نوشته شده توسط : ali

به هر عمل یا واقعه حقوقی که غرض از آن ایجاد مالکیت یا نقل مالکیت باشد، اسباب تملک گفته می‌شود.

بر اساس ماده 140 قانون مدنی، تملک به یکی از امور زیر حاصل می‌شود:

1- به احیاء اراضی موات و حیازت اشیاء مباحه.

2- به وسیله عقود و تعهدات.

3- به وسیله أخذ به شفعه.

4- به ارث.

احیاء اراضی موات
احیاء به معنای زنده کردن بوده و اصطلاحا به معنای آباد کردن آمده است. ماده 141 قانون مدنی، احیاء را این گونه تعریف می‌کند:«مراد از احیای زمین آن است که اراضی موات و مباحه را به وسیله عملیاتی که در عرف آباد کردن محسوب است، از قبیل زراعت، درختکاری، بناساختن و غیره قابل استفاده کنند.»موات به معنای مرده و بی‌روح است و اراضی موات، زمین‌هایی هستند که مالک ندارد و از آنها انتفاع برده نمی‌شود.

عنصر معنوی احیا

احیاء از اعمال حقوقی بوده و در صورتی موجب مالکیت می‌شود که با قصد تملک همراه باشد. بنابراین اگر مسافری به محلی برسد و زمینی را برای مدتی که در آنجا می‌ماند، آباد کند، مالک آن نمی‌شود. لذا ماده 143 قانون مدنی می‌گوید: «هر کس از اراضی موات و مباحه قسمتی را به قصد تملک احیاء کند مالک آن قسمت می‌شود.»

ماهیت حقوقی تملک در احیاء

تملک اراضی موات ایقاع است و به قصد و رضای احیاء کننده نیاز دارد.

تحقق احیاء

احیاء و آباد کردن زمین به اعتبار نحوه انتفاعی که از زمین برده می‌شود، فرق می‌کند و باید عملیات به‌گونه‌ای باشد که عرف آن را برای انتفاع مورد نظر، آباد بداند. قانون مدنی مثال‌های رایج احیاء را که زراعت، درختکاری و بنا باشد، عنوان کرده و از ذکر اقسام دیگر آن، به کلمه «وغیره» اکتفا کرده است. بنابراین اگر کسی زمینی را حفر کرده و از آن برای جمع‌آوری آب، استخر بسازد، آن زمین را آباد کرده است. لذا ملاک تحقق احیاء، این است که عرف آن را تأیید کند. بر این اساس، ماده 142 قانون مدنی می‌گوید: «شروع در احیاء از قبیل سنگ چیدن اطراف زمین یا کندن چاه و غیره تحجیر است و موجب مالکیت نمی‌شود اما برای تحجیرکننده ایجاد حق اولویت در احیاء می‌کند.»
تحجیر

شروع به احیاء، حق تقدمی ایجاد می‌کند که سایر داوطلبان تملک زمین را از رقابت با آغازکننده باز می‌دارد. این حق را حق تحجیر می‌نامند که مثال شایع آن دیوارکشی و محصور کردن زمین است.

تحجیر در صورتی در اراضی موات، حق اولویت ایجاد می‌کند که داری شرایط زیر باشد:

1- کاری که به عنوان تحجیر انجام می‌شود، به گونه‌ای باشد که برای شروع در احیاء اراضی، آن را انجام می‌دهند؛ مانند کندن پی برای ساختن بنا یا شخم زدن برای زراعت کردن، زیرا برای احیاء ( آباد کردن) زمین، کارهای مزبور لازم است. بنابراین هرگاه کار انجام‌شده برای تحجیر مفید نباشد، مثل اینکه کسی در اطراف قطعه زمینی، یک برآمدگی از خاک درست کند، تحجیر محسوب نمی‌شود. 2- تحجیر باید به قصد احیاء باشد. لذا نظامیان که از محلی به محل دیگر حرکت می‌کنند تا چند روز در آنجا توقف کنند، اطراف زمینی را سنگ‌چین کرده و آن را مسطح می‌کنند تا چادرهای خود را بزنند و سپس آن را رها کرده و می‌روند. عمل مزبور حق اولویت برای نظامیان ایجاد نمی‌کند. چون قصد احیاء ندارند. 3- مقداری را که تحجیرکننده می‌خواهد آن را احیاء کند، باید از عمل تحجیر معلوم باشد. چنان که هرگاه قطعه زمینی را احیاء کند، باید اطراف آن را سنگ‌چین کند؛ در غیر این صورت هرگاه به طور مستقیم در یک طرف، سنگ‌چیده شود، ایجاد حق تحجیر برای او نمی‌کند. 4- تحجیر کننده باید بتواند مقدار زمینی را که تحجیر کرده، احیاء نماید. و الا اگر به هر دلیلی قادر به احیاء آن نباشد، مثل این که قدرت مالی و یا دست‌رسی به وسائل لازم برای احیاء را نداشته باشد، تحجیر مزبور حق اولویت ایجاد نمی‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

شرایط هیات مدیره و مدیر عامل

- هیات مدیره در شرکت سهامی تنها از بین سهامداران انتخاب می شوند .( ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت )

- هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد .

- مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .

- هیات مدیره یا هر یک از مدیران قابل عزل هستند و مجمع عمومی عادی می تواند آنها را عزل نماید.

- تعداد هیات مدیره در شرکت سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد ولی بیشتر از 5 نفر طبق اساسنامه مانعی ندارد . در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است هر چند که در نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد

- اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید . یک نفر نمی تواند اصالتا و وکالتا ( یا به قائم مقامی و نمایندگی ) به عنوان اعضای هیات مدیره منصوب گردد .

- در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران ، اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و تعداد کافی جهت تصدی محل های خالی نباشد مجمع عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود.

- هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خسارتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهام مزبور با نام بوده و قابل انتقال نیست.

- هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس تعیین می نماید .

- مدیر عامل نباید دارای ممنوعیت ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت راداشته باشد .

- سمت مدیرعامل مباشرتی است. لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد .



:: بازدید از این مطلب : 521
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

در مورد مسئولیت کیفری، بیشتر ضرر و زیان متوجه جامعه است، در صورتی که در مسئولیت مدنی، ضرر و زیان متوجه یک شخص خاص است.

در مسئولیت مدنی، به دلیل اینکه عمل ارتکابی مخل نظم عمومی نیست، جامعه از خود دفاع نمی‌کند و متضرر از جرم باید خسارت‌های وارده به خود را از مرتکب مطالبه کند. اما مسئولیت در مقابل فرد در مسئولیت کیفری، متوجه جامعه است.
هدف از مسئولیت کیفری مجازات مجرم است که به منظور دفاع از جامعه، پاسداری از نظم، جبران خسارت عمومی و اصلاح و تنبه سایر افراد به مورد اجرا گذاشته می‌شود؛ اما هدف از مسئولیت مدنی، جبران خسارت شخص زیان‌دیده است.

پاره‌ای از جرایم با اینکه مجازات‌های کم و بیش سنگینی دارند، اما چون برای دیگران ایجاد خسارت نمی‌کنند توأم با مسئولیت مدنی نیست. همچون ولگردی و تکّدی‌گری. برعکس، هر جبران خسارتی که موجب مسئولیت مدنی است، لزوماً جرم و موجب مسئولیت کیفری نیست؛ مانند تصرف خارج از حّد متعارف یک مالک در ملک خود که سبب ضرر و زیان همسایه‌اش شود.
از نظر حقوق جزا برای تحقق جرم، وجود سوءنیت یا قصد مجرمانه یا تقصیر جزایی از ناحیه مرتکب جرم، برای اثبات مسئولیت کیفری در تمامی جرایم اعم از عمدی و غیرعمدی الزامی است.
این در حالی است که از نظر حقوقی، احراز مسئولیت مدنی نیازی به اثبات سوءنیت فاعل ضرر زننده ندارد.
احراز مسئولیت کیفری مستلزم بررسی عمیق شخصیت بزهکار است و عدالت جزایی ایجاب می‌کند که خصوصیات فردی و جنبه‌های خاص روانی مجرم در ارزیابی رفتار مجرمانه او برای تعیین نوع و میزان مجازات به دقّت مورد توجه قرار گیرد تا اصل شخصی بودن مسئولیت کیفری کاملاً رعایت شود.
در حالی که در مورد مسئولیت مدنی، مبنای تقصیر، قابلیت انتساب عمل به واردکننده زیان نیست، بلکه از نظر رعایت مصالح اجتماعی کافی است که موضوع را با رفتار یک انسان متعارف مورد مقایسه قرار داد



:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت مسئولیت محدود به چه صورت انجام می شود ؟ شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است (م۹۴ ق ت) در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت (م ۹۵ ق ت ).

 

وجوه افتراق و اشتراک بین شرکت های سهامی خاص و بامسئولیت محدود
۱ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر می باشند .

۲ـ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .

۳ـ درشرکت سهامی خاص حداقل ۳۵% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و ۶۵% درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراربه دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.

۴ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۵ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .

۶ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت درسهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۷ـ شرایط احراز حدنصاب درمجامع عمومی درشرکت سهامی خاص سهل تر ودر شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .

۸ـ مجامع عمومی درشرکت سهامی خاص توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر و یک نفر منشی که از بین سهامداران انتخاب می شوند اداره می گردد .در شرکت با مسئولیت محدود مجامع عمومی شرکت توسط هیئت نظاردرصورتی خواهند بود که تعداد شرکا ء آن از ۱۲نفر بیشتر باشد .

۹ـ در شرکت سهامی خاص و بامسئولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.

۱۰ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .

۱۱ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه وبه صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .

۱۲ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .

۱۳ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .

۱۴ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء دراین خصوص دارای مسئولیت می باشند .

تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .



:: بازدید از این مطلب : 579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک شرکت برای انجام امور تجاری می باشد که تشکیل این نوع شرکت به تشریفات گسترده که برای ثبت شرکت سهامی تنظیم می گردد نیاز ندارد. وجود دو نفر شریک که سرمایه های نقدی و غیر نقدی خود را در این میان گذاشته اند تا اقدام به ثبت شرکت نمایند کافی می باشد. وجود عبارت با مسئولیت محدود در نام شرکت الزامی می باشد در غیرا اینصورت از نظر اشخاص ثالث یک شرکت تضامنی تلقی می گردد و قوانین و مقررات این نوع شرکت ها بر آنها تحمیل می گردد. براساس ماده 95 قانون تجارت «اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی خواهد داشت با این اوصاف نام شرکت می تواند هر نامی باشد مشروط بر اینکه نام هیچ یک از شرکا نباشد. البته نظر برخی بدین است که علاوه بر کلمه با مسئولیت محدود می بایست میزان سرمایه شرکت نیز قید شود. این امر در قوانین تجارت کشورهایی مانند فرانسه اجرا می گردد. ».



:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت موسسات غیر تجاری
مؤسسات غیر تجاری✔️
مؤسسات غیر تجاری مؤسساتی هستند که فعالیت تجاری انجام نمی دهند بر طبق ماده 1 آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مقصود کلیه تشکیلات و مؤسسات است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی و ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه مؤسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. مدارک مورد نیاز دو نسخه تقاضا نامه همراه با دو نسخه اساسنامه و صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین،کپی مصدق شناسنامه مؤسسین،تقاضانامه حاوی مشخصات نام،موضوع،تابعیت،مرکز،اسامی مؤسسین،تاریخ تشکیل مدیر،یا مدیران اشخاصی که در مؤسسه حق امضاء دارند،دارائی مؤسسه،آدرس شعبه نام مدیر،مدیران شعبه می باشد که توسط مؤسسین امضاء می شود. در نسخه اساسنامه که تمام صفحات آن تمام مؤسسین امضاء می گردد و در صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین مدیران و صاحبان امضاء مجاز تعیین می گردد مؤسساتی که فعالیت آنها مشمول بند الف ماده 2 آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری شود(ماده 2 بند الف مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد) بر طبق بند ه ماده 6 همان آئین نامه باید از شهربانی مجوز دریافت نماید .

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسات غیر تجاری

کپی شناسنامه و کارت ملی 2 نفر از اعضاء
در موسسه نیازی به گواهی عدم سوء پیشینه نمیباشد



:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

1- دونسخه اظهارنامه تکمیل شده با امضاء موسسین

2- دونسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین

3- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نامهای پیشنهادی

4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35% سرمایه ) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی

5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد

6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت از جمله صفحه اول شناسنامه وکارت ملی سهامداران ، مدیران ، و بازرسان . با توجه به راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکت ها و ارائه خدمات الکترونیکی هویت سنجی اشخاص حقیقی و حقوقی بصورت آزمایشی صورت می پذیرد .

7- گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره ، مدیرعامل و بازرسان

8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین با امضاء موسسین

9- دونسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضای هیات مدیره

10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

تکمیل و ارائه مدارک فوق مستلزم رعایت نکات ذیل می باشد:

الف: اظهارنامه ها ، اساسنامه بایستی تکمیل شده و به امضاء کلیه موسسین برسد. صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی تکمیل شده و به امضاء هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی مؤسسین برسد . در خصوص مجمع عمومی موسس حد نصاب جلسات بر طبق ماده 75 لایحه اصلاحی قانون تجارت در نوبت اول حداقل نصف موسسین و در صورت عدم حد نصاب در نوبت دوم و سوم لااقل یک سوم موسسین که دارای سرمایه شرکت می باشند ، ضروروی می باشد

ب :گواهی بانکی پرداخت سرمایه تعهدی بایستی قبل از تعیین نام ارائه گردد.

ج : در ارتباط با موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح دارد مستدعیست با ثبت بیست هماهنگی به عمل آورید .

د) مدارک احراز هویت:

1- اشخاص حقیقی داخلی:

- تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی

2- اشخاص حقوقی داخلی:

- تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیران

- معرفینامه نمایندگی جهت نماینده سهامدار حقوقی جهت حضور در مجمع عمومی مؤسسین و همچنین در مواردی که نماینده مربوطه به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شده باشد.

- ارائه تأییدیه توسط اعضای هیأت مدیره سهامدار حقوقی مبنی بر غیردولتی بودن .

- تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده

3- اشخاص حقیقی خارجی:

- تصویر برابر با اصل گذرنامه

- اصل ترجمه رسمی گذرنامه از دارالترجمه رسمی

4- اشخاص حقوقی خارجی:

- تصویر برابر با اصل گواهی ثبت کشور ثبت کننده

- اصل ترجمه رسمی گواهی ثبت شخص حقوقی خارجی

- معرفینامه و همچنین تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده

- چنانچه نماینده شخص حقوقی ایرانی باشد ارائه مدارک مذکور شق «2» بند «د» الزامی است.

- در متن صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین می بایستی عبارت « کلیه اعضای هیأت مدیره و بازرسان تعهد و اقرار می نمائیم که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 147 لایحه اصلاحی قسمتی از کانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق بدینوسیله قبولی خودرا اعلام میداریم » و در متن صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی عبارت « مدیرعامل شرکت تعهد و اقرار می نماید که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و ماده 126 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق قبولی سمت خودرا اعلام میدارد» درج گردد.

و - وکالتنامه وکلای دادگستری بایستی نافذ بوده و مدت اعتبار پروانه وکالت منقضی نشده باشد.

هـ - کلیه اوراق بایستی بصورت تایپی و بدون هیچگونه قلم خوردگی و لاک گرفتگی باشد .

ک - درصورت نقص هریک از مدارک از پذیرش خودداری می گردد.

در اجرای تبصره ماده 4 لایحه اصلاحی ، در شرکت سهامی عام عبارت: "شرکت سهامی عام" و در شرکت سهامی خاص عبارت "شرکت سهامی خاص" باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی ها شرکت به طور روشن و خوانا قید شود .



:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت ، مقوله ای است که مورد نیازخیلی از کاردانها می‌باشد. اما به دلیل وسعت قوانین حاکم بر انواع ثبت شرکت مانند ثبت شرکت مسئولیت محدود، ثبت شرکت سهامی خاص و مثل اینها ، انتخاب نوع شرکت صحیح برای یکان مردم سخت می باشد. چون ممکنه به دلیل اشتباه در تعبیر قوانین و یا در نظر گرفتن امتیازوعیب ها، منجر به ایجاد مشکلاتی در ادامه کسب و کار شود

دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی

الف – دارای ریشه فارسی باشد.

ب – لاتین نباشد.

پ – با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.

ت – تکراری نباشد.

ث – دارای اسم خاص باشد.

ج – از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.

چ – از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد، استفاده نشود.

ح – از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .

خ – عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.

د -عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل: پی وی سی و ……



:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

تعریف و کلیات شرکت سهامی

بر طبق ماده یک لایحه اصلاحی قانون تجارت ، شرکت سهامی شرکتی که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است . لذا مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام آنهاست . سهام جزء حقوق مالی محسوب می شود و در حکم مال منقول می باشد و هم به صورت قهری و هم به صورت قراردادی قابلیت نقل و انتقال دارد (مواد 24، 39و 41 ل.ا.ق.ت) . لذا تشریفات نقل و انتقال سهام از موارد مهم مربوط به شرکت ها تلقی می گردد .

ازلحاظ نوع مالکیت سهام به دو دسته سهام بانام وسهام بی نام تقسیم می شود . انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد .

نکته: در صورت عدم رعایت تشریفات مذکور در ماده 40 ل.ا.ق.ت (ثبت انتقال سهام با نام در دفتر ثبت سهام شرکت) عمل حقوقی انتقال سهام در برابر شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست ، لکن بین طرفین معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده را جهت انجام ترتیبات ثبت از دادگاه بخواهد .

نکته: مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود : شرکت سهامی خاص و عام

شرکت سهام خاص: شرکتهای سهامی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است . این گونه شرکت ها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 4 ل.ا.ق.ت) حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداقل سرمایه در زمان تاسیس 1000000 ریال می باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد ، در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است . بر طبق نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد .



:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

نوشته شده توسط ثبت شرکت بیست چاپ PDF
1- دو برگ تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران.

2- دو برگ شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران.

3- دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران .

4- دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد

5- دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد. .

6- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتیکه مدیر عامل خارج از اعضا ی هیئت مدیره باشد ( برابر اصل در مراجع قضائی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد )

7- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین

8- گواهی عدم سوء پیشینه

9- معرفی نامه نمایندگان ، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .

10- تائیدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار ، مبنی بر غیر دولتی بودن آن .

تذکر: در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد( اموال منقول و غیرمنقول) ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرارداده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است .

11- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها



:: بازدید از این مطلب : 490
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

صادرات در لغتنامه به معنای جا به جایی کالا از کشوری به کشور دیگر است. بطور کلی صادرات به دو دسته تقسیم شده است:
صادرات موقت: شیوه گمرکی است که وسایل مورد نیاز افراد صادر می شود.
صادرات قطعی: صادرات قطعی، انتقال کالا به کشور دیگر برای فروش گفته می شود و شامل هزینه های گمرکی می شود.

ثبت شرکت صادرات و واردات

یکی از مهمترین شرط صادرات مهارت کافی برای ارتباط با افراد و گروه های خارجی است. دومین شرط ادامه کار، هدف مشخص می باشد. سومین شرط رقابت در بازار می باشد و چهارمین شرط پشتکار داشتن است.
واردات در لغتنامه به معنای کالاهایی که در یک کشور به وجود می آیند و از راه تجاری به کشورهای دیگر انتقال پیدا می کنند، است. یکی از عوامل مهم برای ضرورت واردات، شرایط آب و هوایی و جوی می باشد.
برترین کشورها برای واردات به ترتیب مختص به این کشورها می باشد:
آمریکا، چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کره جنوبی
کالاهایی که بیشترین واردات را به کشور ایران دارند عبارتند از:
گندم، وسایل نقلیه، برنج هندی، ذرت، سویا، محصولات آهنی، تلفن همراه، گوشت یخ زده و نمایشگر

کالاها به سه بخش تقسیم می شود که عبارت است از:
•کالای ممنوع: کالای ممنوع کالایی است که صادرات و واردات آن ممنوع می باشد. مانند مشروبات الکلی که حتی مصرف آن در اسلام حرام می باشد.
•کالای مشروط: کالای مشروط به کالاهایی گفته می شود که صادرات و واردات آن نیاز به اخذ مجوز دارد بعنوان مثال واردات دارو که مستلزم به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان می باشد.
•کالای مجاز: کالای مجاز به کالاهایی گفته می شود که با رعایت قوانین لازم، نیاز به اخذ مجوز نمی باشد.
صادرات و واردات که نوعی تجارت بین المللی به حساب می آید دارای قدمت بسیاری است که در دیرباز افراد با انجام صادرات و واردات به فعالیت تجاری پرداخته اند. امروزه با پیشرفت جامعه و افزایش ارتباطات و وسایل نقلیه به کشورها این امر دارای پیشرفت چشمگیری است و افراد برای کسب و کار به ثبت شرکت صادرات و واردات می پردازند. در ادامه این مقاله به چگونگی ثبت شرکت صادرات و واردات و شرایط آن می پردازیم بنابراین مقاله را تا انتها دنبال نمایید.
برای اقدام به صادرات و واردات علاوه بر ثبت شرکت به اخذ کارت بازرگانی هم باید بپردازید.
طبق ماده ۲ قوانین، اخذ کارت بازرگانی را اتاق بازرگانی صنایع و معادن صادر می کند بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی اجازه واردات و صادرات را صادر می کند. اعتبار کارت بازرگانی به مدت یکسال است و برای تمدید آن با ارائه مدارک مربوطه امکان پذیر است.
کاربرد اخذ کارت بازرگانی به شرح زیر می باشد:
•می توانید به واردات کالا از مناطق آزاد بپردازید.
•ثبت سفارش و ترخیص کالا
•واردات و صادرات کلیه ی کالاهای مجاز
•گرفتن برند لاتین و ثبت نام ها به آسانی صورت می گیرد.

برای ثبت شرکت واردات و صادرات مانند دیگر شرکت ها از قالب سهامی خاص و با مسئولیت محدود اقدام می کنند که به شکل زیر می باشد.
ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب سهامی خاص: شرکت سهامی خاص، نوعی شرکت بازرگانی است. سرمایه مورد نظر به سهام تبدیل می شود و مسئولیت شرکا به مبلغ سهام بستگی دارد.
شرایط لازم برای ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب سهامی خاص:
•حداقل از سه عضوء و دو بازرس تشکیل شود.
•حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.
•حداقل ۳۵ درصد از سرمایه نقدا پرداخت شود.
مدارک ثبت شرکت صادرات و واردات سهامی خاص:
•کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه ی افرادی که در شرکت فعالیت می کنند.
•گواهی عدم سوء پیشینه
•کپی اقرارنامه به همراه امضا سهامداران
•زمانی که توسط موکل مراحل انجام شود نیاز به وکالتنامه است.
•در صورت مجوزی بودن عنوان، اخذ مجوز ضروری است.
ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب مسئولیت محدود: نوعی شرکت تجاری به حساب می آید که سرمایه به سهام تقسیم نشده است و مسئولیت هر یک به مقدار سرمایه بستگی دارد.
شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات با مسئولیت محدود:
•حداقل از دو عضو تشکیل می شود.
•حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.
•کل سرمایه باید پرداخت شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت صادرات و واردات با مسئولیت محدود:
•کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه ی افرادی که در شرکت فعالیت می کنند.
•گواهی عدم سوء پیشینه
•کپی اقرارنامه به همراه امضا سهامداران
•دو نسخه فرم تقاضانامه به همراه امضا سهامداران
•دو نسخه فرم اساسنامه به همراه امضا سهامداران
•اخذ مجوز، زمانی که عنوان مربوطه، نیاز به اخذ مجوز داشته باشد.
در اساسنامه برای ثبت شرکت صادرات و واردات و در موضوع فعالیت حتما باید صادرات و واردات ذکر شود.
طبق ماده ۴ وزارت بازرگانی موظف است که تمامی اطلاعات صادرات و وادرت کالا را به سازمان اجرایی اعلام نماید.
طبق ماده ۵ کلیه وزارتخانه‌های تولیدی وظیفه دارند که تمامی پیشنهادها و کالا های لازم را برای صادرات و وادرات در تاریخ ۱۵ بهمن ماه هر سال به وزارت بازرگانی گزارش دهد.
طبق ماده ۶ تمامی حمل و نقل صورت گرفته باید با وسایل نقلیه ایرانی باشد.
طبق ماده ۷ دولت، اماکن بخصوصی را برای نگهدار و تعمیر کالا اختصاص داده است.
طبق ماده ۸ واردکنندگان تمامی کالاها چه دولتی و یا غیر دولتی برای اخذ مجوز ورود باید به وزارت بازرگانی مراجعه نماید.
طبق ماده ۹ بانک مرکزی و گمرک ایران وظیفه دارد که آمار سفارش کالا را هر سه ماه یکبار به وزارت بازرگانی یا سازمان مربوطه اعلام نمایید.
طبق ماده ۱۳ همه ی کالاهای صادراتی بجز نفت خام و فرآورده های آن از قرارداد بستن ارزی معاف می باشد.
طبق ماده ۲۳ وزارت بازرگانی وظیفه دارد که به مدت یک ماه آیین نامه تعیین کند و آن را به تصویب هیات وزیران برساند.
طبق ۲۴ وزارت بازرگانی مسئول نظارت اجرای قوانین به بهترین نحو است.



:: بازدید از این مطلب : 608
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 تير 1397 | نظرات ()