نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی زمانی صورت می پذیرد که چندین نفر برای حصول یک هدف مشترک قصد سرمایه گذاری داشته باشند.اگر بخواهیم تعریف کلی از شرکت تعاونی پیش روی شما قرار دهیم باید بگوییم که این شرکت ها متشکل از افرادی است که با یکدیگر هم صنف هستند و برای دستیابی به منافع مشترکی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و جهت تهیه مسکن و یا خرید مایحتاج و همچنین کسب اعتبار و وام تعاونی به یکدیگر کمک رسانی کرده و سرمایه مشخصی را به اشتراک می گذارند.اگر بخواهیم شرکت های تعاونی را به لحاظ فعالیتی که انجام می دهند بررسی کنیم می توان آن را به دو قسمت شرکت تعاونی تولیدی و شرکت تعاونی توزیعی تقسیم نمود.در ادامه به توضیح کامل هر یک از این شرکت ها خواهیم پرداخت.

تعاونی های تولیدی اصولا به شرکت هایی اطلاق می شود که به منظور اشتغال یافتن در اموری مانند کشاورزی ، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری ، روستایی و عشایری تشکیل شده است ، شرکت تعاونی توزیعی نیز به شرکت هایی می گویند که فعالیت آن حول تهیه و توزیع کالا ، مسکن ، خدمات و سایر نیازمندی های اعضا است اما نکته ای که درباره شرکت تعاونی باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که در ثبت شرکت های تعاونی می توان نوع و تعداد موضوع فعالیت را با ارائه طرح پیشنهادی افزایش داد.

به منظور ثبت شرکت تعاونی می بایست توضیحات لازم درباره انواع شرکت های تعاونی را در نظر داشته باشید.همچنین شرکت های تعاونی به نسبت نوع عضویت به دو دسته شرکت های تعاونی خاص و شرکت های تعاونی عام تقسیم می شوند.شرکت های تعاونی خاص شرکت هایی هستند که افراد خاصی مانند کارگران ، دانشجویان ، کشاورزان ، زنان ، پزشکان و وکلای دادگستری در آن به عضویت در می آیند و سهام آن تنها به افراد واجد شرایط واگذار می گردد.شرکت های تعاونی عام نیز به شرکت هایی اطلاق می شود که عضویت در آن برای افراد محدودیتی ندارد و عضویت تمامی افراد در شرکت تعاونی خاص بلامانع است.همچنین شرکت های تعاونی بر حسب گرایش به ۱۳ قسمت کشاورزی ، صنعتی ، معدنی ، خدماتی ، مسکن ، فرش دستباف ، تامین کننده نیاز تولید کنندگان ، تامین نیاز مصرف کنندگان ، اعتبار ، حمل و نقل ، چند منظوره ، منابع طبیعی و ضوابط عمومی تقسیم می شود.ثبت شرکت کریمخان امکان ثبت شرکت تعاونی در هر نوعی را در اختیار شما قرار می دهد.

در ثبت شرکت تعاونی باید تعداد افراد حداقل ۷ نفر بوده و دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند ، همچنین این افراد باید فاقد هر گونه ممنوعیت قانونی و حجر بوده و حداقل سهام در اساسنامه را خریداری نموده باشد ، همچنین متقاضیان میبایست برای عضویت در تعاونی درخواست کتبی و تعهدات لازم به منظور رعایت مقررات تعاونی را داده باشند علاوه بر تمامی موارد فوق متقاضیان نباید در شرکت های تعاونی مشابه عضو باشند.در صورتی که تعداد متقاضیان به حد نصاب رسید و یا بالاتر از حد نصاب شد ، متقاضیان می بایست اقدام به تشکیل جلسه مبنی بر انتخاب سه نفر هیئت موسس نمایند ، گفتنی است که کار هیئت موسس پیشبرد امورد مربوط به تشکیل شرکت تعاونی میباشد.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

در ابتدا می بایست موضوع مناسب برای فعالیت شرکت را برگزینید که این موضوع بر حسب علاقه و توانمندیهای متقاضیان و همچنین نیازهای منطقه ای تعیین می گردد.پس از تعیین موضوع باید تعداد متقاضیان اولیه برای ثبت شرکت تعاونی تعیین گردد به علاوه درخواستی مبنی بر ثبت تعاونی به همراه سه نفر به عنوان هیئت موسس تنظیم شود ، پس از طی کردن این مراحل باید نسبت به تکمیل فرم اقدام نموده و مدارک مورد نیاز را ارائه نمایید.آخرین مرحله نیز مربوط می شود به دریافت موافقتنامه اولیه تاسیس تعاونی از اداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستان های ذیربط .در ادامه ثبت شرکت کریم خان به بررسی مزایای ثبت شرکت تعاونی می پردازد.

مزایای ثبت شرکت تعاونی

  1. بهره مندی شرکت های تعاونی از یارانه ۲۰درصدی حق بیمه کارفرما
  2. پیش بینی ردیف مستقل بودجه ای تحت عنوان شکل گیری و توانمند سازی تعاونی ها از ابتدای سال ۱۳۸۸
  3. امکان واگذار نمودن ۴۹ درصد سهام تعاونی ها به غیراعضاء
  4. ۲۵درصد تخفیف برای درآمد مشمول مالیات ابرازی اتحادیه ها و تعاونی های متعارف و تعاونی های سهامی عام (برابر تبصره ۶ الحاقی به ماده ۱۰۵قانون مالیات های مسقیم مصوب ۱۳۶۶)
  5. کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهت تأمین تمام یا بخشی از آورده های شرکت های تعاونی که اعضاء آن در زمان دریافت این حمایت جزء سه دهک اول درآمدی جامعه باشند .
  6. ارائه مشاوره ، کمک به ارتقای بهره وری ، آموزشهای عمومی ، تخصصی ، کارآفرینی ، مهارت و کارآموزی به صورت رایگان
  7. پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و دیگر هزینه های سرمایه گذاری اولیه به منظور راه اندازیشرکت تعاونی .
  8. کمک به انجام مطالعات، تهیه طرح، راه اندازی بانک اطلاعاتی، تملک و آماده سازی اراضی
  9. حمایت مالی بانک توسعه تعاون از شرکت های تعاونی که با سرمایه اولیه ۵هزارمیلیارد ریال توسط دولت و به منظور تأمین منابع سرمایه ای بخش تعاونی تشکیل شده است .
  10. معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد ابرازی به میزان ۸۰%طی چهارسال برای شرکت های تعاونی تولیدی دارای پروانه بهره برداری (صنعتی و کشاورزی)که بیش از۳۰ کیلومتراز محدوده مرکز استان واقع شده اند و برای مناطق کم تر توسعه یافته میزان معافیت ۱۰۰ %و به مدت ۱۰سال.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

  • اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در ۴ نسخه
    (شرکت های تعاونی باید دارای اساسنامه باشند.اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت “نمونه اساسنامه”به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد).
  • مجوز اداره تعاون
    (برای ثبت شرکت تعاونی لازم است که از طرف وزارت تعاون “مجوز ثبت”صادر شود).
  • دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در ۳ نسخه
  • صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در ۳ نسخه
  • رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در ۳ نسخه
  • لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
  • لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در ۳ نسخه
  • صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
  • لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره،بازرسان و مدیر عامل
  • صدور مجوز ثبت تعاونی توسط اداره کل یا ادارات تعاون شهرستان ذیربط

ثبت شرکت کریمخان بعنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند تمامی خدمات مربوط به ثبت شرکت تعاونی را در کمترین زمان در اختیار شما قرار می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 15257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

کد اقتصادی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با اخذ کد اقتصادی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.هر شرکت نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد برای مشخص شدن عملکرد یک شرکت (خرید - فروش - خدمات) در قراردادها و فاکتورها ارائه می شود. اخذ این کد برای شرکتها اجباری می باشد. لذا پیش از مطالعه راهنمای دریافت کد اقتصادی شرکتها می توانید با مشاورین ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل فرموده و اطلاعات دقیق و مورد نیاز خود را به رایگان دریافت دارید .

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد . حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری)مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد .

 

کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.

 

در کنار راهمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی ، ضرورت اخذ شماره کداقتصادی ملاحظه می شود فلذا با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت شماره اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد .

 

تعاریف

 

اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی :

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید،مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند . قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد .

مجوز فعالیت :

مجوز فعالیت به سندی اطلاق می گردد که بر اساس آن فعالیت اقتصادی هز شخصی از طرف یکی از مراجع ذیصلاح تایید شده باشد مانند پروانه داروخانه ها از طرف وزارت بهداشت و درمان یا کارت بازرگانی از طرف وزارت بازرگانی یا فعالیت مرغداری از طرغ جهاد یا گواهی فعالیت صنعتی (کارگاه یا کارخانه) از طرف وزارت صنایع یا پروانه های کسب و کار صادره از سوی اتحادیه های صنفی و یا معرفی نامه سازمان برنامه بودجه برای پیمانکاران و یا سایر مراجع ذیربط.

محل فعالیت تجاری:

محل فعالیت تجاری به یک واحد شغلی اطلاق می گردد که آن محل از طرف شهرداری یا مراجع قانونی دیگر بعنوان محل فعالیت اقتصادی شناخته شده و فعالیت مربوط در آن جواز کسب و یا بدون جواز انجام می شود (مانند دفتر پیمانکاری یا واسطه ها یا شغلهای مشابه که فعالیت همراه با مجوز نمی باشد و داروخانه ها و یا برخی دیگر از مشاغل که محل فعالیت الزاما همراه مجوز کسب است، این محل بصورت تطعی یا اجاره در اختیار مودی می باشد .

رسید بانکی

مبلغ فیش بانکی در کلیه شهرستانها به حساب 523 خزانه نزد یکی از شعب بانک ملی از جانب مودی واریز می شود .

پرینت مربوط به شماره اقتصادی

پرینیت یک برگ صادر شده به وسیله کامپیوتر قبل از صدور کارت می باشد که کلیه اطلاعات مربوط به مودی اعم از هویتب و مالیاتب را شامل می شود که بعنوان رسید از مودی توسط مامورین پست و بایگانی در پرونده مودی استفاده خواهد شد .

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی

رنگ .و شکل و مندرجات کارت جدید با کارتهای قبلی تفاوت خواهد داشت و عکس 2*3 مودی ، نام ونام خانوادگی، شماره اقتصادی ، نشانی محل فعالیت تجاری و شماره حوزه مالیاتی مودی در آن درج خواهد شد .

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی:

تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی در کارت اشخاص حقوقی نیز وجود دارد . با این تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی نیز درج واهد شد . در صورت هماهنگی با خدمات ماشینی کارت اشخاص حقوقی بصورت لیزری صادر خواهد شد .

وظایف مؤدی

 

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

عبارت است از فرم اطلاعات هویتی ، تصویر شناسنامه ، (اصل و تصویر)فیش بانکی، مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری(رسمی وغیر رسمی )و سه قطعه عکس 2*3 که در صورت داشتن شماره اقتصادی آن را پشت عکس درج و در غیر این صورت مشخصات سجلی پشت آن درج می گردد. و همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری (برای دارندگان کد اقتصادی)به همراه ، تحویل حوزه مالیاتی می شود.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

عبارت است از فرم اطلاعات هویتی مربوط ، اگهی تاسیس در روزنامه رسمی و فیش بانکی و فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری (برای دارندگان شماره اقتصادی )اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارند.

نحوه در خواست شماره اقتصادی :

مؤیدی مالیاتی با بررسی شرایط مندرج در اطلاعیه منتشره در روزنامه های کثیر الانتشار و دستور العمل اجرایی ماده 85 قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ، در صورت داشتن شرایط ، فرم اطلاعات هویتی مربوطه را از روزنامه جدا می نماید و یا از فرم نمونه کپی می گیرد و پس از تکمیل قسمت مربوط به خود و الصاق یک قطعه عکس بر روی فرم هویتی به همراه سایر مرارک تحویل حوزه مالیاتی ذیربط نموده و رسید دریافت می دارد . پس از رسیدگی حوزه ، به مدارکی که ناقص باشد شماره اقتصادی تخصیص نمی یابد و مدارک وفیش بانکی مسترد نخواهد شد . در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می شود با این تفاوت که در صورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مؤدی تکمیل گردد. تشکیلات قانونی نیز در صورتی که دارای ذیحساب مستقل بوده و مورد تایید امور ذیحسابی ها باشد می توانند با مراجعه به حوزه مالیاتی تکلیفی خود ، درخواست شماره اقتصادی نماید .

وظایف حوزه های مالیاتی

 

حوزه مالیاتی ابتدا موظف است مندرجات قسمت مربوط به مؤدی در فرم اطلاعات هویتی را با اسناد و مدارک ، خصوصا کپی شناسنامه با اصل آن مطابقت نماید و در صورت تطابق کامل و عدم وجود اشکال، عکسی الصاقی مؤدی را ممهور و پس از تکمیل اقلام اطلاعاتی مربوط به خود صحت مندرجات آن را تایید و مهر و امضا نمایند . سپس آن را جهت تایید به سر ممیزی خود ارائه نمایند و سرممیزی مالیاتی نیز پس از کنترل و حصول اطمینان ، صحت مندرجات آن را در قسمت مشخص شده مربوط به خودتایید و مهر و امضا می نماید .

 

پس از تایید سر ممیزی حوزه مالیاتی فرم اطلاعات هویتی را در دفتر اندیکاتور حوزه ثبت نموده و آخرین قسمت آن را پس از مهر و امضا ، بعنوان رسیدمؤدی ، به وی تسلیم نماید . در صورتی که محل فعالیت تحاری بصورت اجاره نامه عادی تنظیم شده باشد . اجاره نامه مذکور باید جداگانه از طرف سر ممیزی تحت عنوان" محل مندرج در اجاره نامه یک محل تجاری و محل فعالیت مؤدی می باشد و با نشانی مؤدی در پرونده مالیاتی مربوطه مطابقت دارد" .مهر و امضا گردد. حوزه مالیاتی باید پس از جمع آوری مدارک مؤدیان آنها را در دو بخش جداگانه و بر اساس مدارکی که دارای شماره اقتصادی بوده و مدارکی که شمازه اقتصادی ندارند(در رابطه با مؤدیانی که تا کنون شماره اقتصادی نداشته اند)طبقه بندی نموده و پس از فهرست برداری، آنها را به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی و یا نظارت و پیگیری حسب مورد تحویل نماید .

 

وظایف ادارات اطلاعات و خدمات مالیاتی (نظارت و پیگیری)

 

پس از دریافت مدارک از حوزه می بایست آنها را بصورت طبقه بندی شده به همراه فهرست از طریق رابط یا پست به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی در تهران ارسال نماید .

 

طبقه بندی مدارک بر اساس حوزه های مالیاتی، تفکیک مدارک مؤدیان دارای شماره اقتصادی و بدون شماره اقتصادی از جانب ادارات مذکور انجام گرفته و به همراه فهرست جداگانه ارسال می گردد. نظر به اهمیت مسئولیت رابط ها انتخاب این افراد از اهمیت خاصی برخوردار است .

 

وظایف ادارات کل دارایی

 

ادارات کل مالیاتی موظفند فرمهای هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی را به تعداد مورد نیاز تکثیر و جهت تکمیل آن در اختیار حوزه مالیاتی قرار دهند . قابل ذکر است فقط اشحاصی که فاقد شماره اقتصادی هستند فرم هویتی مربوطه را از حوزه مالیاتی دریافت می دارند.

ادارات کل مالیاتی موظفند آخرین دستور العمل اجرایی موضوع ماده 85 قانون در وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین بشماره 21567 ، 28/6/75 را تکثیر و در معرض رویت مؤدیان مالیاتی نصب نمایند .

دستور العمل اجرایی موضوع ماده 85 قانون

 

وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن درموارد معین

 

مصوب 28/12/1373 مجلس شورای اسلامی

 

(مقررات کد اقتصادی)

 

بنا به اختیار حاصل از ماده 85 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین موارد ذیل جهت اطلاع و اقدام اشخاص ذیربط اعلام می گردد:

 

الف-اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی

 

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید ، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند .

کلیه اشخاص حقیقی که به امر تولید، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند

کلیه اشخاص موضوع بندها ی 1و 2و 4 ماده 2 قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366.

تبصره 1-شعبات یا ادارات تابعه اشخاص مذکور در بندهای( الف -3 ) و (الف -1) این دستور العمل در تهران و یا سایر شهرستانها مکلف به استفاده از شماره اقتصادی تخصیصی به وزارتخانه ، نهادها ، موسسات و ........ متبوع مرکزی حسب مورد می باشند.

 

تبصره 2- منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط ، کلیه پروانه های کسب یا کار صادره از اتخادیه های امور صنفی ، اتاق صنایع و معادن و بازرگان ، وزارتخانه ها و یا سایر مراجع ذیصلاح می باشد .

 

ب-اشخاص غیر مکلف به اخذ شماره اقتصادی :

 

مساجد و تکایا .

اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیتهای مرتبط ، طراحی ، خطاطی ، نقاشی ، نویسندگی ، ترجمه کتاب ، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند از جمله اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی .

اتحادیه های امور صنفی (به موجب مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی ، اتحادیه های مجاز به فعالیتهای اقتصادی نمی باشند )

اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-2)این دستور العمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمانها ی آنها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد .

ج-تکالیف اشخاص ذیربط :

 

کلیه اشخاص حقوقی که در این دستور العمل مکلف به اخذ شماره اقتصادی گردیده اند، مکلفند با ارائه تصویر آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و قبض بانکی مبنی بر واریز مبلغ 5000 ریال به حساب جاری مربوطه به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه و نسبت به اخذ شماره اقتصادی اقدام نمایند.

کلیه اشخاص حقوقی که در این دستور العمل مکلف به اخذ شماره اقتصادی گردیده اند، مکلفند باارائه تصویر صفحه اول شناسنامه ، تصویر پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط و یا تصویر سند اجاره و یا سند مالکیت حسب مورد و همچنین قبض بانکی مبنی بر واریز مبلغ 5000 ریال به حساب جاری مربوطه به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه و نسبت به اخذ شماره اقتصادی اقدام نمایند.

تبصره 1- پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی صادره از مراجع ذیربط می بایست در سال جاری صادر و یا تجدید و یا تمدید شده باشد و در غیر این صورت می بایست اعتبار پروانه کسب یا کار از سوی مراجع صادرکننده ذیربط در سال جاری مورد تایید قرار گیرد و در مواردی که اشخاص حقیقی فاقد پروانه کسب و کار بوده ولی دارای محل کسب هستند ،ممیز حوزه مالیاتی ذیربط باید اشتغال بکار فرد متقاضی را تایید نماید .

کلیه اشخاص حقوقی موضوع بند (الف -1) این دستور العمل و کلیه اشخاص حقیقی موضوع بند (الف -2)این دستور العمل مکلفند برای عرضه و فروش کالا و یا خدمات از صورتحساب فروش کالا که در دی ماه سال 1371 و اطلاعیه های بعدی آن در جراید کثیر الانتشار کشور از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر گردیده ، استفاده نماید و در صورتحسابهای صادره ، شماره اقتصادی فروشنده را چاپ و شماره اقتصادی خریدار را درج نماید .

هر گونه از اشخاص موضوع بند (ج-3)این دستور العمل مجاز می باشد علاوه بر مندرجات اعلام شده در فرم نمونه صورتحساب، متناسب با نوع فعالیت و نیاز های خود هر گونه اطلاعاتی را بصورت ستون ، ردیف و یا مطلب به صورتحساب فرو اضافه نمایند و انتخاب اندازه ابعاد (طول و عرض)و تعداد نسخ صورتحساب با فروشند ه می باشد .

آن گروه از مؤدیان مالیاتی که مجوز موضوع تبصره 3 ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 را از وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر استفاده از سیستمهای کامپیوتری دریافت نموده اند می توانند فرم فاکتور فروش خود را متضمن شماره مسلسل مطابق نمونه ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس مقررات ماده 169 قانون فوق الذکر پیش بینی نموده است بوسیله ماشینهای چاپگر تهیه و استفاده نمایند و در غیر این صورت ملزم به داشتن صورتحساب فروش چاپی طبق اطلاعیه های مربوطه می باشند .

در مواردی که توزیع کالا و یا ارائه خدمات بصورت خرده فروشی انجام می شود بنحوی که صدور فاکتور عملا غیر ممکن است (مانند نحوه فروش مواد غذایی در فروشگاهها )صدور فاکتور با درج شماره اقتصادی الزامی نمی باشد اما در مواردی که قبض صندوق صادر می گردد درج شماره اقتصادی فروشنده در قبض مزبور الزامی است .

در خصوص پیمانکاری و سایر انواع معاملات ، اشخاص حقیقی موضوع بند (الف-2) و اشخاص حقوقی موضوع بند های (الف -1)و (الف -3) این دستور العمل و سایر اشخاص حقوقی دیگر اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی حسب مورد مکلف به درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله در قرار دادها و اسناد پرداخت می باشند ، مگر در موارد مذکور در بند (ب-5) این دستور العمل در مورد پیمانکاری اشخاص حقیقی بشرط رعایت بند (د-5) این دستور العمل .

فروش هر نوع کالا از طریق مزایده به شرط آنکه مبلغ مزایده بیش از بیست میلیون ریال باشد ، مشمول رعایت مفاد این دستور العمل می باشد .

در صورت فروش کالا و یا خدمات به مصرف کننده نهایی درج شماره اقتصادی خریدار الزامی نمی باشد .

فروشندگان مکلفند اصل فرم شماره اقتصادی طرف مورد معامله را رویت نموده و با مشخصات ابرازی از حیث صحت مطابقت نمایند .

کلیه مؤدیان موضوع این دستور العمل مکلفند انحلال تغییر شغل آدرس و یا هر گونه تغییرات دیگر را حسب مورد حداکثر ظرف مدت یک ماه به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام نمایند .

د-تکالیف اشخاص ثالث

 

گمرک ایران مکلف به اخذ شماره اقتصادی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی در هنگام ارائه خدمات می باشد . در خصوص تنظیم اظهار نامه های گمرکی درج شماره اقتصادی بازرگانان و حق العمل کاران گمرکی بر روی اظهر نامه های مذکور الزامی است (موضوع بخشنامه شماده 20419- مورخ 24/6/72)و کلیه وزارتخانه ها، موسسات ، شرکتهای وسازمانها دولتی نیز ملزم به رعایت مفاد بخشنامه شماره 29333 مورخ 24/8/72 وزارت امور اقتصادی و دارایی که در تعقیب بخشنامه شماره 14156 مورخ 25/2/72 ریاست محترم جمهور صادر گردیده است ، خواهند بود.

بانکها مکلفند شماره اقتصادی طرف معامله را در هر نوع قرارداد خدماتی و خرید کالا از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درج نماید .

اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در بند (ج-3)این دستور العمل مکلفند خلاصه اطلاعات فعلی مربوط به معاملات خویش ، اعم از معاملات فروش و معاملات خرید را به صورتی که در اطلاعیه مورخ 30/10/72 و اطلاعیه بعدی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جراید کثیر الانتشار کشور آگهی شده ، تهیه و تنظیم نموده و در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی مربوطه تحویل نمایند .تبصره 1:اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در بند (ج-3)این دستور العمل مکلفند در موارد مذکور در بند (ج-9)این دستورالعمل فهرستی تحت عنوان مصرف کنندگان نهایی تنظیم و طبق مفاد بند (د-3)این دستور العمل تحویل نمایند.تبصره 2-چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی بند (ج-3)این دستور العمل خلاصه اطلاعات فعلی مربوط به معاملات خویش را به روی نوارها ی مغناطیسی و یا دیسکتهای کامپیوتری تهیه و تنظیم می نمایند مکلفند دستور العمل صادره در این ارتباط را از اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی دریافت و مفاد آن را کاملا رعایت نمایند.

تبصره 3:بر اساس توافق بعمل آمده با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اشخاص مربوطه می توانند با استفاده از خدمات پستی لیست خلاصه معاملات خود را در صورت کامل بودن و یا ابزار مغناطیسی حاوی اطلاعات خلاصه معاملات فعلی خود را از طریق پست به مراکز مرتبط ارسال نمایند .

دیحسابیها و یا مدیران کل امور مالی حسب مورد مکلفند اطلاعات مربوط به خریدهای خود و همچنین اطلاعات مربوط به قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را به ذکر شرح پرداخت اعم ار مبالغ پیش پرداخت ، مبالغ علی الحساب، پرداخت قطعی و پرداخت از محل وجه الضمان و نیز ذکر مبالغ ناخالص پرداختی قبل از کسر هر گونه وجهی از بابت مالیات یا حق بیمه و یا وجه دیگر را بطور خوانا بر روی فرمهیا ذیربط تهیه و تنظیم واطلاعات هر ماه را حداکثر ظرف ماه بعد در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی تحویل نماید .

پیمانکاران مذکور در بند (ب-5)این دستور العمل به شرط ارائهنه و تسلیم تصویری از پیمان وکسر و ایصال مالیات مکسوره موضوع ماده 104 قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 توسط کارفرما ، الزامی به ارائه شماره اقتصادی نخواهد داشت .

چنانچه مکلفند از چاپی فاکتور و یا صورتحساب فروش کالا و یا خدمات بدون شماره اقتصادی و آدرس دقیق متقاضی بر روی فاکتور خودداری نمایند (موضوع بخشنامه شماره 8110/134-12/6/74 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )

ه-تخلفات شماره اقتصادی

 

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از شماره اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیر مجاز و خلاف مقررات بوده و تعلق مالیات متوجه شخصی است که شماره اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است .

هر گونه جعل ، تقلب ، سوء استفاده و تبانی درارتباط با شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید .

دریافت هر گونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج شماره اقتصادی فروشنده و یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد .

عدم رعایت مفاد این دستور العمل از جانب اشخاص ذیربط،از قبیل عدم ارائه وی یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در صورتحساب فروش کالا و یا خدمات ، خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد گردید .

تبصره 1-در صورتی که فروشنده در هنگام معامله از ارائه شماره اقتصادی خود امتناع ورزد و ارائه کد اقتصادی را منوط به دریافت مبلغی بیشتر از رقم واقعی نماید خرید کالا بدون شماره اقتصادی فروشنده بلامانع است بشرط آنکه گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده از ارائه شماره اقتصادی جهت پیگیری قانونی ، حداکثر ظرف یک ماه به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند تسلیم گردد.

 

و-جرایم تخلفات شماره اقتصادی :

 

در صورت عدم رعایت مفاد این دستور العمل از جانب اشخاص ذیربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای وابسته از ارائه هر گونه تسهیلات به این اشخاص خوداری می نمایند.

 

عدم صدور صورتحساب و یا عدم درج شماره اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستور العمل علاوه بر بی اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده 8 قانون تعزیرات حکومتی ، مشمول جرایمی بشرح زیر خواهد بود :

 

برای بار اول جریمه ای معادل 2 برابر مبلغ مورد معامله .

برای بار دوم تعطیل محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت 3 ماه.

برای بار سوم حبس تعزیری از سه ماه با شش ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذیربط.



:: بازدید از این مطلب : 15455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

دریافت کارت بازرگانی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با دریافت کارت بازرگانی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.بر اساس تعریف گمرک، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت های بازرگانی، برای دریافت کارت بازرگانی از طریق وزارت بازرگانی اقدام می‌کنند. اگر درک درستی از نحوه درست این کارت وجود نداشته باشد، با تمام مزیت‌هایش می تواند دردسرساز هم باشد.

کاربردها

 

1 -  ثبت سفارش و ترخیص کالا

2 -  واردات از مناطق آزاد

3 -  مبادرت به حق العمل کاری در گمرک

4 -  صادرات کلیه کالاهای مجاز

 

شرایط صدور

 

الف) اشخاص حقیقی ایرانی

 

داشتن حد اقل 21 سال تمام.

 

برگ پایان خدمت نظام  و یا برگ معافیت برای آقایان.

 

داشتن سه سال سابقه فعالیت های تجاری / تولیدی به تائید دونفر از دارندگان کارت بازرگانی و یا داشتن مدرک مجوز تولید صادره یکی از وزارتخانه متبوع.

 

داشتن محل کسب ( متناسب با رشته فعالیت ) اعم از ملکی/استیجاری.

 

داشتن دفاتر قانونی با ارائه اظهار نامه های ثبتی.

 

داشتن حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور.

 

ب) اشخاص حقیقی غیرایرانی

 

داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت نظام/معافیت.

 

داشتن پروانه کار و اقامت معتبر.

 

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

 

1 - در خواست صدور کارت بازرگانی

 

2 -  کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)

 

3 - کپی کارت ملی

 

4 -  تکمیل 1 برگ فرم عضویت اتاق (تایپ فارسی-لاتین)

 

5 - تعهدنامه عضویت در اتاق بازرگانی

 

6 - تکمیل 2 برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ فارسی)

 

7 - اصل و کپی فرم بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی

 

8 - تکمیل فرم مشخصات فردی و اعلام معرفین و کپی کارت بازرگانی به انضمام نامه کتبی از معرفین مبنی بر تایید سابقه تجاری بیش از 3 سال (دارندگان مدارک دانشگاهی و هم‌چنین دارندگان مجوز تولید از یکی از وزارت‌خانه‌های تولیدی نیاز به معرف ندارند.

 

9 - اصل و کپی فرم تعهدنامه دریافت کارت بازرگانی و تصدیق امضا متقاضی توسط دفاتر اسناد رسمی.

 

10 - دو برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد.

 

11 - اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر، از اداره ثبت شرکت‌ها.

 

12 - اصل و فتوکپی گواهی عدم سوء پیشینه.

 

13 - 5 قطعه عکس 4×3 .

 

14 - دو سری فتوکپی از کلیه صفحات شناسنامه متقاضی (حداقل سن 21 سال تمام) و رویت اصل آن.

 

15 - دو برگ فتوکپی کارت پایان خدمت و معافیت از خدمت سربازی برای آقایان و رویت اصل آن.

 

16 - دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مالکیت شش دانگ یا ارائه اجاره‌نامه محضری محل کار. (در صورت عادی بودن اجاره نامه محل کار، ارائه دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مادر با رویت اصل سند، چنانچه سند به صورت مشاع تنظیم شده علاوه بر رعایت موارد تعیین شده در این بند، ارائه رضایت نامه کتبی سایر مالکین از طرف متقاضی کارت الزامی است.

 

17 - اصل و فتوکپی فیش واریزی به حساب سازمان بازرگانی استان با ذکر نام شرکت.

 

18 - اصل فیش حق عضویت بسته به میزان سرمایه طبق فیش تقدیمی و فیش حق تمبر.

 

تذکر1. کارمندان تمام وقت دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

 

تذکر2. در صورتی که متقاضی نتواند برای انجام امور مربوطه شخصا مراجعه نماید مراجه کننده ملزم به ارائه وکالتنامه رسمی و یا معرفی نامه از طرف متقاضی است.

 

تذکر3. هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی و یا حقیقی نمی‌تواند داشته باشد.

 

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

 

1 - شرکت تعاونی مرز نشینان

 

2 - ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند.

 

3 - پیله وران

 

4 - کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

 

5 - کالاهایی که صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

 

ابطال کارت بازرگانی

 

مدت اعتبار این کارت حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید توسط وزارت بازرگانی معتبر  است.

 

الف) ابطال اختیاری/انصراف

 

اشخاص اعم ازحقیقی و حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می‌توانند با ارائه مدارک ذیل به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها تقاضای ابطال کارت کنند.

 

ب) ابطال اجباری

 

در صورتی‌که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت است و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور شده است، وزارت بازرگانی می‌تواند نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع  ایران یا اتاق تعاون حسب مورد می‌رساند.

 

در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون مشخص شود باید موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید.

 

در ضمن افرادی که مرتکب قاچاق شوند طبق ماده 30 قانون امور گمرک ایران اگر دارای کارت بازرگانی باشند در صورت محکومیت علاوه بر مجازات‌های مربوط از عضویت اتاق بازرگانی شعب آن در شهرستان به صورت موقت یا دائم محکوم و کارت بازرگانی نیز باطل می‌شوند.

 

در صورتی که موضوع به دادگاه ارجاع شده باشد بنا به پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک ممکن است بصورت موقت یا دائم از عضویت  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم گردند . در هر حال این اقدام مانع از تعقیب مرتکب در مراجع قانونی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 16051
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در مناطق آزاد را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ماده 1 ـ در این تصویب‏نامه واژه ‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به كار می‏رود:

سرزمین اصلی : كشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی

سازمان : سازمان هریك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

منطقه : هر یك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی‏ایران

سرمایه‏گذاری : به كارگیری سرمایه در اشكال مختلف در هر یك از فعالیت‏های اقتصادی به منظور تولید كالا و یا خدمت.

سرمایه خارجی : كلیه سرمایه‏های موضوع ماده (3) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) كه توسط اتباع ایرانی از خارج ازسرزمین اصلی به مناطق وارد می‏شود.

سرمایه ارزی : سرمایه‌های موضوع ماده (3) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) كه توسط اتباع ایرانی از خارج از سرزمین اصلی به مناطق وارد شود.

سود ویژه : مازاد درآمد تحقق یافته یك بنگاه بر هزینه‏های واقع شده در یك دوره مالی كه از فعالیت‏هایی كه به قصد انتفاع صورت گرفته است، ناشی و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شناسایی و اندازه‏گیری شود.

 

ماده 2 ـ كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان‏های بین‏المللی طبق این مقررات می‏توانند مستقلا و یا با مشاركت سازمان و شركت‏های تابع آن یا با مشاركت یكدیگر در مناطق آزادسرمایه‏گذاری نمایند و سرمایه پذیرفته شده آنان مشمول این مقررات می‏شود.

 

ماده 3 ـ سرمایه از لحاظ این مقررات عبارت است از: الف ــ وجوه ریالی و ارزهای قابل تبدیل در مناطق (هر منطقه).

ب ــ ماشین‏آلات، تجهیزات، لوازم و ابزاركار.

پ ــ حقوق مالكیت صنعتی شامل حق اختراع، دانش فنی و علایم و نام‏های تجاری.

ت ــ وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و آبی مربوط به موضوع سرمایه‏گذاری.

ث ــ تمام یا قسمتی از سود ویژه قابل انتقال كه در مناطق آزاد حاصل و به سرمایه اصلی اضافه شده یا در فعالیت مجاز دیگری كه مشمول این مقررات باشد، به كار انداخته شود.

تبصره ـ در موارد خاص قبول مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته به تشخیص سازمان مناطق به عنوان بخشی از سرمایه خارجی امكان‌پذیر است.

 

ماده 4 ـ سرمایه‏ها تحت شرایط پذیرفته شده و مشمول این مقررات خواهند بود:

الف ــ در فعالیت‏های مجاز در هر منطقه به كار برده شود.

ب ــ مراحل‏ كامل ‏اخذ مجوز سرمایه‏گذاری و ثبت‏سرمایه موضوع‏مواد (6) و(7) را طی ‏كند.

پ ــ مستلزم اعطای امتیاز یا حقوق انحصاری به سرمایه‏گذار توسط سازمان نباشد.

 

ماده 5 ـ سرمایه‏گذاران خارجی می‏توانند در فعالیت‏های اقتصادی منطقه به هر نسبتی سرمایه‏گذاری نمایند.

 

ماده 6 ـ سرمایه‏گذاران موضوع ماده (2) این مقررات كه می‏خواهند سرمایه خود را به هریك از مناطق آزاد وارد كنند، باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه‏ای كه توسط دبیرخانه و سازمان‏های مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند. درخواست‏های واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می‏گیرد و مجوز سرمایه‏گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می‏شود.

تبصره 1ـ درخواست‏های سرمایه‏گذاران خارجی كه متقاضی تضمین و حمایت (موضوع ماده (21) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران) می‏باشند، توسط كمیته‏ای مركب از نمایندگان دبیرخانه شورای‏عالی مناطق آزاد (رییس كمیته)، سازمان سرمایه‏گذاری و كمك‏های اقتصادی و فنی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی كشور بررسی خواهد شد و بر اساس پیشنهاد كمیته مذكور و تصویب اكثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد، مجوز سرمایه‏گذاری برای آنها صادر می‏شود.

تبصره 2ـ هرگونه تغییر درمشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمایه‏گذاری با اطلاع سازمان و حسب تشخیص،با موافقت مرجع صادركننده مجوز، صورت می‏گیرد.

تبصره 3ـ بهره‏برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه‏گذاری منوط به صدور مجوز بهره‏برداری توسط سازمان می‏باشد.

 

ماده 7 ـ دارنده مجوز سرمایه‏گذاری موظف است ظرف مدتی كه در مجوز سرمایه‏گذاری تعیین می‏شود، درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرایی موضوع مجوز سرمایه‏گذاری به منطقه وارد نماید.

 

ماده 8 ـ ورود و ثبت سرمایه در مناطق آزاد به ترتیب زیر صورت می‏گیرد:

1- سرمایه‏های موضوع بند (الف) ماده (3) این مقررات به حساب واحد مورد سرمایه‏گذاری نزد بانك‏ها (یا مؤسسات اعتباری مجاز) واریز می‏گردد. با احتساب معادل ریالی یا ارزی حسب مورد درتاریخ واریز طبق گواهی بانك (یا مؤسسه اعتباری مجاز) به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.

2ـ سرمایه‏های موضوع بندهای (ب) و (ت) ماده(3) این مقررات در حدود مندرج در مجوز سرمایه‏گذاری براساس ارزش سیف آنها به موجب اسناد و صورت حساب‏های مربوط پس از رسیدگی توسط سازمان هر منطقه مجموعا به یكی از ارزهای قابل تبدیل، در تاریخ ترخیص تعیین و ضمن ثبت ارزش ارزی، معادل ریالی آن به نرخ روز بازار ارز منطقه، از همان تاریخ به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.

3ـ سرمایه‏های موضوع بند (پ) ماده(3) این مقررات پس از تأیید ارزش آنها توسط سازمان هر منطقه قابل ثبت به عنوان سرمایه در دفاتر هر سازمان می‏باشد. چگونگی زمان‏بندی اختصاص ارزش دانش فنی به حساب سرمایه به موازات انتقال دانش فنی صورت می‏گیرد.

4ـ سرمایه‏های موضوع بند (ث) ماده (3) این مقررات پس از تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان هر منطقه به ترتیب زیر به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار، در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود:

الف ــ با هدف افزایش سرمایه به منظور توسعه سرمایه‏گذاری در همان واحد، پس از كسب موافقت سازمان هر منطقه.

ب ــ با هدف افزایش سرمایه برای سایر موارد در همان واحد، بااطلاع سازمان هر منطقه.

پ ــ با هدف سرمایه‏گذاری در فعالیت دیگری غیر از فعالیتی كه برای آن مجوز صادر شده است، پس از طی مراحل موضوع ماده ) (6این مقررات.

5 ـ هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیر نقدی وارده طبق تشخیص سازمان ناقص، معیوب و یا غیرقابل استفاده باشد و یا با مشخصات اظهار شده در تقاضا منطبق نباشد و یا بیش از ارزش واقعی آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها كه مورد تأیید سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمایه منظور نمی‏شود.

6 ـ چنانچه كالاهای سرمایه‏ای موضوع بندهای )ب( و )ت( ماده) (3این مقررات كه متعلق به سرمایه‏گذاران خارجی بوده و قبلا در سرزمین اصلی به كار انداخته شده است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در سرزمین اصلی به مناطق انتقال یابند، انتقال این كالاها از موارد نقل و انتقال سرمایه داخلی محسوب می‏شود و تابع ضوابط این تصویب‏نامه خواهد بود.

 

ماده 9 ـ سرمایه‏گذار می‏تواند سرمایه‏ای را كه به منطقه وارد می‏كند، بیمه نماید. در صورتی كه به دلیل وقوع حادثه، مؤسسه بیمه مزبور طبق مقررات بیمه‏نامه جانشین سرمایه‏گذار شود، این جانشینی به واسطه پرداخت خسارت به بیمه‏گذار به رسمیت شناخته می‏شود اما انتقال سرمایه محسوب نمی‏شود.

 

ماده 10ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی كه طبق ماده) (6این مقررات به مناطق وارد می‏شود مورد حمایت این مقررات بوده واز مزایا و تسهیلات آن برخوردار می‏باشد.

تبصره ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی كه پذیرش آنها مطابق تبصره (1) ماده (6) این مقررات به تصویب اكثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد رسیده باشد، چنانچه در مواردی به وسیله قانون به نفع عموم ملی شود یا اینكه از سرمایه‏گذاران یاد شده سلب مالكیت شود جبران عادلانه خسارت به عهده دولت جمهوری اسلامی ایران می‏باشد. پرداخت خسارت به مأخذ ارزش بازاری سرمایه‏گذاری بلافاصله قبل از ملی شدن و یا سلب مالكیت خواهد بود و سرمایه‏گذار خارجی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ملی شدن یا سلب مالكیت، تقاضای جبران خسارت را به سازمان منطقه تسلیم نماید.

 

ماده 11 ـ كلیه واحدهایی كه به موجب مجوز سرمایه‏گذاری در منطقه ایجاد می‏شوند مكلفند همه ساله گزارش عملكرد و صورت‏های مالی خود را به سازمان ارسال نمایند. صورت‏های مالی باید به تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان رسیده باشد.

 

ماده 12 ـ خروج سود ویژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعالیت‏های اقتصادی سرمایه‏های خارجی و سرمایه‏های ارزی ایرانیان و همچنین مبالغ ناشی از فروش، یا واگذاری این گونه سرمایه‏ها از مناطق مجاز است.

سازمان هر منطقه به درخواست این گونه سرمایه‏گذاران و پس از احراز این كه مبالغ مورد درخواست برای خروج از مناطق، حاصل به كار انداختن سرمایه ثبت شده سرمایه‏گذاران در موضوع مجوز سرمایه‏گذاری می‏باشد و حصول اطمینان از موارد مندرج در تبصره زیر، تأیید لازم را ظرف یك هفته از تاریخ وصول درخواست صادر می‏نماید.

تبصره ـ سازمان هر منطقه باید در بررسی‏های خود، ملاحظات مربوط به برخورداری سرمایه‏گذار از معافیت‏های مالیاتی موضوع ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی و نیز خالص بودن مبالغ مورد درخواست برای خروج را مورد توجه قرار دهد.

 

ماده 13 ـ پرداخت‏های مربوط به اقساط اصل وام و هزینه‏های متعلقه، قراردادهای حق اختراع، دانش فنی، كمك‏های فنی و مهندسی، علایم تجاری، مدیریت و قراردادهای مشابه درچارچوب طرح‏های سرمایه‏گذاری بر اساس قراردادهای مربوط و صورت‏های مالی با اطلاع سازمان مجاز می‏باشد.

 

ماده 14 ـ سرمایه‏گذاران می‏توانند سهام یا سهم‏الشركه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمایه‏گذاران دیگر واگذار نمایند. در این صورت انتقال گیرنده از هر نظر جانشین سرمایه‏گذار اول می‏شود.

 

ماده 15 ـ انتقال سرمایه از یك منطقه به منطقه دیگر تابع مقررات سرمایه‏گذاری در مناطق مبدأ و مقصد می باشد.

 

ماده 16 ـ موارد اختلاف بین سرمایه‏گذار خارجی وطرف ایرانی براساس قراردادها و توافق‏های كتبی حل خواهد شد.

 

ماده 17 ـ در صورتی كه سرمایه خارجی متعلق به دولت یا دولت‏های خارجی باشد، اینگونه سرمایه‏ها خصوصی تلقی خواهدشد و تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و از مصونیت دولتی و دیپلماتیك برخوردار نمی‏باشد.



:: بازدید از این مطلب : 13748
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

شرایط هیات مدیره و مدیر عامل شرکتهای سهامی عام

 موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

شرایط هیات مدیره و مدیر عامل

- هیات مدیره در شرکت سهامی  تنها از بین سهامداران انتخاب می شوند .( ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت )

 

- هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد .

 

- مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .

 

- هیات مدیره یا هر یک از مدیران قابل عزل هستند و مجمع  عمومی عادی می تواند آنها را عزل نماید.

 

- تعداد هیات مدیره در  شرکت سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد ولی بیشتر از 5 نفر طبق اساسنامه مانعی ندارد . در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است هر چند که در نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد

 

- اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید . یک نفر نمی تواند اصالتا و وکالتا ( یا به قائم مقامی و نمایندگی ) به عنوان اعضای هیات مدیره  منصوب گردد .

 

- در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران ، اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و تعداد کافی جهت تصدی محل های خالی نباشد مجمع  عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود.

 

- هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خسارتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهام مزبور با نام بوده و قابل انتقال نیست.

 

- هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس تعیین می نماید .

 

- مدیر عامل نباید دارای ممنوعیت ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت راداشته باشد .

 

- سمت مدیرعامل مباشرتی است.  لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد .



:: بازدید از این مطلب : 16538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

مقایسه بین شرکت های سهامی خاص و بامسئولیت محدود

 

1ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل 3 نفر می باشند .

 

2ـ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .

 

3ـ درشرکت سهامی خاص حداقل 35% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و 65% درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراربه دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.

 

4ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

 

5ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .

 

6ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت درسهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

 

7ـ شرایط احراز حدنصاب درمجامع عمومی درشرکت سهامی خاص سهل تر ودر شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .

 

8ـ مجامع عمومی درشرکت سهامی خاص توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر و یک نفر منشی که از بین سهامداران انتخاب می شوند اداره می  گردد .در شرکت با مسئولیت محدود مجامع عمومی شرکت توسط هیئت نظاردرصورتی خواهند بود که تعداد شرکا ء آن از 12نفر بیشتر باشد .

 

9ـ در شرکت سهامی خاص و بامسئولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.

 

10ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .

 

11ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه وبه صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود  بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .

 

12ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .

 

13ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .

 

14ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء دراین خصوص دارای مسئولیت می باشند . تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .



:: بازدید از این مطلب : 16150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت سهامی خاص

تعریف  و کلیات شرکت سهامی :

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی خاص را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.بر طبق ماده یک لایحه  اصلاحی  قانون تجارت ،  شرکت سهامی شرکتی که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است . لذا مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام آنهاست . سهام جزء حقوق مالی محسوب می شود و در حکم مال منقول می باشد و هم به صورت قهری و هم به صورت قراردادی قابلیت نقل و انتقال دارد (مواد 24، 39و 41 ل.ا.ق.ت) . لذا تشریفات نقل و انتقال سهام از موارد مهم مربوط به شرکت ها تلقی می گردد .

 

ازلحاظ نوع مالکیت سهام به دو دسته سهام بانام وسهام بی نام تقسیم می شود .  انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد .

 

نکته: در صورت عدم رعایت تشریفات مذکور در ماده 40 ل.ا.ق.ت (ثبت انتقال سهام با نام در دفتر ثبت سهام شرکت) عمل حقوقی انتقال سهام در برابر شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست ، لکن بین طرفین معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده را جهت انجام ترتیبات ثبت از دادگاه بخواهد .

 

نکته: مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

 

شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود : شرکت سهامی خاص و عام

 

شرکت سهام خاص: شرکتهای سهامی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است . این گونه شرکت ها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 4 ل.ا.ق.ت) حداقل تعداد  سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداقل  سرمایه در زمان تاسیس 1000000 ریال می باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد ، در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است . بر طبق نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد .



:: بازدید از این مطلب : 16381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت در مناطق آزاد

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در مناطق آزاد را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

فصل اول ــ تعاریف

ماده 1ـ در این تصویب‏نامه واژه‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به كار می‏رود:

1ـ1ــ كشور: كشور جمهوری اسلامی ایران

2ـ1ــ منطقه: هریك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی

3ـ1ــ سازمان: سازمان هر یك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی است كه به موجب قانون تأسیس شده‏اند.

4ـ1ــ قانون: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی مصوب 7/6/1372مجلس شورای اسلامی

5 ـ1‌ــ شورای‏عالی: شورای‏عالی مناطق‏آزادتجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

6 ـ1ــ واحد ثبتی: مرجع ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی هر یك از سازمان‏های مناطق آزادتجاری ــ صنعتی

7ـ1ــ شعبه شركت یا مؤسسه: شعبه یك شركت یا مؤسسه، شخص حقوقی است كه در منطقه توسط شركت یا مؤسسه اصلی كه در خارج ازمنطقه ایجاد شده تشكیل شده است و اكثریت سهام آن متعلق به شركت یا مؤسسه مذكور می‏باشد و این شخص حقوقی تازه تأسیس، شركت یا مؤسسه فرعی آن محسوب می‏شود.

7ـ1ــ نماینده شركت یا مؤسسه: نماینده یك شركت یا مؤسسه،شخص حقوقی یا حقیقی است كه آن شركت یا مؤسسه به آن اختیارات لازم را داده است و تعهدات آن در سمت نمایندگی شركت یا مؤسسه، تعهدات شركت یا مؤسسه اختیاردهنده محسوب می‏شود.

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل دوم ــ ایجاد و وظایف واحد ثبتی

ماده 2ـ سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی در آن منطقه، واحدی را به نام واحد ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی تأسیس می‏كند.

 

ماده 3ـ وظایف واحد ثبتی عبارتنداز:

1ـ3ــ ثبت شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری ایرانی و خارجی

2ـ3ــ ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی

2ـ3ــ ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی

2ـ3ــ ثبت دفاتر تجاری بازرگانی

5 ـ3ــ پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجاری واقع در حوزه هر منطقه

6 ـ3ــ ثبت شركتها و مؤسسات اعتباری بارعایت آیین‏نامه اجرایی عملیات پولی و بانكی در مناطق آزاد

7ـ3ــ ثبت شركت‏های بیمه مقررات حاكم در مناطق آزاد

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل سوم ــ تشریفات قانونی ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی

ماده 4ـ هر شركت یا مؤسسه‏ای كه درمنطقه ثبت شود ومركز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شركت ایرانی و ثبت شده درمنطقه محسوب می‏شود.

تبصره 1ـ از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه هر شركت یا مؤسسه خارجی برای اینكه بتواند به وسیله شعبه یا نمایندگی درمنطقه به فعالیت‏های اقتصادی مبادرت نماید باید در كشور متبوع خود مطابق قوانین ومقررات جاری آن كشور - به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور - شركت قانونی محسوب شود ودر واحد ثبتی منطقه نیز به ثبت رسیده باشد.

تبصره 2ـ هر شركت یا مؤسسه خارجی كه در تاریخ اجرای این تصویب‏نامه در منطقه به وسیله شعبه یا نمایندگی به فعالیت‏های اقتصادی اشتغال داشته باشد باید در ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه تقاضای ثبت نماید. در غیر این صورت شركت مذكور اعتبار قانونی نداشته و مؤسسین آن در قبال اشخاص ثالث متضامنا مسؤول جبران خسارت وارد شده خواهند بود.

 

ماده 5 ـ انواع شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری مذكور در قانون تجارت وسایر قوانین ایران می‏توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند مشروط بر آنكه موضوع فعالیت آنها قانونی باشد. در هر حال تأسیس و فعالیت شركت‏ها تحت قوانین موضوعه امكان‏پذیر است.

 

ماده 6 ـ تمامی اشخاص حقوقی كه در منطقه فعالیت اقتصادی دارند، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی وضعیت خود را با مفاد این تصویب‏نامه و دستورالعمل‏های اجرایی آن تطبیق دهند. در غیر این صورت مرجع صالح به تقاضای سازمان از ادامه فعالیت اشخاص مذكور جلوگیری خواهد نمود.

دستورالعمل ‏اجرایی این ماده توسط سازمان هر منطقه تهیه و به اجرا گذاشته می‏شود.

تبصره ـ سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كلیه سوابق ومدارك مربوط به اشخاص حقوقی كه قبل از تاریخ ایجاد واحد ثبتی منطقه در سایر نقاط كشور به ثبت رسیده‏اند و به موجب اساسنامه مربوط مركز اصلی (اقامتگاه) آنها، منطقه است . از سازمان مجوز فعالیت دریافت كرده‏اند بنا به تقاضای واحد ثبتی برای آن واحد ارسال می‏كند، همچنین سازمان ثبت اسناد واملاك كشور به منظور پیشگیری از تعیین نامهای مشابه برای شركت‏های درحال ثبت با واحدهای ثبتی مناطق همكاری خواهند نمود.

 

ماده 7ـ ثبت شركت و مؤسسه درمنطقه با ارایه مدارك و اسناد زیر به واحد ثبتی منطقه به عمل خواهد آمد:

1ـ اظهارنامه ثبت

2ـ اساسنامه شركت

3ـ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین

4ـ صورتجلسه اولین جلسه هیأت مدیره

5 ـ گواهی بانكی ازیكی ازبانك‏های منطقه مبنی بر تودیع حداقل %35سرمایه نقدی

6 ـ مجوز فعالیت درمنطقه كه توسط سازمان صادر شده باشد.

تبصره 1ـ درمورد اشخاص حقوقی خارجی تهیه وارایه اصل اختیارنامه نمایندگی و مجوز تأسیس شعبه اشخاص مذكور در ایران كه شرایط تنظیم و صدور آنها مطابق قوانین و مقررات كشور متبوع اشخاص حقوقی خارجی ) به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور( رعایت شده باشد ضرورت دارد، همچنین لازم است برای ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران اشخاص حقوقی خارجی اظهارنامه ثبت شركت و رونوشت مصدق سند شركت دركشور متبوع را به زبان فارسی نیز ضمیمه نمایند.

تبصره 2ـ كلیه اسناد و مدارك موضوع ماده (8) این تصویب‏نامه توسط اشخاص حقوقی خارجی باید به صورت رسمی به زبان فارسی نیز تسلیم شود.

تبصره 3ـ در كلیه موارد پس از دریافت رسید حق‏الثبت، اقدامات مربوط به ثبت و صدور گواهی مربوط صورت خواهدگرفت.

 

ماده 8 ـ اظهارنامه ثبت شعب و نمایندگی‏های اشخاص حقوقی خارجی علاوه برقید تاریخ و امضاء باید حاوی نكات زیر باشد:

1ـ نام كامل شركت یا مؤسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری و مشخصات آن

2ـ نوع شركت یا مؤسسه وموضوع فعالیت آن

3ـ مركز اصلی و اقامتگاه شركت یا مؤسسه درخارج از ایران

4ـ تابعیت شركت یا مؤسسه

5 ـ میزان سرمایه شركت یا مؤسسه

6 ـ آخرین بیلان مالی شركت یا مؤسسه

7ـ مرجع ثبت، شماره محل (شهر وكشور) و تاریخ ثبت شركت یامؤسسه در خارج از ایران

8 ـ فعالیت مورد نظر شركت یا مؤسسه جهت اشتغال درمنطقه

9ـ سایر شعب و نمایندگی‏های شركت یا مؤسسه در ایران و اسامی مدیران هركدام (در صورت تأسیس)

10ـ اقامتگاه شركت یا مؤسسه جهت اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت‏دار دریافت كننده ابلاغ‏ها و اخطاریه‏ها

11ـ قبولی مدیر یا مدیران شعب ونمایندگی‏ها ذیل مجوز تأسیس یا اختیارنامه نمایندگی موضوع تبصره (1) ماده (7) این تصویب‏نامه

12ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه مدیران یا اداره‏كنندگان شركت یا مؤسسه

تبصره ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و تابعیت وكیل، همچنین نسخه اصلی یا رونوشت مصدق وكالتنامه در صورتی كه اظهارنامه و تقاضای ثبت به وسیله وكیل داده شده باشد تسلیم شود.

 

ماده 9ـ اشخاص حقوقی پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی خواهند بود و براساس قوانین ومقررات حاكم درمنطقه، فعالیت می‏نمایند. واحد ثبتی سازمان موظف است سندی مشعر برثبت اشخاص حقوقی یا شعبه یا نمایندگی آنها كه ممهور به مهرواحد ثبتی است، به تقاضاكننده ثبت بدهد.

 

ماده 10ـ اشخاص حقوقی مكلفند به منظور ثبت هرگونه تغییرات در اساسنامه و تركیب هیأت مدیره، بازرسان، صاحبان امضای مجاز، كاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شركت یا مؤسسه ظرف یك هفته مراتب را به صورت كتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند. عدم اطلاع به موقع رافع مسؤولیت مدیران اشخاص حقوقی مذكور نخواهد بود.

 

ماده 11ـ هر ذی نفعی می تواند از مندرجات پرونده‏های ثبتی مربوط اطلاع یافته تقاضای دریافت رونوشت مصدق نماید.

 

ماده 12ـ واحدثبتی موظف است مراتب تأسیس شركت یا مؤسسه و تغییرات آن را حداكثر ظرف 10روز ازتاریخ ثبت به منظور درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه محلی به هزینه متقاضی به آن روزنامه اعلام نماید.

 

ماده 13ـ تقاضای ثبت علایم واسامی تجاری - صنعتی و ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی درمنطقه به موجب اظهارنامه صورت می‏گیرد و شرایط ثبت آن در واحد ثبتی طبق دستورالعمل اجرایی مصوب سازمان هر منطقه خواهدبود.

 

ماده 14ـ كلیه اشخاص حقیقی ایرانی كه طبق قانون تجارت به اموربازرگانی در منطقه مبادرت دارند موظفند نام خود یامدیران خود را مطابق مقررات این تصویب‏نامه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی به ثبت برسانند.

 

ماده 15ـ ثبت اسامی اشخاص حقیقی ایرانی و خارجی در دفاتر ثبت با تنظیم و تسلیم سه نسخه اظهارنامه كه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحدثبتی انجام می‏گیرد و حاوی نكات زیر می‏باشد به عمل می‏آید:

1ـ نام و نام خانوادگی بازرگان

2ـ تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه بازرگان و تصویر اوراق شناسنامه برای اشخاص حقیقی ایرانی و گذرنامه برای اشخاص حقیقی خارجی

3ـ تابعیت اصلی و فعلی افراد مزبور در صورت تحمیل تابعیت دیگر وتاریخ و چگونگی اخذ تابعیت مزبور

4ـ تاریخ ورود به منطقه و شماره ومحل صدور پروانه اقامت و محل اقامت اتباع خارجی

5ـ اقامتگاه قانونی اشخاص حقیقی

6 ـ شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری كه به موجب بند) (5ماده ) (3این تصویب‏نامه به عمل آمده است.

7ـ رشته فعالیت تجاری داخلی یا خارجی یا هر دو در هر مورد

8 ـ سایر مشخصات تجارتی بازرگانان از جمله شماره ثبت، علایم تجاری، كتاب رمز تجارتی و غیره.

 

ماده 16ـ واحد ثبتی مكلف است، پس از مفاد اظهارنامه در دفتر ثبت تجارتی، ظرف حداكثر دو روز از تاریخ تسلیم، یك نسخه امضا شده از اظهارنامه ثبت را ممهور به مهر واحد به اظهاركننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به واحد ذی‏ربط در سازمان ارسال كند.

 

ماده 17ـ اظهاركننده موظف است ظرف مدت یك هفته هرگونه تغییراتی را در مفاد اظهارنامه، طی اظهارنامه جدیدی كه در سه نسخه تنظیم می‏شود تهیه و به واحد ثبتی سازمان تسلیم كند تا در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی قید گردد.

 

ماده 18ـ اشخاص حقیقی و حقوقی كه طبق مقررات این تصویب‏نامه اسم خود را ثبت می‏نمایند مكلفند در سربرگ اوراق تجارتی و برگ‏های فروش و سفارش وهرنوع اسناد ومدارك تجارتی كه به كار می‏برند ضمن درج عنوان تجارتی، شماره ثبت خود را نیز قید نمایند.

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل چهارم ــ سایر مقررات

ماده 19ـ پلمپ دفاتر تجارتی اشخاص حقیقی وحقوقی طبق دستورالعملی كه توسط سازمان هر منطقه تعیین می‏شود صورت گرفته و پس از امضای نماینده واحد ثبتی به مهر واحد مذكور ممهور خواهد شد.

 

ماده 20ـ هزینه‏های مربوط به ثبت شركت، مؤسسه و تغییرات آن همچنین ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی و اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی و نیز ثبت دفاتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجارتی به موجب دستورالعملی كه با رعایت قوانین مربوط توسط سازمان هر منطقه تهیه می‏شود، دریافت می‏گردد.

 

ماده 21ـ از ادامه فعالیت متخلفین از اجرای مفاد این تصویب‏نامه، بنا به تقاضای سازمان، توسط نیروی انتظامی منطقه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در هرصورت این گونه اقدامات رافع مسؤولیت مدیران شركت یا مؤسسه و اشخاص حقیقی متخلف در قبال اشخاص ثالث نخواهد بود.

 

ماده 22ـ دستورالعمل‏های اجرایی این تصویب‏نامه و فرم‏های چاپی مربوط توسط سازمان هر منطقه حداكثر ظرف یك ماه از تاریخ تصویب این تصویب‏نامه تهیه و به اجرا گذاشته خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 15059
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

رتبه بندی چیست؟

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با رتبه بندی شرکت را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.رتبه بندی یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است.به عبارتی دیگر،رتبه بندی شرکت های پیمانکاری،بررسی میزان توانایی شرکت(بر اساس نفرات و سوابق آن ها،تجربه ی کاری و توان مالی)است که طبق ضوابط و آیین نامه هایی که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری مصوب می شود انجام می گیرد.

شرایط عمومی تعیین صلاحیت و دریافت گواهی رتبه شرکت ها:

1-شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.(جهت اخذ رتبه ،نخستین قدم ثبت یک شرکت است)

2-شرکت واجد شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در رتبه مورد نظر  طبق ضوابط و دستورالعمل های لازم باشد.

3-شرکت محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام کارهای مربوطه نداشته باشد(عدم سوءپیشینه حرفه ای)

4-هیچکدام از مدیران شرکت نباید کارمند دولت باشند.

5-سابقه کار مفید و مرتبط مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره موظف بر اساس جداول 1-7 آیین نامه ضروری می باشد.

6-امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و پرسنل فنی امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاوره یا طرح ساخت محاسبه گردد.

رتبه بندی شرکت ها در بخش های زیر صورت می گیرد:

رتبه بندی پیمانکاری،رتبه بندی مشاوران،رتبه بندی شرکت های انفورماتیک،رتبه بندی شرکت های EPC،رتبه بندی اندوه سازان

شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند  که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود.ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اخذ می کنند که 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه است.برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی،امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

رشته های پیمانکاری شامل:

1-ساختمان و ابنیه2-راه و ترابری3-صنعت و معدن4-تاسیسات و تجهیزات5-کشاورزی6-آب7-مرمت آثار باستانی

8-کاوش های زمینی9-ارتباطات10-نفت و گاز11-نیرو

رشته های مشاوران شامل:

1-گروه شهرسازی و معماری2-گروه راه و ترابری3-گروه مهندسی آب4-گروه مطالعات کشاورزان5-گروه انرژی

6-گروه پست و مخابرات7-گروه صنعت8-گروه معدن9-گروه نفت و گاز10-گروه تخصص های مشترک

مدارک عمومی لازم جهت اخذ رتبه ی  1 الی 4 پیمانکاری:

1-کپی برابر اصل شده ی مدارک ثبتی شرکت

2-مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل اساسنامه-اظهارنامه-روزنامه ی رسمی-تاسیس و تغییرات

3-مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل اساسنامه-تقاضانامه-شرکت نامه-روزنامه ی رسمی-تاسیس و تغییرات

4-کپی شناسنامه ی کلیه ی سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آن ها

5-کپی برابر اصل شده ی مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت

6-تصاویر کلیه ی موافقتنامه ها

7-تهیه ی سربرگ شرکت در سه نسخه

8-اظهارنامه ی مالیاتی شرکت مربوط به آخرین سال مالی قبل از تشکیل پرونده که به تایید و مهر سر ممیز مالیاتی مربوط رسیده باشد.

مدارک لازم جهت اخذ رتبه ی 5 پیمانکاری:

مدارک اشخاص حقوقی:

روزنامه رسمی؛تاسیس و تمامی تغییرات تا به امروز

مدارک ثبتی برابر با اصل؛مدارک ثبتی شامل آخرین اساسنامه،آخرین اظهارنامه ثبتی یا شرکتنامه و تقاضانامه

کپی برابر با اصل آخرین صورتجلسه تغییرات ارائه شده به اداره ثبت

کد اقتصادی

کپی اجاره نامه یا سند محل شرکت به نام هیئت مدیره و یا شرکت

مدارک اشخاص حقیقی:

کپی شناسنامه

کپی کارت ملی

کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت نفرات متولد 1328 به بعد

کپی برابر با اصل مدرک تحصیلی نفرات امتیازآور

نمونه امضای کلیه نفرات

عکس از کلیه نفرات

اصل گواهی کار از شرکت های مربوطه دارای مدت کارکرد،نوع پروژه و سمت + اصل پرینت بیمه نفرات دارای 3 سال سابقه مرتبط



:: بازدید از این مطلب : 15954
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()