال قبل و در صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد سالیانه شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران و بازرس یا بازرسین و سایر امور مربوط به حساب های مالی تشکیل شود “.
با توجه به ماده مزبور مجمع عمومی عادی در حقیقت با حضور کلیه دارندگان سهام و یا نمایندگان آن ها برابر اساسنامه سالی یکبار بایستی تشکیل شود و منظور از تشکیل این است که :
1- به ترازنامه و حساب ها و سود و زیان یکساله شرکت رسیدگی نماید.
2- در جریان صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت باشد.
3- گزارش بازرسان و مدیران شرکت را استماع نماید زیرا بدون قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت، اخذ تصمیم نسبت به ترازنامه و سود و زیان مالی در مجمع عمومی معتبر نخواهد بود.
4- تصویب سود و اندوخته و تقسیم آن بین صاحبان سهام با تصویب مجمع عمومی است.
برای رسمیت مجمع عمومی عادی حداقل حضور بیش از نصف صاحبان سهامی که حق رای دارند ضروری است اگر در اولین دعوت عده مزبور به حد نصاب نرسید برای بار دوم از آن ها دعوت به عمل می آید در این مرحله هر تعدادی از صاحبان سهام که حق رای دارند در جلسه حاضر شود مجمع عمومی رسمیت یافته و اخذ تصمیم خواهد نمود به شرط آنکه نتیجه دعوت جلسه اول در آن جلسه قید شده باشد و تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضرین در جلسه رسمی معتبر می باشد.
3- مجمع عمومی فوق العاده
این مجمع در مواردی که وضعیت خاصی ایجاب نماید که صاحبان سهام تصمیم بخصوصی اتخاذ نمایند و آن وضعیت خارج از جریانات عادی و معمولی باشد تشکیل می شود مانند اینکه بخواهند تغییراتی در اساسنامه شرکت داده و یا سرمایه آن را کاهش یا افزایش دهند. و یا قبل از رسیدن موعد بخواهند شرکت را منحل نمایند. در مجمع عمومی فوق العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید حاضر شوند چنانچه در اولین دعوت تعداد سهامداران به حد نصاب لازم نرسید برای مرتبه دوم از آن ها دعوت می شود و جلسه با حضور یک سوم صاحبان سهام رسمیت خواهد یافت مشروط بر اینکه در دعوت نامه دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد و تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت دوسوم آراء حاضرین در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

وظایف هیئت مؤسس پس از انتخاب هیئت مدیره توسط اولین مجمع عمومی (مؤسس) خاتمه یافته تلقی می شود و هیئت مدیره مؤظف است “طبق ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی” اولاً نسبت به تهیه اسناد و مدارک مربوط به ثبت شرکت اقدام ویک نسخه از تمامی اسناد مزبور را برای اطلاع و تطبیق آن با مقررات و قوانین مربوط به نحوه تشکیل تعاونی ها به وزارت تعاون ارسال نماید و ثانیا ظرف مدت یک ماه از تاریخ انعقاد اولین مجمع عمومی (مؤسس) نسبت به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها اقدام کند.

• اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های تعاونی
برای ثبت شرکت های تعاونی تهیه و ارائه اسناد ذیل به وزارت تعاون ضروری است :
_ درخواست نامه برای ثبت شرکت های تعاونی
_ طرح توجیهی
_ مجوز تشکیل شرکت تعاونی، صادره از وزارت تعاون
_ آگهی دعوت اولین جلسه مجمع عمومی ( مؤسس)
_ صورت اسامی و فهرست اعضای تعاونی با امضای اعضای حاضر در مجمع
_ صورتجلسه اولین مجمع عمومی (مؤسس) با امضای هیئت رئیسه مجمع
_ گواهینامه بانک مبنی بر واریز مبالغ اسمی سهام خریداری شده توسط اعضاء
_ ورقۀ ارزیابی آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری ( در صورت وجود آورده های غیرنقدی)
_ اساسنامۀ مصوب اولین مجمع عمومی ( مؤسس)، امضاء شده توسط هیئت رئیسه مجمع
_ صورتجلسه هیئت مدیره مبنی بر انتخاب رئیس، نایب رئیس و منشی و مدیرعامل و دارندگان حق امضای شرکت ( مدیرعامل، همراه یک یا دو عضو هیئت مدیره)
_ قبولی اعضای هیئت مدیره (مدیرعامل، بازرس/ بازرسان، اصلی و علی البدل).
در ادامه نوشته موارد ذیل را مورد صحبت قرار میدهیم :
1. شرکتنامه و تقاضانامه ثبت شرکت
2. عدم ثبت شرکت تعاونی
• شرکتنامه و تقاضانامه ثبت شرکت :
علاوه بر اسناد و مدارک ذکرشده، طبق بند « ز» نظامنامۀ قانون تجارت وزارت عدلیه (1.نسخه مصدق از شرکت نامه 2. یک نسخه مصدق از اساسنامه (اگر باشد.) )، مصوب سال 1311،هیئت مدیره شرکت تعاونی می بایستی اوراقی مرسوم به ” شرکتنامه و تقاضانامه ” را در 2 نسخه تنظیم و به اداره ثبت شرکت ها تقدیم کند. تنظیم اسناد مزبور زمانی به عمل خواهد آمد که وزارت تعاون تشکیل شرکت تعاونی را از نقطه نظر تطبیق آن با موازین قانونی تایید و طی ارسال نامه ای همراه با اسناد مربوطه، ثبت شرکت تعاونی را بلامانع اعلام کند.
• شرکتنامه چیست؟
شرکت نامه در اصطلاح قانون تجارت به سندی گفته می شود که توسط اداره ثبت شرکت ها تهیه و تنظیم شده و هیئت مدیره می بایستی با توجه به اساسنامه، فهرست اسامی و اعضای داوطلب، صورتجلسات مجمع و هیئت مدیره، و دیگر اسناد و مدارک مستند شرکت مندرجات آن را تشکیل دهد- که خلاصه ای است از مشخصات شرکت در زمینه های نام، نوع شرکت، موضوع شرکت، مرکز اصلی، و نشانی کامل شرکت، اسامی شرکاء یا مؤسسان و شناسنامه و محل اقامت آنها، تاریخ تشکیل و مدت آن، سرمایه شرکت، میزان سهام شرکاء مدیران شرکت واختیارات آنها و اشخاصی که حق امضاء دارند،موقع رسیدگی به حساب و ترتیب تقسیم سود – تنظیم وتقدیم اداره ثبت شرکت ها کنند و ممیزان اداره ثبت شرکت ها پس از بررسی اسناد و مدارک شرکت و انطباق مندرجات آن با شرکتنامه براساس شرکت نامه، نسبت به صدور آگهی تأسیس شرکت و ارسال آن برای انتشار در روزنامه رسمی اقدام می کنند.
” نمونه شرکت نامه رسمی ”
دادگستری جمهوری اسلامی ایران
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی
شرکتنامه رسمی
در تاریخ …………………………………..
در دفتر شرکتنامه ثبت شرکت های ……….
به شماره ثبت ……….. وهویت
…………………. ممرز گردید.
مسئول دفتر…………………….
1- نام شرکت ……………………………………………………………………………………………….
2- نوع شرکت ……………………………………………………………………………………………….
3- موضوع شرکت ………………………………………………………………………………………….
4- مراکز اصلی و نشانی آن ………………………………………………………………………………..
5- اسامی شرکاء یا مؤسسین و شناسنامه و محل اقامت آنها ……………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
6- تاریخ تشکیل شرکت و مدت آن …………………………………………………………………………
7- سرمایه شرکت …………………………………………………………………………………………..
8- میزان سهم الشرکه یا سهام شرکاء در شرکت ………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………..
9- مدیران شرکت و اختیارات آنها و اشخاصی که حق امضاء دارند ……………………………………
………………………………………………………………………………………………………………..
10- موقع رسیدگی بحساب و ترتیب تقسیم سود شرکت …………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
11- فسخ شرکت مطابق ماده …………………… اساسنامه شرکت می باشد.
12- محل شعب فعلی شرکت ……………………………………………………………………………….
13- بازرسان شرکت ……………………………………………………………………………………….
14- سایر شرایط طبق قانون شرکت های تعاونی می باشد ……………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………..
به تاریخ ……………………………………………………………….. محل امضاء هیئت مدیره شرکت
• تقاضانامه چیست؟
تقاضانامه ثبت شرکت در اصطلاح قانون تجارت به سندی گفته می شود که توسط اداره ثبت شرکت ها تهیه و تنظیم گردیده و تقاضا کننده ثبت (هیئت مدیره یا وکیل منتخب آنها)، باید با توجه به اساسنامه و صورتجلسات مجمع و هیئت مدیره و دیگر اسناد و مدارک مستند شرکت نسبت به تنظیم مندرجات آن که همانند مندرجات شرکت نامه خلاصه ای از ویژگی ها و خصایص شرکت تعاونی است اقدام و آن را تقدیم اداره ثبت شرکت ها کنند؛ شرکتنامه و تقاضانامه را در دو نسخه تنظیم می شود و بعد از ثبت شرکت متصدی ثبت باید نسخۀ دوم تقاضانامه را با قید تاریخ و شماره ثبت امضاء و به مهر اداره ثبت شرکت ها ممهور کرده به تقاضا کننده بدهد. این سند، سند ثبت شرکت خواهد بود. (بند « ز» نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه، مصوب سال 1311).
نکته : شرکت های تعاونی روستایی هم مانند شرکت های تعاونی و به طریق فوق مؤظف به ارائه اسناد و مدارک گفته شده به اداره ثبت شرکتها می باشند؛ سرانجام انتشار آگهی ثبت و تغییرات آن از هر نوع و هر قبیل که باشد مطابق تبصره ماده 25 قانون شرکت های تعاونی، در روزنامه رسمی کشور و جراید مورد لزوم نیست.
” نمونه تقاضانامه ثبت شرکت تعاونی ”
دادگستری جمهوری اسلامی ایران
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی
تقاضای ثبت شرکت تعاونی
اداره ثبت …………………….. تاریخ …………………………
شماره…………………………..
امضاء کنندگان زیر…………………………………… شرکت ……………………………………… ثبت شرکت مزبور را با مشخصات زیر تقاضا می نمائیم.
1- نام کامل شرکت ………………………………………………………………………………………….
2- نوع شرکت ……………………………………………………………………………………………….
3- موضوع شرکت ………………………………………………………………………………………….
4- مرکز اصلی و نشانی صحیح آن ………………………………………………………………………..
5- اسامی شرکاء یا مؤسسین ……………………………………………………………………………….
6- مبدأ تشکیل شرکت ومدت آن ……………………………………………………………………………
7- سرمایه شرکت …………………………………………………………………………………………..
8- میزان سهام هر یک از شرکاء ………………………………………………………………………….
9- مدیر یا مدیران شرکت اشخاصی که حق امضاء دارند ………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
10. ترتیب تقسیم سود شرکت ………………………………………………………………………………
11- مواقع رسیدگی به حساب ………………………………………………………………………………
12- فسخ شرکت مطابق ماده ……………………………………………………………………………….
13- بازرس یا بازرسان شرکت ……………………………………………………………………………
امضاء …………………………..
• عدم ثبت شرکت تعاونی :
چنانچه وزارت تعاون طرح توجیهی هیئت مؤسس را نپذیرد و مجوزی جهت تشکیل شرکت تعاونی صادر ننماید، اصولا هیئت مؤسس نمی تواند نسبت به انعقاد اولین مجمع عمومی (مؤسس) و اعلام حسابی در یکی از بانک های کشور جهت واریز مبلغ اسمی سهام خریداری شده توسط مؤسسان و داوطلبان عضویت در تعاونی اقدام کند.
بنابراین، عدم ثبت شرکت تعاونی زمانی مسئله ساز است که وزارت تعاون نسبت به صدور مجوز برای تشکیل تعاونی و دستور انعقاد اولین مجمع عمومی اقدام و مؤسسان آگهی دعوت اولین مجمع عمومی را نیز منتشر کنند لیکن مجمع مزبور (به دلایلی، از جمله عدم پرداخت و واریز مبلغ اسمی سهام توسط حداقل 7 عضو داوطلب ) یا تشکیل نگردد یا مجمع تشکیل شود ولی به دلیل عدم داوطلبی افراد به عضویت در هیئت مدیره و یا بازرسی و یا عدم تطبیق اسناد و مدارک ابزاری شرکت با مقررات و قوانین و اصول حقوقی مندرج در قانون و یا عدم برابری اهداف و موضوعات شرکت با موضوع و اهداف انواع شرکت های تعاونی از طرف وزارت تعاون اجازه ثبت به شرکت تعاونی داده نشود. در اینجا تکلیف چیست؟ واعضایی که احیاناً نسبت به خرید و پرداخت بهای اسمی سهام اقدام و یا آوردۀ غیر نقدی به شرکت داخل کرده اند چگونه می توانند آوردۀ نقدی و غیر نقدی خود را دریافت نمایند؟
نظر به اینکه قانون بخش تعاونی صحبتی از عدم ثبت شرکت های تعاونی در موارد طرح شده بالا نمی کند به نظر می رسد که باید در این خصوص به قانون شرکت های تعاونی مراجعه کرد. مستنبط از تبصره 2 و 3 ماده 20 قانون شرکت های تعاونی، چنانچه تعاونی به هر دلیلی تشکیل نشود وزارت تعاون اختیار دارد، حسب مورد، به هیئت مؤسس یا هر مرجع ذیصلاحی که سرمایه شرکت را در اختیار دارد، از جمله بانکی که اعضاء وجوه سهام خریداری شده را در آنجا واریز کرده اند، دستور دهد تا نسبت به استرداد آورده نقد وغیر نقد، ” در صورت وجود آورده غیر نقد که به تعاونی وارد کرده اند ” به صاحبان آنها اقدام کند.
سوالات خود را از ما بپرسید.



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

شهر اصفهان در 424 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. اصفهان در غرب مناطق کوهستانی تا استان چهارمحال ادامه دارد و در شرق تا کوه های کرکس و قهرود. منطقه جلگه ای از آبرفت جویبارهای کوهستانی و رودخانه زاینده رود به وجود آمده است. اصفهان با داشتن آب و هوای معتدل فصل های نسبتاً منظمی دارد.

شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است.
این شهر از معدود مراکز باستان شناسی ارزشمند جهانی می باشد و بسیاری از آثار باستانی آن در لیست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. اگر از تاریخ این شهر سخن به میان آید سرگذشت آن تا اعماق اساطیر و افسانه ها ریشه دارد؛ تاریخ این شهر از یک سو به سلیمان و نوح می رسد و از سوی دیگر پایگاه نهضت کاوه آهنگر معرفی می گردد. اهمیت اصفهان به اندازه ای است که در اکثر دایره المعارف های بزرگ جهان مدخلی به آن اختصاص یافته و سفرنامه هایی از محاسن و شکوه ظاهری و باطنی آن از پژوهندگانی چون تاورنیه، شاردن و … به نگارش در آمده و مظاهر تمدن آن همانند سبک معماری، مکتب فلسفی و منهج فقهی چشمگیر است.
منطقه ای که اصفهان در آن قرار دارد یکی از حاصلخیزترین جلگه های ایران می باشد، قرار گرفتن در مرکز فلات ایران از یک سو به ارتفاعات برف گیر و از سوی دیگر به جلگه های حاصلخیز منتهی می شود که موقعیت خاصی برای این استان فراهم کرده است. موقعیت ویژه و تنوع آب و هوای استان از زمان های باستان تا کنون آن را محل استقرار گروه های بزرگ انسانی و مرکز ثقل تمدن های کهن و شکوفایی اقتصاد و فرهنگ ایران قرار داده است به همین علت استان صنعتی، کشاورزی اصفهان، مناسب ترین نقطه جهت استقرار صنایع سنگین از جمله ذوب آهن تشخیص داده شده است. شهر اصفهان در مسیر تلاقی راه های شمالی و جنوبی ایران واقع شده است، از این رو دارای موقعیت ممتازی است.
• صنعت :
پیشرفت سریع همه جانبه صنعت به ویژه صنایع مادر در این استان باعث گردیده است تا بزرگترین مرکز صنعتی کشور محسوب شود. کارخانه های بزرگی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه، صنایع دفاعی، دارو سازی، پلی اکریل، صنایع نساجی و بافندگی و کارگاه های صنایع دستی و ده ها کارخانه دیگر باعث ایجاد چنین قطب اقتصادی مهمی گشته اند. استان اصفهان به مانند دیگر استان های کشور عزیزمان ایران، از صنایع دستی زیبا از جمله : (گلیم بافی، قلاب دوزی، ملیله دوزی، قلمزنی، کاشی سازی و …) و شیرینی های خوشمزه ای نظیر: ( گز، پولکی، شیرینی برشتوک، شیرینی برنجی، شیرینی کرکی و …) برخوردار است و هر روز گردشگران زیادی به این استان سفر می کنند و از این محصولات به دوستان و اقوامشان به عنوان سوغات هدیه می دهند.
همچنین صنعت گردشگری، بهترین مزیت استان اصفهان در جهت اشتغالزایی و توسعه اقتصادی می باشد.
• ثبت شرکت در اصفهان :
از آنجا که اصفهان یکی از شهرهای پر اهمیت ایران به شمار می آید، مقوله ثبت شرکت نیز در این کلانشهر بسیار مهم است.
مزایای ثبت شرکت در اصفهان عبارت است از :
_ فعالیت قانونی و رسمی
_ کسب اعتماد شخص ثالث و مسئولیت مشترک تمام شرکاء
_ تحت حمایت قانون
_ شرکت در مناقصه و مزایده
_ اخذ نمایندگی رسمی
_ ثبت سابقه شرکت
_ اخذ مجوز، امتیاز و اعتبار
_ اطلاع رسانی و جلب اعتماد
انواع شرکت های تجاری قابل ثبت در این استان :
• در قانون تجارت شرکت ها به اقسام گوناگونی تقسیم شده اند که عبارتند از:
1- شرکت سهامی
2- شرکت با مسئولیت محدود
3- شرکت مختلط سهامی
4- شرکت مختلط غیر سهامی
5- شرکت تضامنی
6- شرکت نسبی
7- شرکت تعاونی
در ادامه به شرایط و مدارک ثبت شرکت های پرمخاطب در اصفهان می پردازیم.
• شرکت سهامی خاص :
شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده وسرمایه آن به سهام تقسیم شده ومسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی آنهاست. تعداد سهامدار در این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد وعنوان « شرکت سهامی خاص» باید قبل از نام شرکت یا بعد ازآن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.
• شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت در اصفهان ( سهامی خاص ):
– تعداد سهامداران حداقل 3 نفر
– حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مبلغ یک میلیون ریال
– پرداخت حداقل 35% از سرمایه به صورت نقدی
• مدارک مورد نیاز :
– تصویر برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه تمام افراد
– گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده ازمراکز پلیس +10
– مدارک بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35درصد از سرمایه اولیه شرکت
– دو جلد اساسنامه
– دو برگ صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
– اقرارنامه امضا شده
– دو نسخه اظهارنامه
– دریافت مجوز در صورت نیاز
– دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
• شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات خود در شرکت است.در اسم شرکت باید عبارت« با مسئولیت محدود» قید شود.
• شرایط ثبت شرکت در اصفهان ( با مسئولیت محدود) :
– حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مبلغ 100,000تومان
– تعداد شرکاء حداقل 2نفر
– تعهد به پرداخت کل سرمایه به صورت نقدی
• مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در اصفهان ( با مسئولیت محدود) :
– دو نسخه تقاضانامه
– دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس یا امضای مؤسسین
– گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
– امضای اقرارنامه
– دو برگ اساسنامه
– تصویر مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) برابر اصل شده
– دریافت مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
– دو جلد شرکتنامه
• شرکت تضامنی :
شرکت تضامنی از انواع شرکت های تجاری شخصی می باشند که مسئولیت اعضاء در آن نامحدود می باشد. این شرکت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی و برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.
• شرایط ثبت شرکت در اصفهان ( تضامنی ):
– حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت تضامنی 2 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
– ماده ی 118 قانون تجارت ، سرمایه ی شرکت تضامنی را به دو صورت نقدی و غیر نقدی پذیرفته است ،ولی به منظور تشکیل شرکت باید کل سرمایه ی نقدی تادیه شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد. این تقویم سرمایه غیرنقد باید با رضایت تمام شرکا باشد (ماده 122 ق.ت) و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از قیمت واقعی خودش تقدیم شود شرکا به ضرر خود اقدام کرده اند به این علت جزء رضایت شرکا شرط دیگری برای این تقویم وجود ندارد.
– حداقل تعداد مدیران و بازرسین : حداقل یک نفر مدیر از بین شرکا یا دیگران . داشتن بازرس الزامی نمی باشد اما می تواند بازرس داشته باشد.
• مدارک ثبت شرکت تضامنی
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
• شرکت تعاونی :
شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان ، موافق اصولی که در قانون شرکت های تعاونی مصوب 9 / 4/ 1352 مصرح است ، تشکیل می شود.
• شرایط ثبت شرکت در اصفهان ( تعاونی ):
– حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت تعاونی 7 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
– در شرکت های تعاونی سرمایه گذاری حداقل میزان سرمایه یک میلیارد ریال می باشد که حداقل باید 51 درصد آن توسط سهامداران در زمان تاسیس پرداخت گردد.
– حداقل تعداد اعضاء در زمان ثبت و دوران فعالیت شرکت های تعاونی نباید از 7 نفر عضو کمتر باشد و نیز یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل خواهد داشت.
– ساختار مدیریتی شرکت تعاونی : مجمع عمومی + هیات مدیره + بازرسین ( یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل )
– دوره انتخاب مدیران در شرکت های تعاونی برای مدیران ( اعضای هیات مدیره ) و مدیر عامل شرکت حداکثر سه سال می باشد . اما برای بازرسین یک سال می باشد.
• مدارک ثبت شرکت در اصفهان ( تعاونی ):
جهت ثبت شرکت ها و اتحادیه های تعاونی پس از طرح و تصویب آن ، ارائه مدارک ذیل در چهار نسخه به اداره ثبت شرکت ها الزامی است.
1. صورتجلسه تشکیل لمجمع موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضا و هیات مدیره منتخب و بازرسان
2. اساسنامه مصوب مجمع عمومی .
3. درخواست کتبی ثبت
4. طرح پیشنهادی مقدار لازم التادیه سرمایه .
5. رسید پرداخت مقدار لازم التادیه سرمایه
6. مدارک دعوت به عضویت افراد واجد شرایط ( بند 2 ماده 32 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ) .
اداره ثبت شرکت ها موظف است پس از دریافت اسناد و مدارک لازم ، نسبت به ثبت تعاونی ها اقدام نماید.
سوالات خود را از ما بپرسید.



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

مشاورین ثبت شرکت برای ثبت شرکت فوم 2 راهکار ارائه می کند. متقاضیان محترم با بهره گیری از متخصصان مجرب ثبت می توانند گزینه مناسب را انتخاب نمایند.
الف : گزینه اول ثبت شرکت فوم تحت عنوان شرکت بامسئولیت محدود
ب : گرینه دوم ثبت شرکت فوم تحت عنوان شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت فوم بامسئولیت محدود :
چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیتی زیاد برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند . در شرکت بامسئولیت محدود هر یک از شرکا تا میزان سرمایه خود در قروض و تعهدات شرکت متعهد می شود.

نام شرکت بامسئولیت محدود
در نام شرکت با مسئولیت محدود، باید عبارت بامسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود.

تعداد شرکا در شرکت بامسئولیت محدود
شرکت بامسئولیت محدود، بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود لذا ، این شرکت می تواند تنها با حضور دو شریک هم تشکیل گردد.
از آن جا که تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، عموماَ بر پایه شناخت شرکا از یکدیگر و اعتماد و اطمینانی که آنان به یکدیگر دارند صورت می گیرد از این رو، مادامی که تعداد شرکا از 12 نفر تجاوز نکرده است قانوناَ خود آن ها در شرکت نظارت دارند، در عین حالی که از تعیین ناظر و بازرس ممنوع نشده اند. ولی هر گاه عده شرکا بیش از 12 نفر باشد ، تعیین هیات نظارت – که به جای بازرس شرکت سهامی است – ضروری است.

حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت بامسئولیت محدود
در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
لازم به ذکر است، سرمایه شرکت بامسئولیت محدود به شکل سهم الشرکه پرداخت می شود، بدون آنکه عنوان سهم داشته یا به شکل سهام با قیمت اسمی معین و متساوی درآمده باشد.

مدارک ثبت شرکت بامسئولیت محدود
1- دو برگ شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
2- دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران
3- دو جلد اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
ثبت شرکت فوم سهامی خاص :
هر گاه چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند. شرکت هامی خاص از حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس تشکیل می شود.

نام شرکت سهامی خاص
در نام شرکت باید کلمه ” خاص” قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. مثلاَ ” شرکت سهامی خاص البرز ” یا ” شرکت البرز، سهامی خاص ” . عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد.

تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص
حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص 3 نفر که به سن قانونی ( 18 سال تمام ) رسیده باشند. لازم به ذکر است ، حداکثر بدون محدودیت می باشد.

حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت سهامی خاص
– حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال ( برابر با یکصد هزار تومان ) می باشد.
– در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
– در صورت سرمایه غیر نقدی ( در صورت وجود ) باید به تفکیک تقویم و در اظهارنامه منعکس گردد.
– سرمایه شرکت صرفاَ توسط موسسین تامین می شود.موسسین شرکت،نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند،مسوولیت تضامنی دارند.تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده است،صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است.در صورت تخلف امضاء کنندگان آن ها،مسوول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص
1- تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت که باید به امضای سهامداران رسیده باشد.
2- تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه موجود باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3- ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4- تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین
5- کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین(در دفاتر اسناد رسمی) و یا وکیل رسمی شرکت
6- در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند،ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7- در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برار اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی (اعم از حقیقی و حقوقی)
8- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +10)
9- ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد.
10- ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیرعامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند.در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در ذیل همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه: بازرس (بازرسین) اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11- ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12- ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13- ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت
نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها موجود است.



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

مشاورین ثبت شرکت برای ثبت شرکت فوم 2 راهکار ارائه می کند. متقاضیان محترم با بهره گیری از متخصصان مجرب ثبت می توانند گزینه مناسب را انتخاب نمایند.
الف : گزینه اول ثبت شرکت فوم تحت عنوان شرکت بامسئولیت محدود
ب : گرینه دوم ثبت شرکت فوم تحت عنوان شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت فوم بامسئولیت محدود :
چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیتی زیاد برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند . در شرکت بامسئولیت محدود هر یک از شرکا تا میزان سرمایه خود در قروض و تعهدات شرکت متعهد می شود.

نام شرکت بامسئولیت محدود
در نام شرکت با مسئولیت محدود، باید عبارت بامسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود.

تعداد شرکا در شرکت بامسئولیت محدود
شرکت بامسئولیت محدود، بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود لذا ، این شرکت می تواند تنها با حضور دو شریک هم تشکیل گردد.
از آن جا که تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، عموماَ بر پایه شناخت شرکا از یکدیگر و اعتماد و اطمینانی که آنان به یکدیگر دارند صورت می گیرد از این رو، مادامی که تعداد شرکا از 12 نفر تجاوز نکرده است قانوناَ خود آن ها در شرکت نظارت دارند، در عین حالی که از تعیین ناظر و بازرس ممنوع نشده اند. ولی هر گاه عده شرکا بیش از 12 نفر باشد ، تعیین هیات نظارت – که به جای بازرس شرکت سهامی است – ضروری است.

حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت بامسئولیت محدود
در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
لازم به ذکر است، سرمایه شرکت بامسئولیت محدود به شکل سهم الشرکه پرداخت می شود، بدون آنکه عنوان سهم داشته یا به شکل سهام با قیمت اسمی معین و متساوی درآمده باشد.

مدارک ثبت شرکت بامسئولیت محدود
1- دو برگ شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
2- دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران
3- دو جلد اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
ثبت شرکت فوم سهامی خاص :
هر گاه چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند. شرکت هامی خاص از حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس تشکیل می شود.

نام شرکت سهامی خاص
در نام شرکت باید کلمه ” خاص” قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. مثلاَ ” شرکت سهامی خاص البرز ” یا ” شرکت البرز، سهامی خاص ” . عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد.

تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص
حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص 3 نفر که به سن قانونی ( 18 سال تمام ) رسیده باشند. لازم به ذکر است ، حداکثر بدون محدودیت می باشد.

حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت سهامی خاص
– حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال ( برابر با یکصد هزار تومان ) می باشد.
– در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
– در صورت سرمایه غیر نقدی ( در صورت وجود ) باید به تفکیک تقویم و در اظهارنامه منعکس گردد.
– سرمایه شرکت صرفاَ توسط موسسین تامین می شود.موسسین شرکت،نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند،مسوولیت تضامنی دارند.تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده است،صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است.در صورت تخلف امضاء کنندگان آن ها،مسوول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص
1- تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت که باید به امضای سهامداران رسیده باشد.
2- تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه موجود باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3- ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4- تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین
5- کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین(در دفاتر اسناد رسمی) و یا وکیل رسمی شرکت
6- در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند،ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7- در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برار اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی (اعم از حقیقی و حقوقی)
8- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +10)
9- ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد.
10- ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیرعامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند.در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در ذیل همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه: بازرس (بازرسین) اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11- ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12- ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13- ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت
نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها موجود است.



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



ارکان شرکت سهامی طبق قانون تجارت عبارتند از مجمع عمومی ، هیات مدیره و بازرس. ممکن است شرکتی مطابق اساسنامه خود دارای ارکان دیگری نیز باشد مانند شورای فنی یا شورای عالی معاملات.
رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره آن هستند. سهام داران با انتخاب اعضای هیات مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمایه های خود را به شرکت می سپارند و آنان نیز با بهره گیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند.

ترکیب ، نحوه انتخاب و مدت تصدی
تعداد اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت معین می شود مثلاَ سه ، پنج ، هفت نفر یا غیراین ها که به تصمیم مجمع عمومی موکول شده باشد. حداقل قانونی تعداد مدیران در سهامی عام پنج نفر است. اعضای هیات مدیره در دور اول توسط مجمع عمومی موسس و پس از آن توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند.
مدیران بایستی تعدادی سهام که در اساسنامه ذکر شده است را دارا باشند . اشخاص حقوقی را می توان به عنوان مدیر انتخاب نمود وی بایستی آن ها شخص حقیقی را به نمایندگی خود جهت حضور در جلسات هیات مدیره معرفی نماید. نماینده ممکن است به طور مکرر و صرفاَ با اعلام شخص حقوقی ذیربط، تغییر کند.
نحوه انتخاب مدیران طبق ماده 88 عبارت از این است که تعداد مدیران در تعداد آراء هر رای دهنده ضرب می شود و وی می تواند تمام یا بخشی از آراء خود را به هر شخصی که می خواهد اختصاص دهد. اساسنامه شرکت نمی تواند خلاف این ترتیب را مقرر دارد ( ولی ممکن است هر سهم ممتاز، دارای بیش از یک حق رای باشد ). کسی که دارای اکثریت سهام حتی یک رای باشد، در شرایطی می تواند یک عضو هیات مدیره را بیش از دیگران انتخاب کند لذا اینگونه اکثریت سهام نسبتاَ بسیار ارزشمند هستند.
در صورت کاهش اعضای هیات مدیره از تعداد مذکور در قانون یا اساسنامه ، به هر دلیل اعم از استعفا، از کارافتادگی، فوت یا از دست دادن صلاحیت های قانونی، اعضای علی البدل به ترتیب مذکور در اساسنامه جایگزین آنان خواهند شد وگرنه بایستی مدیران باقی مانده مجمع عمومی را برای تکمیل ترکیب هیات مدیره دعوت نمایند و اگر این دعوت به هر سببی صورت نگیرد ه رذینفع ( اعم از شرکاء و غیره ) حق خواهند داشت از بازرس شرکت درخواست نمایند که مجمع را دعوت نماید و بازرس مکلف به دعوت خواهد بود. در صورتی که از این طریق نیز دعوت نیاید، سهامدارانی که حداقل یک پنجم سهام شرکت را دارا باشند می توانند مجمع عمومی را به طریق مذکور در ماده 95 دعوت نمایند. اگر در هر حال بیش از شش ماه سمت حتی یک عضو بلاتصدی بماند، هر ذینفع حق خواهد داشت انحلال شرکت را از دادگاه درخواست نماید.
قانون تجارت در مورد فرد یا زوج بودن تعداد اعضای هیات مدیره مسکوت است. ولی ماده 121 ” لایحه ” تلویحاَ فرد بودن اعضای هیات مدیره را القا می کند زیرا حصول اکثریت بیش از نصف اعضا، وقتی اعضای هیات مدیره دو نفر باشند، امکان پذیر نیست. به هر حال مفاد این ماده آمره نیست و در اساسنامه شرکت اکثریت بیشتری را می توان مقرر کرد. مثلاَ حد نصاب حضور و اعتبار تصمیمات با حضور و رای موافق هر دو و یا هر سه عضو هیات مدیره تعیین شود.
هیات مدیره توسط رئیس و نایب رئیس که هیات انتخاب می نماید، اداره می شود. اموری مانند دعوت از هیات مدیره برای تشکیل جلسه و اداره جلسات و نیز دعوت از مجامع عمومی در مواردی که هیات مدیره مکلف به آن است توسط رئیس هیات مدیره انجام می شود. تصمیمات هیات مدیره با اکثریت حاضرین اتخاذ می شود مگر در اساسنامه اکثریت بیشتری ذکر شده باشد.
در ماده 109 ” لایحه ” مدت زمان مدیریت مدیران حداکثر دو سال تعیین شده است ولی از آنجایی که معمولاَ از خاتمه دوره تصدی تا برگزاری مجمع و انتخابات و سپس اعلام اسامی به اداره ثبت شرکت ها، جهت ثبت و درج در آگهی روزنامه، فاصله زمانی وجود دارد ماده 136 ” لایحه” در این فاصله مدیران سابق را کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن ذکر کرده است زیرا در هیچ زمانی نباید شرکت بدون هیات مدیره و قوه اجرایی باشد.
طبق ماده 241 ” لایحه ” پاداش هیات مدیره نباید به هیچ وجه از پنج درصد در شرکت های سهامی عام و ده درصد در شرکت های سهامی خاص از سود قابل تقسیمی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخت می شود تجاوز کند و در اساسنامه شرکت نیز نمی توان خلاف مقررات ماده فوق پیش بینی کرد. سود قابل پرداخت شرکت سودی است که پس از اعمال ذخایر و پرداخت مالیات به سهام دار پرداخت می شود.
گفتنی است پاداش هیات مدیره پس از تصویب در مجمع عمومی صاحبان سهام، به مثابه سود سهام داران، در حصه و قدر السهم مدیران قرار می گیرد و فقط خود آن ها می توانند در مورد نحوه تقسیم آن بین اعضای هیات مدیره بر مبنای میزان خدمات و تاثیر حضور و نیز طول دوره تصدی هر یک در هیات مدیره تصمیم بگیرند.



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


موضوع شرکت هدفی است که شرکا به خاطر آن گرد هم آمده اند و یک شرکت تاسیس کرده اند. موضوع شرکت پس از ثبت در صورت صلاحدید اعضای شرکت قابل تغییر و یا کاهش و افزایش می باشد.

برای تغییر موضوع شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل گردد. و پس از آن صورتجلسه تنظیم و به امضا سهامداران شرکت برسد.

 

نکته ۱ : برای تغییر موضوع شرکت باید به مجوزی بودن یا نبودن موضوع توجه کرد و در صورت مجوزی بودن ، جواز را از سازمان مربوطه اخذ کرد.

 

نکته ۲ : موضوعات جدید یا الحاقی باید از موضوعاتی انتخاب شود که غیر قانونی و غیر مجاز نباشند و قابل ثبت باشد.



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


در هنگام ثبت شرکت انتخاب آدرس دقیق شرکت اجباری نیست به همین دلیل خیلی از افراد آدرس محل سکونتشان را به جای آدرس دفتر مرکزی قید می کنند.

ولی ۲ ماه پس از ثبت شرکت باید برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. برای اخذ کد اقتصادی تعیین آدرس دقیق شرکت که یک محل اداری باشد، الزامیست.

سهامداران می توانند با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورتجلسه تغییر آدرس شرکت را تنظیم کنند و آدرس شرکت خود را تغییر دهند.

یا اگر به هر دلیل دیگری آدرس شرکتی را که ثبت کرده اید تغییر کند ، می بایست حتما این تغییر آدرس را به صورت صورتجلسه تغییرات اعلام و روزنامه نمایید.

آدرس هر شرکت محلی است که از نظر قانون به عنوان نشانی اصلی و معتبر جهت هرگونه ارسال ها در نظر گرفته می شود. از اینرو حتما در اسرع وقت می بایست این تغییر اعلام گردد.



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توانید ثبت شرکت در طارم را بدون داشتن اطلاعاتی انجام دهید ما در این مقاله سعی در آشنایی شما یا این موضوع داریم.

 

آشنایی با شهر طارم
شهرستان طارم جزوه استان زنجان به حساب می آید.

این شهرستان در شمال استان واقع شده است.

با استان‌های گیلان و قزوین و اردبیل همسایه می‌باشد.

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۳٬۹۶۴ نفر بوده‌است.

مرکز این شهرستان، شهر آب‌بر می‌باشد ومساحت آن 2235 کیلومتر مربع است. با توجه به شرایط اقلیمی نیمه گرمسیر شهرستان که متفاوت از سایر نقاط استان است کشاورزی (زراعت، باغبانی و دامپروری) از اهمیت ویژه‌ای در این منطقه برخوردار می‌باشد به‌طوری‌که در ۱۲ سال گذشته فعالیت در زمینه‌های یادشده از رونق خوبی برخوردار بوده است. مکان های دیدنی این شهر آتشکده سانسیز, آتشکده الزین , آتشکده پیرچم , روستا باستانی قوهیجان , چشمه قوهیجانقلعه درام , لعه جوجرگان , قزل قلعهآبشار هشترخان طارم می توان اشاره کرد.

ثبت شرکت در طارم

ثبت شرکت
به طور کلی شرکت به معنای این است که اشخاصی جمع شوند و مجموعه ای را با هم تشکیل دهند و با آن مجموعه فعالیت های اقتصادی انجام دهند، نفعی ببرند و پس از کسر هزینه های انجام گرفته، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.

از مزیت های ثبت شرکت این است که جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به کسب و کارتان می بخشد بزرگترین دلیلی که شرکت های با اشخاص حقیقی کار نمی کنند این است که نمی توانند به راحتی به آن ها اعتماد کنند و کار را به یک شخص بسپارند یا خیالشان از این بابت ناراحت است که کسی غیر از آن شخصی حقیقی وجود ندارد که مسئولیت کار را بر عهده بگیرد اما با ثبت شرکت با این مشکل روبه رو نخواهید شد.به رسمیت شناخته شدن شرکت موجب اطلاع یافتن اشخاص و معامله‌کنندگان از شرکت شده و به واسطه‌ی آن سبب برقراری روابط مالی-اقتصادی با خیالی آسوده از دیگر مزیت های ثبت شرکت است. در حقیقت ثبت شرکت این مسئله را روشن می‌نماید که آیا شخصیت حقوقی ثبت شده به مقررات لازمه احترام گذاشته است یا خیر و به راحتی افراد می توانند به شرکت شما اعتماد کنند.

 

انواع شرکت
شرکت ها کلا به 2 دسته شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم بندی می شوند:

 

شرکت تجاری
این نوع شرکت تحت قوانین تجاری می باشد که دارای هدف دریافت سود و منفعت به صورت گروهی باشد که بین افراد تقسیم می شود و فعالیت آن ها مربوط به امور تجاری و بازرگانی می باشد که شرکت های تجاری به 7 دسته تقسیم می شود: شرکت سهامی, شرکت با مسئولیت محدود, شرکت تضامنی, شرکت مختلط غیر سهامی ,شرکت مختلط سهامی , شرکت نسبی , شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت مدنی
این شرکت از شراکت سرمایه نقدی و غیر نقدی افراد حقیقی و حقوقی تشکیل می شود و هر فرد مالک سرمایه خود می باشد و شرکت را به صورت گروهی اداره می نمایند.

 

مراحل ثبت شرکت:
انتخاب یک یا چند شریک قابل اطمینان:
در مرحله ی اول لازم است تا شما شرکا خود را برای ثبت یک شرکت انتخاب نمایید چون طبق قانون یک فرد به تنهایی نمی تواند یک شرکت را ثبت کند بلکه باید از دو نفر بیشتر باشند و مسئولیت افراد را با توجه به سهامی که در شرکت دارند تعیین می کنند.

مراجعه به اداره ثبت شرکت:
شما میتوانید به اداره ی شهرتان مراجعه کرده و درخواست ثبت شرکتتان را بکنید یا می توانید از طریق سایت فرم مورد نظر را پر کرده تا نام شما در لیست افراد ثبت شرکت قرار گیرد تا مراحل کارتان آغاز گردد.

 

ارائه نام انتخابی:
شما حق انتخاب 5 اسم برای شرکتتان را دارید تا طبق قوانین یکی از آنها تایید شود اما حتما دقت داشته باشید که نام انتخابی شما نباید تکراری باشد و نباید نام اختصاری و مخفف باشد همچنین از انتخاب نام غیر فارسی اجتناب نمایید و از 5 کاراکتر بیشتر نباشد.

 

مدت و موضوع شرکت:
انتخاب مدت و موضوع شرکت شما بسیار مهم است.

حتما باید قبل از اقدام به ثبت شرکت با مشورت بین سهامداران این موضوع را تعیین کنید چون با توجه به موضوع شرکت شما کسب و کار آینده تان را ادامه خواهید داد و بسته به نوع شرکتتان باید به مجوز آن اقدام نمایید.

تعیین آدرس شرکت:
مشخص کردن آدرس دقیق شرکت و ارائه آن به اداره ثبت شرکت لازم می باشد.

در صورت مشخص نبودن آدرس شرکت می توانید آدرس محل زندگی خودتان را تا زمان مشخص شدن آدرس محل کارتان بدهید.

 

مشخص کردن سرمایه شرکت:
شما باید میزان کلی سهام شرکت تان را مشخص کنید.

سهم هر فرد را به صورت جداگانه ارائه دهید و در فرم مشخصات همهی افراد را با میزان سهامشان وارد کنید چون مسئولیت افراد را در شرکت مشخص می کند.

 

تعیین تعداد شعبه ها:
در زمان پر کردن فرم ها لازم است تعداد شعبه ها را در سطح شهر مشخص نمایید اما دراین کار نیاز به مشورت با سهامداران و دریافت رضایت نامه از آنها می باشد اگر فعلا قصد گسترده کردن شرکت تان را ندارید می توانید این قسمت را خالی رها کنید .

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت:
مدارک تمام اعضای سهامدار در شرکت
داشتن مجوز شرکت
رضایت همه ی سهامداران و امضای آنها
ارائه نام شرکت به اداره ثبت شرکت
ارائه مدارک لازم به اداره ثبت شرکت
ثبت نام در سازمان ثبت شرکت
تعیین موضوع فعالیت شرکت



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


اگر قصد ثبت شرکت در بندر ماهشهر را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. همچنین برای یافتن پاسخ مناسبی برای این سوال که آیا ثبت شرکت در بندر ماهشهر می تواند در آینده باعث پیشرفت در تجارت و کسب و کار من شود؟ به معرفی مختصر این شهر می پردازیم.

بندر ماهشهر که یکی از شهر های استان خوزستان است بعد از اهواز وسیع ترین شهرستان در استان خوزستان به شمار می رود. بندر ماهشهر به دو بخش ماهشهر قدیم و ناحیه ی صنعتی تقسیم می شود. بندر ماهشهر که از معدود شهرهای ایران است دارای خور است، خور موسی که در جنوب ماهشهر قرار دارد از مهمترین خور ها است که از نظر استراتژیک و اقتصادی اهمیت بسیاری دارد. قابل ذکر است که صنعت پتروشیمی ماهشهر از جهت کمیت و کیفت چنان دارای تنوع و گستردگی است که به عنوان پیشرو صنعت آینده دنیا تلقی می شود.

ثبت شرکت در بندر ماهشهر

انوع ثبت شرکت در بندر ماهشهر
شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت نسبی
شرکت تضامنی
شرکت تعاونی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
بر اساس آمارگیری های انجام شده توسط سازمان ثبت شرکت، بیشترین ثبت شرکت در بندر ماهشهر در رده اول به شرکت سهامی خاص و پس از آن به شرکت با مسئولیت محدود اختصاص دارد. در نتیجه در ادامه به بررسی این دو نوع شرکت و مدارک مورد نیاز جهت ثبت آن ها می پردازیم.

ثبت شرکت سهامی خاص در بندر ماه شهر
شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می شود که تمامی سرمایه آن به وسیله موسسان شرکت تامین می شود.

تمام سرمایه به بخش های کوچکتری به نام سهام تقسیم می شود که حداقل 35% آن باید در حساب شرکت در حال تاسیس سپرده گذاری شود. حداقل اعضا برای تاسیس شرکت سهامی خاص 3 نفر است که دو نفر به عنوان اعضای هیات مدیره و یک نفر به عنوان سهامدار است، همچنین دو نفر دیگر نیز به عنوان بازرس انتخاب می شوند که بازرسان نباید با سهامداران و مدیران نسبت فامیلی داشته باشند.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در ماهشهر
ارائه دو نسخه تکمیل شده از اظهارنامه شرکت سهامی خاص
ارائه دو نسخه تکمیل شده از اساسنامه شرکت سهامی خاص
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجلس عمومی موسسان که به امضا کلیه اعضا رسیده باشد.
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده همه اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسان
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه اعضای هیات مدیره، سهامداران، مدیران و بازرسان شرکت
ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% از سرمایه شرکت به حساب شرکت در حال تاسیس
اگر اعضای هیات مدیره و یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده و همچنین کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده شخص نماینده حقوقی اجباری است.
اگر سهامدار خارجی در میان سهامداران باشد، اشخاص حقیقی باید کپی برابر اصل پاسپورت را ارائه دهند و اشخاص حقوقی نیز باید گواهی ثبت شرکت که حاوی آخرین وضعیت شرکت است را ارائه دهند. تحویل اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیار نامه وکیل سهامدار خارجی نیز الزامی است.
ارائه اقرار نامه کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مبنی بر این که هیچگونه ممنوعیتی برای پذیرفتن این سمت ها ندارند.
ارائه اقرار نامه ای توسط بازرسان شرکت مبنی بر اینکه دارای هیچ گونه نسبت فامیلی (سببی و نسبی) با مدیران و اعضای هیات مدیره ندارند.
ارائه اصل و یا کپی برابر اصل وکالتنامه در صورتی که وکیل امور مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد.
ارائه اصل و یا کپی برابر اصل قیم نامه
ارائه مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد.
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بندر ماهشهر
شرکت با مسئولیت محدود را می توان با حداقل دو نفر تاسیس کرد.

حداقل سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.

در چنین شرکتی سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و شرکا به میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند در برابر دیون و قروض شرکت مسئول هستند. به علت تقسیم نشدن سرمایه شرکت به سهام، نقل و انتقال سهم الشرکه توسط شرکا به راحتی انجام نمی شود. درج عبارت “شرکت با مسئولیت محدود” قبل و یا بعد از نام شرکت به صورت خوانا و بدون فاصله الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بندر ماهشهر
ارائه دو نسخه تکمیل شده از تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود که به وسیله همه شرکا به امضا رسیده باشد.
ارائه دو نسخه تکمیل شده از شرکت نامه که به وسیله همه اعضا امضا شده باشد.
ارائه دو جلد از اساسنامه که همه صفحات آن به وسیله شرکا، اعضا هیات مدیره و مدیران به امضا رسیده باشد.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیات مدیره که مدیران منتخب آن را امضا کرده باشند.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسان که توسط شرکا و بازرسان به امضا رسیده باشد.
ارائه فتوکپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی همه شرکا و اعضا ی هیات مدیره، همچنین اگر مدیر عامل خارج از اعضای هیات مدیره انتخاب شود در این صورت ارائه فتوکپی کارت ملی و شناسنامه وی نیز به صورت جداگانه الزامی است.
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه شرکا، اعضای هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
ارائه معرفی نامه نمایندگان، تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس و یا آخرین تغییرات آن اگر شرکا و اعضا هیات مدیره از میان اشخاص حقوقی باشند.
اگر سهامدار خارجی در میان سهامداران باشند ارائه کپی برابر اصل پاسپورت آن ها الزامی است.
ارائه مجوز در صورتی که نیاز به دریافت مجوز باشد.
ارائه وکالتنامه در صورتی که انجام امور مربوط به ثبت بر عهده وکیل باشد.



:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


برای آشنایی بیشتر با چگونگی ثبت شرکت در حمیدیه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید همچنین برای شناخت بیشتر شما با شهرستان حمیدیه به معرفی مختصر آن می پردازیم.

شهرستان حمیدیه یکی از شهرستان های استان خوزستان است که دارای دو بخش و 4 دهستان است. در 12 دی 1391 حمیدیه با جدایی از اهواز به شهرستان تبدیل شد که خود شامل بخش مرکزی با توابع دهستان های کرخه، دهکده و همچنین بخش گمبوعه با توابع دهستان های طراح و جهاد است. طبق آمار گیری های انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1395 جمعیت این شهرستان بیش از 53000 نفر گزارش شده است.

مزایای ثبت شرکت در حمیدیه
به هنگام راه اندازی کسب و کار بحث ثبت شرکت به میان می آید که در این صورت بسیاری از افراد دنبال دلایل قانع کننده ای هستند که چرا باید شرکت خود را به ثبت برسانند؟ زیرا بسیاری از افراد که تجربه و اطلاعات چندانی از دنیای تجارت ندارند ثبت شرکت را بیهوده می دانند اما بهترین پاسخ برای سوال فوق این است که:

بهتر است بدانید اگر می خواهید فعالیت های تجاری و غیر تجاری خود را نظم و سامان ببخشید، ثبت شرکت بهترین و تنها راه حل آن است. برای هر شرکت ثبت شده مزایایی در نظر گرفته شده است که شما با به ثبت رساندن شرکت می توانید از آن ها بهرمند شوید که برخی از این تسهیلات و مزایا اعم از اخذ وام، دریافت مجوز های قانونی، شرکت در مزایدات و مناقصات و… اشاره کرد. همچنین فراموش نکنید اگر کسب و کار خود را با هدف رسیدن به مدارج بالا و پیشرفت در سطح جهانی راه اندازی می کنید، تمامی این اهداف با به ثبت رساندن شرکت میسر می شود چرا که تمامی تسهیلات عمدتا شامل شرکت ها می شود و نه افراد حقیقی.

ثبت شرکت در حمیدیه

انواع قالب های ثبت شرکت در حمیدیه
شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت تعاونی تولید و مصرف
ثبت شرکت سهامی خاص در حمیدیه
شرکت سهامی خاص، شرکتی است که برای تشکیل آن حداقل به 3 نفر نیاز است که دو نفر آن ها به عنوان اعضای هیات مدیره و 1 نفر نیز به عنوان سهامدار است همچنین انتخاب بازرس اصلی و علی البدل نیز در این نوع شرکت ها الزامی است. در شرکت های سهامی خاص تمامی سرمایه منحصرا به وسیله سهامداران انتخاب می شود. حداقل سرمایه برای تشکیل چنین شرکتی یک میلیون ریال است که حداقل 35% آن را در حساب شرکت در حال تاسیس به صورت غیر قابل برداشت سپرده گذاری می کنند. نکته بسیار مهمی که باید درباره شرکت های سهامی خاص بدانید این است که در مزایدات و مناقصات، بیشترین توجه و انتخاب دیگر شرکت ها و سازمان های دولتی از میان شرکت های سهامی خاص است.

مدارک مورد برای ثبت شرکت سهامی خاص در حمیدیه
ارائه دو نسخه از اظهار نامه شرکت سهامی خاص
ارائه دو نسخه از اساسنامه
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضای هیات مدیره
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده همه سهامداران، بازرسان، مدیران و اعضای هیات مدیره
ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% از سرمایه شرکت به حساب شرکت در حال تاسیس
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه سهامداران، بازرسان، اعضای هیات مدیره
ارائه فرم انتخاب نام شرکت (5 نام پیشنهادی باید به ترتیب اولویت آن ها نوشته شود)
ارائه آدرس، کدپستی و شماره همراه تمامی اعضا و بازرسین شرکت
ارائه مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیازمند دریافت مجوز باشد.
ارائه وکالتنامه
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در حمیدیه
شرکت های با مسئولیت محدود بین حداقل دو نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل می شود. در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و به سرمایه ای که توسط شرکا به شرکت آورده می شود، سهم الشرکه می گویند. سهم الشرکه به راحتی قابل نقل و انتقال نیست. تمامی شرکا به میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند در قبال تعهدات و دیون شرکت مسئول هستند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در حمیدیه
ارائه دو نسخه از تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود
ارائه دو برگ از شرکت نامه
ارائه دو نسخه از اساسنامه
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضای هیات مدیره
ارائه کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی همه شرکا، مدیران و اعضای هیات مدیره
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه اعضای هیات مدیره، مدیران شرکت
ارائه مجوز در صورت نیاز
ارائه وکالتنامه
تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود در حمیدیه
در شرکت سهامی خاص برای تشکیل حداقل به 3 نفر نیاز است اما در شرکت با مسئولیت محدود با دو نفر نیز شرکت قابل تشکیل است.
در شرکت سهامی خاص حداقل 35% از سرمایه شرکت باید در حساب شرکت درشرف تاسیس بلوکه شود و 65% باقیمانده آن نیز در تعهد سهامداران باقی می ماند اما در شرکت با مسئولیت محدود تمامی سرمایه به مدیر عامل تحویل داده می شود.
تشکیل گروه های عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط پیچیده و دشواری دارد اما در شرکت سهامی خاص شرایط ساده و آسان تر است.
انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص الزامی است اما در شرکت با مسئولیت محدود این چنین نیست و وجود بازرس اختیاری است.
در شرکت سهامی خاص مدیران از میان سهامداران انتخاب می شود اما در شرکت با مسئولیت محدود مدیر عامل می تواند می تواند خارج از شرکا انتخاب شود.



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


1-در زمان ارائه درخواست از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها در قسمت اشخاص می بایست نسبت به درج کد فراگیر ملی و سایر اطلاعات اقدام گردد. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به عنوان نماینده تعیین میگردند بایستی نسبت به ارسال تصویری از رسید اینترنتی درخواست کد فراگیر ملی که از طریق سایت سازمان امور مالیاتی قابل پیگیری و وصول بوده و متضمن شماره کد فراگیر ملی باشد ، اقدام نمایند.
2- درخواست کتبی شرکت مادر
3- اساسنامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده و قرارداد نماینده یا نمایندگان با شرکت خارجی که اصل مدارک فوق بایستی به تائید سفارت، نمایندگی یا کنسولگری ایران در آن کشور رسیده و نیز یک نسخه ترجمه رسمی مدارک فوق که بایستی توسط مترجمان رسمی ترجمه شده و به تائید اداره اسناد و امور مترجمان رسمی (فنی) قوه قضائیه رسیده باشد.
4- گزارش توجیهی نماینده در ایران که بایستی حاوی اطلاعات ذیل باشد:
- اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت
- تبیین دلایل و ضرورت تاسیس نمایندگی در ایران
- تبیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت نماینده
- برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز
- نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای ادراه امور نمایندگی
5- ارائه تعهدنامه دائر بر اینکه چنانچه مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع ذیصلاح لغو شود در ظرف مدت معینی که توسط اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ابلاغ می شود نسبت به انحلال شعبه و معرفی مدیر تصفیه اقدام نمایند. (موضوع ماده 6 آئین نامه اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران)
6- تصویرمصدق گذرنامه و ترجمه آن در مواردی که شخص حقیقی خارجی به عنوان نماینده معرفی شده باشد.
7 - چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به عنوان مدیر شعبه تعیین گردیده باشند ارایه مدارک و مستنداتی که جهت ثبت شرکتها ضروریست به پیوست سایر مدارک ارسال گردد.
8-گزارش فعالیت نمایندگی
9- آخرین گزارش مالی تائید شده
نماینده یا نمایندگی شرکت خارجی بر اساس ماده 8 آئین نامه اجرائی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی موظفند گزاش فعالیت نمایندگی در ایران را همراه با صورتهای مالی حسابرسی شده خود ظرف مدت 4 ماه پس از پایان سال مالی به دستگاه های زیربط ارسال دارند.
تذکر : حسابرسی مذکور تا زمانی که آئین نامه اجرائی تبصره 4 ماده واده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی (مصوب 1372) اعلام نشده است، باید توسط سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی مورد قبول دستگاه ذیربط که شرکای آن افراد حقیقی تائید شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسی باشند، انجام گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 




آيين نامه اجرايي قانون اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شركتهاي خارجي
ماده 1- شركتهاي خارجي كه در كشور محل ثبت خود، شركت قانوني شناخته مي شوند، مشروط به عمل متقابل در كشور متبوع ، مي توانند براي فعاليت در ايران در زمينه هاي زير براساس مقررات اين آيين نامه و ساير قوانين و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود اقدام نمايند:
1- ارائه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجي .
2- انجام عمليات اجرايي قراردادهايي كه بين اشخاص ايراني و شركت خارجي منعقد مي شود.
3- بررسي و زمينه سازي براي سرمايه گذاري شركت خارجي در ايران .
4- همكاري با شركتهاي فني و مهندسي ايراني براي انجام كار در كشورهاي ثالث.
5- افزايش صادرات غيرنفتي جمهوری ُاسلامي ايران.
6- ارايه خدمات فني و مهندسي و انتقال دانش فني و فناوري.
7- انجام فعاليتهايي كه مجوز آن توسط دستگاه هاي دولتي كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر مي گردد. از قبيل ارايه خدمات در زمينه هاي حمل و نقل ، بيمه و بازرسي كالا، بانكي، بازاريابي و غيره .
ماده 2- شعبه شركت خارجي ،‌ واحد محلي تابع شركت اصلي است كه مستقيما موضوع و وظايف شركت اصلي را در محل ، انجام مي دهد. فعاليت شعبه در محل، تحت تام و با مسئوليت شركت اصلي خواهد بود.
ماده 3- شركتهاي خارجي متقاضي ثبت شعبه در ايران موظفند اطلاعات و مدارك زير را به همراه درخواست كتبي خود به اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ارايه نمايند.

1- اساسنامه شركت ،‌ آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده در مراجع ذيربط.
2- آخرين گزارش مالي تاييد شده شركت.
3- گزارش توجيهي حاوي اطلاعات مربوط به فعاليتهاي شركت و تبيين دلايل و ضرورت ثبت شعبه در ايران ، تعيين نوع و حدود اختيارات و محل فعاليت شعبه ، برآورد نيروي انساني ايراني و خارجي مورد نياز، و نحوه تامين منابع وجوه ارزي و ريالي براي اداره امور شعبه.
ماده 4- نماينده شركت خارجي ، شخص حقيقي يا حقوقي است كه براساس قرارداد نمايندگي ، انجام بخشي از موضوع و وظايف شركت طرف نمايندگي را در محل بر عهده گرفته است. نمايندگي شركت خارجي ، نسبت به فعاليتهايي تحت نمايندگي شركت طرف نمايندگي در محل انجام مي پذيرد، مسئوليت خواهد داشت.
ماده 5- اشخاص حقيقي ايراني يا اشخاص حقوقي كه متقاضي ثبت نمايندگي شركت خارجي در ايران هستند موظفند، ترجمه فارسي اسناد و اصل مدارك و اطلاعات زير را به همراه درخواست كتبي خود به اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ارايه نمايند:
1- تصوير مصدق قرارداد موضوع ماده (4) اين آيين نامه .
2- مدارك شناسايي شخص متقاضي‌: براي اشخاص حقيقي ، تصوير شناسنامه و نشاني اقامتگاه قانوني و براي اشخاص حقوقي ، اساسنامه شركت و آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده آ، نزد مراجع ذيربط.
3- ارائه سابقه فعاليت شخص متقاضي ثبت نمايندگي ،‌در زمينه امر پيش بيني شده در قرارداد نمايندگي.
4- اساسنامه شركت خارجي طرف نمايندگي ، آگهي تاسيس و آخرين تغييرات ثبت شده آن نزد مراجع ذيربط.
5- گزارش فعاليتهاي شركت خارجي طرف نمايندگي و تبيين دلايل و ضرورت اخذ نمايندگي.
6- آخرين گزارش مالي تاييد شده شركت خارجي طرف نمايندگي
7- معرفي وزارتخانه ذيربط.
ماده 6- اشخاصي كه مجوز فعاليت آنها از سوي مراجع ذيربط لغو ميشود مكلفند، در مهلت تعيين شده توسط اداره ثبت شركتها و مالكيتهاي صنعتي ، نسبت به انحلال شعبه يا نمايندگي و انجام امور تصفيه آن اقدام نمايند.
تبصره - شركتهايي كه مجوز فعاليت آنها تمديد نمي شود، 6 ماه مهلت دارند تا نسبت به انحلال شركت ثبت شده و انجام امور تصفيه آن اقدام نمايند.
ماده 7- شعبه شركتهاي خارجي كه نسبت به ثبت شعبه خود در ايران اقدام نموده و به فعاليت مي پردازند موظفند ، هر سال گزارش سالانه شركت اصلي مشتمل بر گزارشهاي مالي حسابرسي شده توسط حسابرسان مستقل مقيم در كشور متبوع را به دستگاه ذيربط ارايه نمايند.
ماده 8- كليه اشخاص حقيقي و حقوقي مشمول اين آيين نامه موظفند گزارش فعاليت شعبه يا نمايندگي در ايران را همراه با صورتهاي مالي حسابرسي شده خود ظرف مدت 4 ماه پس از پايان سال مالي به دستگاههاي ذيربط ارسال دارند. حسابرسي مذكور تا زماني كه آيين نامه اجرايي تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه اي حسابداران ذي صلاح به عنوان حسابدار رسمي – مصوب 1372 – اعلام نشده است، توسط سازمان حسابرسي و موسسات حسابرسي مورد قبول دستگاه ذيربط كه شركاي آن افراد حقيقي تاييد شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسي باشند، انجام مي گيرد.
ماده 9- اداره امور شعبه يا نمايندگي ثبت شده طبق اين آيين نامه ، بايد توسط يك يا چند شخص حقيقي مقيم ايران انجام گيرد.
ماده 10- به منظور برخورداري شركتهاي خارجي از مزاياي اين آيين نامه و استمرار فعاليت آنها شركتهاي خارجي كه تاقبل از لازم الاجرا شدن اين آيين نامه ، در ايران ، از طريق شعبه يا نمايندگي خود فعاليت مي كرده اند مكلفند، اطلاعات و مدارك موضوع مواد 3 و5 اين آيين نامه را به دستگاههاي ذيربط ارايه داده و وضعيت خود را با آيين نامه تطبيق دهند



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


ثبت طرح صنعتی
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین
در زبان معمول، طرح صنعتی معمولا به شکل و ظاهر کلی یک کالا اشاره دارد اما در لسان حقوق مالکیت فکری طرح صنعتی خصوصیات مربوط به شکل و ساختار، و یا نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرایند صنعتی است که در کالای خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت کند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی ، طرح صنعتی متشکل است از:

ویژگی های سه بعدی مانند شکل یک کالا
ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات ، خطوط یا رنگ های به کار رفته در یک کالا
ترکیبی از موارد فوق
طرح صنعتی در انواع گسترده ای از محصولات صنعتی و صنایع دستی به کار برده می شود. از ابزار فنی و تجهیزات پزشکی گرفته تا ساعت ها، جواهرات، کالاهای لوکس و تجملی، ابزار خانگی، وسایل الکتریکی، ماشین های سواری و از طرح های نساجی گرفته تا کالاهای تفریحی، همه می توانند مشمول طرح صنعتی باشند.

حمایت از طرح صنعتی چه حقوقی به دارنده آن می دهد؟

هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت برسد مالک آن از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط شخص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت، عرضه، واردات، صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع شوند. شایان ذکر است قانون و شیوه عملکرد هر کشور، حوزه اصلی حمایت از طرح های ثبت شده را معین خواهد کرد به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در ماده 28 قانون حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی، علائم و نام های تجارتی مصوب 1386 این حقوق را اینچنین برمی شمرد:

الف- بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد، توسط اشخاص، مشروط به موافقت مالک آن است.

ب- بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت، فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

ج- مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتا موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


اخذ کد اقتصادی
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد . حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری)مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد .

کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حـَـقّه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.

در کنار راهنمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی، ضرورت اخذ شماره کد اقتصادی ملاحظه می شود فلذا با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت شماره اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد .



:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


اصطلاحات موجود در علم حسابداری هر یک معانی متفاوتی دارند که در عمل باید هر یک از این اصطلاحات بررسی و تعریف شوند. با توجه به اینکه مدیریت شرکت ها با علم حسابداری سروکار دارد و اصطلاحات این علم نیز در نحوه مدیریت شرکت ها و سازمان ها دخیل است، لازم است تا برخی از این اصطلاحات به طور دقیق تعریف شوند. از جمله دو اصطلاح اندوخته و ذخیره است که بسیاری این دو را شبیه به هم می دانند، در حالی که تفاوت زیادی بین این دو اصطلاح وجود دارد که در زیر به آن می پردازیم.

اندوخته
اندوخته به مبلغی گفته می شود که از یک منبع مشخص تامین می شود که باید قبل از تقسیم سود در حسابی به این عنوان و به طور مجزا نگهداری شود. اندوخته نباید از چرخه دارایی شرکت خارج شود. همچنین برای خروج آن زمان و تاریخ تعیین نمی شود. بلکه مطابق با تصمیم سهامداران و قانون، اندوخته خرج می شود. زمانی که برای نگهداری اندوخته تصمیم گرفته می شود، باید حتما سودی وجود داشته باشد. در واقع اندوخته از سود شرکت برداشته می شود.
برای برداشت اندوخته از سود سال جاری، حداقل به میزان 5 درصد برداشته می شود. تا زمانی که میزان اندوخته شرکت به 10 درصد سرمایه شرکت برسد، این کار ادامه پیدا می کند. اما اینکه این مقدار بیشتر شود، به تصمیم سهامداران بستگی دارد.

ذخیره
ذخیره به مخزنی از هزینه هایی گفته می شود که شرکت موفق به پرداخت این هزینه ها نشده و الزاما آنها را در جایی نگه داشته است. برای میزان ذخیره سقف و حداکثری وجود ندارد و سهامداران نیز نمی توانند در تعیین آن دخالت کنند. ذخیره هزینه های گذشته را شامل می شود.

تفاوت اندوخته با ذخیره

تمایز میان اندوخته و ذخیره
اندوخته و ذخیره در موارد زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

کاربرد اندوخته و ذخیره
اندوخته به معنای محدودیت و تخصیص در سود انباشته است که مطابق با پیشنهاد هیات مدیره و با تصویب مجمع عمومی انجام می شود. همچنین براساس الزامات قانونی و یا به موجب مفاد قراردادها نیز اندوخته قابل انباشت است که یکی از روش های گزارشگری تخصیص و محدودیت در سود انباشته، نمایش جداگانه آن در ترازنامه است. اندوخته انواع مختلفی دارد که شامل اندوخته احتیاطی (عمومی)، اندوخته قانونی، اندوخته اختیاری (قراردادی) و … می باشد.
این در حالی است که اصطلاح ذخیره به معنای حسابهای دارایی شرکت است که اینگونه حسابها بیانگر کاهش شناسایی شده در بهای تمام شده برخی اقلام دارایی شرکت می باشد و موجب انعکاس داراییها مذکور به خالص ارزش بازیافتنی می شود. از جمله ذخیره می توان به ذخیره کاهش ارزش موجودیها، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و سرمایه گذاریها اشاره کرد.

نحوه بهره برداری
از دیگر تفاوت های میان اندوخته و ذخیره نحوه بهره برداری و استفاده از آن می باشد. با توجه به اینکه اندوخته از سود حاصل است، هر زمانی که سهامداران بخواهند می توانند آن را برداشت کنند. در واقع اندوخته یک نوع محدودیت در تقسیم سود است و جزو حقوق صاحبان سهام به شمار می رود که آنها تصمیم گیرنده اصلی برای مصرف اندوخته هستند.
اما از آنجا که ذخیره نوعی بدهی است که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آن همراه با ابهام همراه است و از سایر بدهی‌ها متمایز می شود، در مورد زمان تسویه و یا مبلغ آن ابهام وجود دارد که در این صورت سهامداران نمی توانند برای برداشت و مصرف آن تصمیم بگیرند. در صورتی که ذخیره معیارهای زیر را احراز کرده باشد، شناسایی می شود:

خروج منافع اقتصادی برای تسویه تعهد
قابلیت محاسبه مبلغ تعهد به گونه‌ای اتکاپذیر
تعهد فعلی (قانونی یا عرفی) واحد تجاری


موارد ابطال و رد دفاتر از دیدگاه مالیاتی
در این مقاله سعی نموده‌ایم برخی از بندهای موجود در آئین‌نامه قوانین مالیاتی که موجب ابطال و رد دفاتر مالیاتی می‌شود را خدمتتان ارائه دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مبنی بر ماده 20 موجود در قوانین مالیاتی، تخلف از موارد ذیل موجب رد دفاتر مالیاتی خواهد شد:

درصورتی‌که دفاتر مالیاتی ارائه‌شده به ادارات، از پلمپ خارج‌شده باشد و یا یک یا چند برگ آن موجود نباشد، دفاتر از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

درصورتی‌که صاحبان دفاتر، فعالیت‌های مالی خود را به‌طور کامل در دفاتر ثبت نکنند و از درج برخی از آن‌ها امتناع ورزند بنا بر قانون مالیاتی، دفاتر تهیه‌شده رد خواهد شد.

کلیه دفاتری که رویدادهای مالی آن‌ها با استفاده از مواد پاک شونده (مثل گرافیت) تهیه‌شده باشد بنا بر قانون رد می‌شود.

بر طبق قانون کلیه اقداماتی هم چون: پاک کردن، تراشیدن و محو نمودن اطلاعات موجود در دفاتر منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

با استناد به ماده 15 آئین‌نامه، عدم ثبت عملیات شعب در دفاتر نیز منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

بر اساس ماده 13- تبصره 3 موجود در آئین‌نامه مالیاتی، درصورتی‌که مودی اعلام نماید که دفاتر از دسترس وی خارج‌شده است (به‌عنوان‌مثال: سرقت شدن دفاتر مالی)، حکم ابطال کلیه دفاتر ذکرشده از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

مبنی بر تبصره‌های 2 الی 4 مواد 13 و 17 موجود در آئین‌نامه مالیاتی، تاخیر در تحریر دفاتر کل و روزنامه بیش‌ازحد مجاز تعیین‌شده، موجب رد و ابطال آن دفاتر خواهد شد.

در نظر نگرفتن تاریخ وقوع معاملات و تقدم بخشیدن به برخی از آن‌ها در ثبت، موجب ابطال خواهد شد.

درج نمودن کل یا قسمی از رویدادهای مالی در بین سطرها نیز خلاف قوانین مالی بوده و موجب رد دفاتر خواهد شد.

فاصله انداختن بیش‌ازاندازه در میان رویدادهای مالی و یا سفید گذاشتن برخی از صفحات نیز ابطال دفاتر روزنامه و کل را در پی دارد.

عدم ارائه برخی از دفاتر روزنامه و کل ثبت و پلمپ شده به ادارات مالیاتی نیز موجب رد شدن آن‌ها خواهد شد. بر طبق قانون، کلیه مودیان ملزم هستند دفاتر نانوشته را نیز به ادارات مالیاتی تحویل دهند. زیرا بر طبق قانون نمی‌توان از دفاتر سفید پلمپ شده نانویس در سال‌های آتی استفاده نمود (این کار نیز ابطال دفاتر را به دنبال خواهد داشت). بر اساس ماده 3 این آئین‌نامه، استفاده از دفاتر پلمپ شده سال‌های گذشته تا مدت 10 سال ممنوع می‌باشد.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید با شرکت ثبتی آفریقا با شماره 42595-021 تماس حاصل فرمایید.

 
مالیات
در این مقاله سعی شده است تا با نرخ تناسبی، نرخ تنازلی و نرخ تصاعدی مالیات بیشتر آشنا شویم. دانستن اینکه چرا باید پرداخت گردد از ملزومات اصلی آشنایی با انواع نرخ‌ها می‌باشد.

کلیه افراد یک جامعه موظف‌اند با توجه به درآمد و میزان ثروت خود، سهمی را به دولت پرداخت نمایند. این بودجه که از سوی دولت وصول می‌گردد برای ارائه خدمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور و هم‌چنین دوام و پایداری یک جامعه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

 

چرا باید مالیات پرداخت کنیم؟
طبق قاعده هر رهبری به‌منظور مدیریت و اداره یک کشور به یک سری امکانات مالی نیازمند است تا بتواند مسئولیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهد. در ادامه برخی از دلایل اصلی پرداخت مالیات ذکرشده است:

تامین استقلال کشور درزمینهٔ صنعت و امور نظامی یکی از اصلی‌ترین این دلایل است.
گسترش جاده‌ها و وسایل نقلیه متناسب
سرویس‌دهی به هم‌وطنان مثل تامین آب، برق، گاز، بهداشت و …
فراهم نمودن مراکز آموزشی (مدرسه، دانشگاه و موسسات آموزشی)
گردآوری شعب قوه قضائیه برای رسیدگی به دعوی و مشکلات هم‌وطنان
اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای هم‌وطنان به‌منظور ریشه‌کن کردن بیکاری( همانند تاسیس و ثبت شرکت های مختلف، تاسیس انواع کارخانه ها و…)
اختصاص سرمایه‌ای به دانشمندان برای رسیدن به خودکفایی در عرصه علوم و فنون
آشنایی با نرخ تنازلی، تناسبی و تصاعدی مالیات
نرخ تناسبی به چه معناست؟
این دسته از نرخ‌ها همواره ثابت هستند و تغییرات مبنایی بر روی آن‌ها تاثیری ندارد.

نرخ تنازلی به چه معناست؟
در نرخ تنازلی مالیات‌ها رابطهٔ عکسی در میان نرخ و مبنای مالیاتی برقرار است. به‌طور مثال هرچه بر مبنای مالیات افزوده شود، از نرخ آن کاسته خواهد شد. مالیات‌های بر مصرف جز نرخ تنازلی مالیات هستند.

نرخ تصاعدی به چه معناست؟
نرخ تصاعدی مفهومی کاملاً متضاد با نرخ تنازلی دارند. در این دسته از نرخ‌ها، رابطهٔ مستقیمی میان مبنای مالیات و نرخ آن برقرار است. بر مبنای این اصل با افزایش میزان مالیات، مقداران هم بالا خواهد رفت.

انواع نرخ تصاعدی مالیات

نرخ تصاعدی کلی
نرخ تصاعدی متمایل
نرخ تصاعدی طبقه‌ای
تعاریف نرخ‌های تصاعدی کل، طبقه‌ای و متمایل
نرخ تصاعدی کل با توجه به میزان درآمد افراد به چندطبقه تقسیم‌شده است که هر طبقه نرخ مشخصی دارد و در صورت افزایش میزان درآمد شخص، نرخ مالیاتی او نیز افزایش خواهد یافت.

توجه: هم‌اینک نرخ تصاعدی مالیات کاربرد زیادی ندارد و تنها در تهیهٔ قبوض برق، گاز، آب و… از این روش استفاده می‌شود.

در نرخ تصاعدی طبقه‌ای، نرخ هر طبقه با توجه به مازاد طبقهٔ قبل تعیین می‌گردد.

نرخ موجود در نوع تصاعدی متمایل، کاهشی می‌باشد و آن زمانی است که نرخ تصاعدی و مبنای مالیات به یک‌میزان معینی برسند. بر اساس این نرخ، به هر میزان که مبنا گسترش یابد، نرخ مالیات با سرعت کمتری افزایش خواهد یافت



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


توان مالی شرکت
مطلوبیت کارهای مدیریت شده
میزان عملکرد موفق در طرح‏ها‎ی قبلی
سوابق حرفه هر یک از اعضا و مدیران شرکت
تحصیلات مدیر عاملان شرکت و اعضای هیات مدیره
لازم به ذکر است که طبق دستور العمل دریافت مجوز برای شرکت‏ها‎ی انبوه سازی، جذب سرمایه می‎‎تواند به صورت سرمایه داخلی و خارجی صورت بگیرد. بدین معنا که تامین هزینه‏ها‎ی کار می‎‎تواند از سوی شرکا و یا خارج از شرکت تامین شود. همچنین افرادی که برای انجام فعالیت‏ها‎ی انبوه سازی موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار جدید شوند، تنها مجاز به فعالیت در حیطه ساخت انبوه مسکن خواهند بود و نمی توانند در ساخت واحدهای شخصی غیر انبوه سازی (بساز و بفروش سابق) فعالیت نمایند.

دستورالعمل‏ها‎یی که برای صدور مجوز از سوی سازمان‏ها‎ی مربوط انجام می‎‎گیرد به منظور تقویت انبوه سازی در کشور برای افزایش کیفیت ساخت و سازها می‎‎باشد. از سوی دیگر با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید تشخیص صلاحیت تعیین پایه و صدور مجوز برای انبوه سازان، می‎‎توان امیدوار بود که ساخت واحدهای مسکونی بر روی زمین‏ها‎ی ۹۹ ساله که از سال ۸۷ آغاز و به انبوه سازان با کفایت سپرده شده، تحولی در ساخت و ساز کیفی مسکن در کشور روی داده است که این امر به نوبه خود منجر به کاهش بهای ساختمان گردیده است. سازمان مربوط برای صدور مجوز انبوه سازی، یکی دیگر از شرایط صدور مجوز را، بیمه کردن کلیه واحدهای مسکونی انبوه سازی دانسته است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز انبوه سازی
ارائه پروانه اشتغال به کار مدیران ساخمانی
ارائه مدارک لازم جهت اجرا و تحویل به موقع پروژه
ارائه مدارک لازم مبنی بر اخذ تسهیلات و اعتبارات بانکی
ارائه مدارک لازم مبنی بر تسهیلات سرمایه غیر نقدی شرکت
ارائه مدارک تحصیلی اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت
ارائه مدارک مبنی بر کیفیت پروژه‏ها‎ی اجراه شده توسط دستگاه نظارت
سرنوشت شرکت بدون مجوز

 
سرنوشت شرکت بدون مجوز
 
سرنوشت شرکت بدون مجوز
اگر شرکتی مجوز ثبت نداشته باشد چه اتفاقی می‎افتد؟
سرنوشت شرکت بدون مجوز چه می شود ؟ اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت می‎کنند که امری غیر قانونی به شمار می‎رود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد.

اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت می‎کنند که امری غیر قانونی به شمار می‎رود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد. بر این اساس در صورتی که شرکتی بدون دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز نماید، مطابق با ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، موظف خواهد بود تا تمامی مدارک و مستندات لازم را به اداره مربوطه تسلیم نماید. در غیر این صورت سازمان بورس و اوراق بهادار می‎تواند با ارائه مدارک و مستدلات لازم، علیه وی به دادگاه قضایی شکایت کند.

سرنوشت شرکت بدون مجوز

همچنین قبل از اخذ مجوز توسط مدیران شرکت باید با مشورت مشاوران سرمایه گذاری انجام می‎شود. مشاوران سرمایه گذاری نیز توسط سازمان بورس تایید شده می‎شوند. در این خصوص در بخشنامه صادره از سوی اداره امور کارگزاران، اخذ مجوز فعالیت مشاور سرمایه گذاری، قبل از ارائه مشاوره الزامی دانسته شده است و به کلیه کارگزاری‌ها اعلام شده که در صورتی که بخواهند فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام دهند، باید مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نمایند. از همین رو یکی از توصیه های مهم به مدیران شرکت ها، توجه به مجوز مشاوران سرمایه گذاری قبل از دریافت مجوز می باشد.

در صورتی که شرکتی جهت اخذ ﻣﺠﻮز ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس، بدون ﻣﺸﺎور ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری اقدام نمایند، بر طبق ماده 49 قانون اوراق بهادار، ﺑﻪ 1 اﻟﯽ 6 ﻣﺎه ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﯾﺮی ﯾﺎ ﺟﺰای ﻧﻘﺪی ﻣﻌﺎدل ﯾﮏ ﺗﺎ 3 ﺑﺮاﺑﺮ منفعت کسب شده و ﯾﺎ ضرر وارده و … ﻣﺤﮑﻮم ﺧﻮاهند شد و اگر در اثر جرائم مذکور خسارت یا زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، متضرر می‌تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه کرده و بر طبق ضوابط و مقررات درخواست خسارت وارده را نماید.

ما آماده هستیم شما را در این امر یاری کنیم کافی است به آدرس اصلی سایت ما مراجعه و با خدمات ما آشنا شوید

بر طبق ماده 16 قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطین دادگستری موظفند تا شرکت‏ها‎یی را که بدون اخذ مجوز فعالیت خود را آغاز کرده اند را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. بر طبق ماده 18 همین قانون؛ ضابطین دادگستری به محض اطلاع از فعالیت شرکت‏ها‎ی بدون مجوز موظفند تا مراتب را جهت کسب تکلیف و اخذ دستور لازم به مقام ذیصلاح قضایی اعلام نمایند و در خصوص جرائم مشهود، تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم، دلایل جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، تحقیقات مقدماتی را انجام و به اطلاع مقام قضایی برسانند.

افراد موظف به پرداخت مالیات

 


افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چه افرادی هستند ؟ تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های نامبرده مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند

مالیات بر ارزش افزوده یکی از استراتژی‎های حیاتی در نظام مالیاتی تمامی کشورهای به شمار می‎رود، ابزار مناسبی جهت اعمال سیاست‎های مالی و کنترل عوامل تاثیرگذار در اقتصاد تمامی کشورهاست. به همین علت سازمان امور مالیاتی ایران نیز تاکنون طی شش مرحله فراخوان، فعالان اقتصادی را مکلف به ثبت نام در این نظام مالیاتی کرده است.

 

 

بر طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادی شامل عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات مشمول مرحله ششم ثبت‏ نام نظام مالیات بر ارزش افزوده به منظور آموزش و اجرای مقررات موضوع این قانون خواهند بود. از همین رو تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های زیر مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند: شرکت‎های تولید کننده مواد غذایی، محصولات شوینده، سالن‏‎های غذاخوری، چلوکبابی‌ها، سفره خانه‎های سنتی و اغذیه فروشی‏‎های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت‏ نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی با وجود انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت‏ نام این نظام مالیاتی، در ردیف مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت ‏نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، محسوب می‏شوند.

 

 

ثبت نظام جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در پایگاه اینترنتی WWW.EVAT.IR صورت می‎گیرد که همزمان راهنمای چگونگی ثبت نام از طریق سامانه نیز قابل دسترسی می‎باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که از سوی واحدهای اقتصادی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، تخلفی صورت گیرد و یا از ثبت نام در اداره مالیات و یا پرداخت مالیات سرباز زنند، متخلف شناخته شده و محصولات آنها نیز کالای قاچاق به شمار می‎رود.

همچنین جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به پست دیگر ما در این مورد مراجعه کنید

 

 

 

وظایف مودیان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
– فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده پس از ثبت نام باید در زمان عرضه کالاها و خدمات علاوه بر بهای کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز از خریداران محصولات خود اخذ و در مدت مشخص شده به دولت پرداخت نمایند.

 

-مودیان باید برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک مالیات و عوارض موضوع این قانون، از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین می‎گردد، استفاده و مدارک مورد نظر را به مدت 10 سال بعد از سال مالی مربوطه حفظ و نگهداری کنند.

 

معافیت‎های ۱۷ گانه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
-فرش دستباف

-اموال غیرمنقول

-خوراک طیور و دام

-انواع سم، بذر، کود و نهال

-انواع خدمات پژوهشی و آموزشی

-دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل

-فرآورده‎های کشاورزی که هنوز فرآوری نشده باشند

-اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی

-کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات

-رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه‎ها براساس فهرستی

-خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات‎های مستقیم

-خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای، هوایی، ریلی دریایی

-اقلام اهدایی بشکل بلاعوض به وزارتخانه‎ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی و شرکتهای غیردولتی

-انواع محصولات دارویی، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی و خدمات توانبخشی و حمایت

-اقلامی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‎شود

-شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی، نان، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، گوشت، قند، شکر و برنج

-خدمات بانکی و اعتباری بانک‎ها، صندوق تعاون و صندوق‎های قرض الحسنه مجاز

 

حال که با این موارد آشنا شدید می توانید با تشویقات مالیاتی و معافیت های مالیاتی نیز آشنا شوید و موار لازمه را بخاطر بسپارید

 

انواع ثبت سهام
چنانچه در شرکت‌های سهامی، سهام بانام باشد،نام و مشخصات دارنده سهم برروی ورقه سهام درج می‌شود.همچنین طبق ماده۴۰ قانون تجارت، نقل وانتقال سهام بانام در شرکتهای سهامی باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود وانتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او موظف است تاانتقال رادر دفتر مزبور امضاء نماید.

سهام بخشی از سرمایه یک شرکت است که توسط شرکا و یا عموم مردم از طریق پذیره نویسی تامین می‎شود و میزان مشارکت (درصد سرمایه) و تعهدات (پرداخت مبلغ سهم) و سود صاحب سهم (به میزان سهام خود) سهامدار را مشخص می‎کند. در شرکت‎ها‎ی سهامی عام از مجموع سهام، 20 درصد با توافق موسسین تعیین می‌شود. مازاد سرمایه همراه با اعلام تعداد سهامی که اشخاص حق خرید آن را دارند، در طرح اعلامیه پذیره نویسی قید و به اطلاع عموم می‎رسد. در شرکت‎ها‎ی سهامی خاص، تعداد سهام هر یک از سهامداران با توافق موسسین مشخص می‌گردد.

 

انواع ثبت سهام

 

ثبت سهام با نام
چنانچه در شرکت‌های سهامی، سهام بانام باشد، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهام درج می‌شود. همچنین طبق ماده۴۰ قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام در شرکتهای سهامی باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او موظف است تا انتقال را در دفتر مزبور امضاء نماید. صاحبان سهام بانام در شرکت‌های سهامی عام، حتی بدون موافقت مدیران شرکت مجاز هستند تا سهام خود را به نام دیگران انتقال دهند، اما نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص، تابع شرایط خاص مندرج در اساسنامه و یا اجازه هیئت مدیره می‎باشد.

 

ثبت سهام بی نام
چنانچه سهام بی نام باشد، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم قید نمی شود بلکه سهام بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک و یا دارنده آن محسوب می‎شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام، نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست.

 

ثبت سهام ممتاز
ثبت سهام ممتاز تنها برای موسسین امکانپذیر است که آنها نیز می‎توانند اشخاص ثالث را با توجه به تخصّص، اعتبار و موقعیت آنان، صاحب سهام ممتاز در نظر بگیرند. به عنوان مثال، در صورتی که موسسین سهام شرکت را مجموعاً به ۳۰۰۰ سهم تقسیم کرده باشند، بر حسب صلاحدید می‌توانند مقرر دارند که 3 عضو از پنج عضو هیئت مدیره شرکت که در ردیف دارندگان سهام هستند، از شماره ۱ تا ۷۰۰ انتخاب شوند، از حق رای بیشتری استفاده نمایند و یا سود سهام بیشتری را نصیب خود سازند.

 

قانون حاکم بر مفقود شدن سهام و ثبت مجدد
بر طبق مواد ۳۲۰ تا ۳۳۴ قانون تجارت، دارنده هر سند در وجه حامل مالک و برای مطالبه وجه آن صاحب حق محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. برای مثال در صورت ثبوت خلاف، در صورت گم شدن اوراق سهام بی‌نام، ذینفع باید از طریق اقامه دعوی در دادگاه، بطلان سند مربوط به سهم بی‌نام را مطالبه کرده و اقدامات تامینی و پیشگیرانه‎ای به منظور عدم پرداخت امتیاز سهم مزبور را به اشخاص ثالث درخواست نماید. محاکم قضایی نیز با توجه به بررسی مستدلات، چنانچه ادعای ذینفع یا مدعی را درست تشخیص دهند، از طریق جراید، به دارنده سهم بی نام مجهول، اجازه اعلان را صادر می‎کنند. چنانچه ابراز کننده سهم محکوم و یا اصولا سندی پس از اعلان سه دفعه در روزنامه رسمی و گذشت سه سال، به دادگاه ابراز نگردد، دادگاه حکم بر بطلان سهام بی نام صادر می‎کند. ذینفع نیز می‎تواند حق درخواست سهم بی نام جدید (المثنی) را از شرکت درخواست نماید.

 

پذیره نویسی
پذیره نویسی عمل حقوقی که به موجب آن شخص متعهد می‎شود تا قسمتی از سرمایه شرکت را در حدود مشخص شده را تامین نماید گفته می‎شود. این عمل در شرکت‎های سهامی عام صورت می‎گیرد.

عمل حقوقی که به موجب آن شخص متعهد می‎شود تا قسمتی از سرمایه شرکت را در حدود مشخص شده، تامین نماید، پذیره نویسی گفته می‎شود. این عمل در شرکت‎های سهامی عام صورت می‎گیرد.

 

 

تعداد و ویژگی‎های پذیره نویسان
در شرکت سهامی عام باید یک هیئت مدیره متشکل از حداقل 5 نفر از میان صاحبان سهم تشکیل شود، بنابراین تعداد پذیره نویسان باید به حدی باشد که کل شرکا از پنج نفر کمتر نباشند. قانون برای حداکثر تعداد شرکا، شرطی را تعیین نکرده و ممکن است این تعداد بین 5 تا هزاران نفر باشد.

 

تعهد پذیره‌نویسی
در فرآیند تعهد پذیره نویسی، کارگزار پس از بررسی سهام شرکت‌های متقاضی، بهای سهام را مشخص می‎نماید و به معرفی شرکت برای عرضه اولیه، متعهد می‌شود تا باقیمانده اوراق بهاداری که تا پایان دوره عرضه اولیه خریداری نشده است را خریداری کند. همچنین کارگزار پذیره‌نویس باید به سازمان بورس وثیقه و شواهد لازم را ارائه و این اطمینان را ایجاد کرده باشد که می‌تواند به تعهدات پذیره‌نویسی خود عمل کند. یکی از مزیتهای روش تعهد پذیره‌نویسی، جلوگیری از رفتارهای سفته ‌بازانه در هفته‌های آغازین عرضه سهام شرکت‌ها در بورس است. همچنین باعث می‎شود تا سهام زودتر به قیمت واقعی خود در بازار برسد. با این کار واسطه‎ها در بازار حذف می‎شوند و میزان ریسک سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های تازه‌ وارد، کاهش پیدا می‎کند.

 

مهلت پذیره نویسی
بر طبق تبصره 1 از ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس تعیین کننده مدت زمان انجام پذیره نویسی می‎باشد که این مدت بیشتر از 30 روز نخواهد بود، اما سازمان بورس می‎تواند با تقاضای موسسان و احراز ادله مستدل، حداکثر 30 روز دیگر پذیره نویسی را تمدید نماید. تبصره2 همین ماده مقرر نموده که نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار باید به سازمان اطلاع داده شود. این امر به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران بوده تا سرمایه آنها بدون دلیل در بانک باقی نماند. تبصره 3 ماده فوق پیش‎بینی نموده که استفاده از وجوه دریافتی، پس از تکمیل فرآیند عرضه عمومی توسط سازمان مجاز می‎باشد. از سوی دیگر تبصره 4 مقرر داشته که در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی، وجوه تادیه شده باید حداکثر ظرف مدت پانزده روز به سرمایه گذاران برگردانده شود.

 

ورقه تعهد سهم
با «ورقه تعهد سهم»، تعهد پذیره نویسی تحقق می‎یابد که این امر از قانون فرانسه اقتباس و در لایحه قانونی 1347 ذکر شده است. این ورقه پذیره نویسان را قادر می‎سازد تا اطلاعاتی درباره شرکت کسب نمایند. بر طبق ماده 13 لایحه قانونی 1347 ورقه تعهد سهم مشتمل بر این موارد می‎باشد: «سرمایه شرکت، نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود، تعداد سهام، مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود، هویت و نشانی کامل پذیره نویس، نام و موضوع و مرکز اصلی، مدت زمان تشکیل شرکت، شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن و سرانجام درج اینکه پذیره نویس باید مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را مطابق با مقررات اساسنامه شرکت پرداخت نماید».

 

ضمانت اجرای شرایط پذیره نویسی
مقررات مندرج در ماده 13 لایحه قانونی 1347 جنبه آمرانه داشته و به منظور حفظ حقوق عموم وضع شده است. پذیره نویس نیز با اطلاع کامل از وضعیت شرکت، رضایت خود را برای پیوستن به آن اعلام می‎نماید. از نظر قانونگذار و طبق ماده 13 لایحه مذکور، هرگاه ورقه تعهد سهم فاقد موارد فوق باشد، از نظر شکلی باطل خواهد بود. در عین حال بطلان ورقه تعهد، موجب بطلان شرکت نیست.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



باب چهاردهم - اسم تجارتی

ماده 576 - ثبت اسم تجارتی اختیاری است مگر برای مواردی كه وزارت عدلی ثبت آن را الزامی كند.

ماده 577 - صاحب تجارتخانه كه شریك تجارتخانه ندارد نمی‌تواند اسمی برای تجارتخانه خود انتخاب كند كه موهم وجود شریك باشد.

ماده 578 - اسم تجارتی ثبت شده را هیچ شخص دیگری داخل آن محل نمی‌تواند اسم تجارتی خود قرار دهد ولو اینكه اسم تجارتی ثبت شده با‌اسم خانوادگی او یكی باشد.

ماده 579 - اسم تجارتی قابل انتقال است.

ماده 580 - مدت اعتبار ثبت اسم تجارتی پنج سال است.

ماده 581 - مواردی كه ثبت اسم تجارتی الزامی شده موعد مقرر ثبت عمل نیاید اداره ثبت اقدام ثبت كرده و سه برابر حق‌الثبت مأخوذ‌خواهد داشت.

ماده 582 - وزارت عدلیه موجب نظامنامه ترتیب ثبت اسم تجارتی و اعلان آن و اصول محاكمات دعاوی مربوطه اسم تجارتی را معین‌خواهد كرد.



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 




‌باب سیزدهم - اعاده اعتبار

ماده 561 - هر تاجر ورشكسته كه كلیه دیون خود را با متفرعات و مخارجی كه بآن تعلق گرفته است كاملاً بپردازد حقاً اعاده اعتبار می‌نماید.

ماده 562 - طلبكارها نمی‌توانند جهت تأخیری كه اداء طلب آنها شده است برای بیشتر پنجاه سال مطالبه متفرعات و خسارت نمایند و بهر‌حال متفرعاتی كه مطالبه می‌شود سال نباید بیش صدی هفت طلب باشد.

ماده 563 - برای آنكه شریك ضامن یك شریك ورشكسته كه حكم ورشكستگی او نیز صا شده بتواند حق اعاده اعتبار حاصل كند باید ثابت‌نماید كه ترتیب فوق تمام دیون شركت را پرداخته است ولو اینكه نسبت شخص او قرارداد ارفاقی مخصوصی وجود داشته باشد.

ماده 564 - صورتی كه یك یا چند نفر طلبكارها مفقودالاثر یا غائب بوده یا اینكه یافت وجه امتناع نمایند تاجر ورشكسته باید وجوهی را‌كه آنها مدیون است با اطلاع مدعی‌العموم صندوق عدلیه بسپارد و همین كه تاجر معلوم كرد این وجوه را سپرده است بری‌الذمه محسوب است.

ماده 565 - تجار ورشكسته برای دو مورد ذیل بعداز اثبات صحت عمل مدت پنج سال تاریخ اعلان ورشكستگی می‌توانند اعتبار خود را اعاده‌نمایند:

تاجر ورشكسته كه تحصیل قرارداد ارفاقی نموده و تمام وجوهی را كه موجب قرارداد عهده گرفته است پرداخته باشد. این ترتیب مورد‌شریك شركت ورشكسته كه شخصاً تحصیل قرارداد ارفاقی جداگانه نموده است نیز رعایت می‌شود.
تاجر ورشكسته كه كلیه طلبكاران ذمه او را بری كرده یا اعاده اعتبار او رضایت داده‌اند.
ماده 566 - عرضحال اعاده اعتبار باید انضمام اسناد مثبته آن مدعی‌العموم حوزه ابتدایی داده شود كه اعلان ورشكستگی آن حوزه واقع‌شده است.

ماده 567 - سواد این عرضحال مدت یك ماه اتاق جلسه محكمه ابتدایی و همچنین اداره مدعی‌العموم بدایت الصاق و اعلان می‌شود ‌علاوه دفتردار محكمه باید مفاد عرضحال مزبور را كلیه طلبكارهایی كه مطالبات آنها حین تصفیه عمل تاجر ورشكسته یا بعد آن تصدیق شده و‌هنوز طلب خود را بر طبق مواد 561 و 562 كاملاً یافت نكرده‌اند وسیله مكتوب سفارشی اعلام دارد.

ماده 568 - هر طلبكاری كه مطابق مقررات مواد 561 و 562 طلب خود را كاملاً یافت نكرده می‌تواند مدت یك ماه تاریخ اعلام مذكور ‌ماده قبل عرضحال اعاده اعتبار اعتراض كند.

ماده 569 - اعتراض وسیله اظهارنامه كه ضمیمه اسناد مثبته دفتر محكمه بدایت داده می‌شود عمل می‌آید - طلبكار معترض می‌تواند ‌موجب عرض حال حین رسیدگی دعوی اعتبار طور شخص ثالث ورود كند.

ماده 570 - پس انقضای موعد نتیجه تحقیقاتی كه توسط مدعی‌العموم عمل آمده است انضمام عرایض اعتراض رییس محكمه داده‌می‌شود رییس مزبور صورت لزوم مدعی و معترضین را جلسه خصوصی محكمه احضار می‌كند.

ماده 571 - مورد ماده 561 محكمه فقط صحت مدارك را سنجیده صورت موافقت آنها با قانون حكم اعاده اعتبار می‌دهد و مورد ماده565 محكمه اوضاع و احوال را سنجیده طوری كه مقتضی عدل و انصاف بداند حكم می‌دهد و هر دو صورت حكم باید جلسه علنی صا‌گردد.

ماده 572 - مدعی اعاده اعتبار و همچنین مدعی عمومی و طلبكارهای معترض می‌توانند ظرف ده روز تاریخ اعلام حكم وسیله مكتوب‌سفارشی حكمی كه خصوص اعاده اعتبار صا شده استیناف بخواهند - محكمه استیناف پس رسیدگی بر حسب مقررات ماده 571 حكم‌صا می‌كند.

ماده 573 - اگر عرضحال اعاده اعتبار رد بشود تجدید ممكن نیست مگر پس انقضای شش ماه.

ماده 574 - اگر عرضحال قبول شود حكمی كه صا می‌گردد دفتر مخصوصی كه محكمه بدایت محل اقامت تاجر برای این كار مقرر است‌ثبت خواهد شد.اگر محل اقامت تاجر حوزه محكمه كه حكم می‌دهد نباشد ستون ملاحظات دفتر ثبت اسامی ورشكستگان كه دائره ثبت اسناد محل موجود‌است مقابل اسم تاجر ورشكسته با مركب قرمز حكم مزبور اشاره می‌شود.

ماده 575 - ورشكستگان تقبل و همچنین اشخاصی كه برای سرقت یا كلاهبرداری یا خیانت امانت محكوم شده‌اند مادامی كه جن جزایی‌اعاده حیثیت نكرده‌اند نمی‌توانند جن تجارتی اعاده اعتبار كنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()