شرایط احراز مجوز برای انبوه سازی
نوشته شده توسط : ali


توان مالی شرکت
مطلوبیت کارهای مدیریت شده
میزان عملکرد موفق در طرح‏ها‎ی قبلی
سوابق حرفه هر یک از اعضا و مدیران شرکت
تحصیلات مدیر عاملان شرکت و اعضای هیات مدیره
لازم به ذکر است که طبق دستور العمل دریافت مجوز برای شرکت‏ها‎ی انبوه سازی، جذب سرمایه می‎‎تواند به صورت سرمایه داخلی و خارجی صورت بگیرد. بدین معنا که تامین هزینه‏ها‎ی کار می‎‎تواند از سوی شرکا و یا خارج از شرکت تامین شود. همچنین افرادی که برای انجام فعالیت‏ها‎ی انبوه سازی موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار جدید شوند، تنها مجاز به فعالیت در حیطه ساخت انبوه مسکن خواهند بود و نمی توانند در ساخت واحدهای شخصی غیر انبوه سازی (بساز و بفروش سابق) فعالیت نمایند.

دستورالعمل‏ها‎یی که برای صدور مجوز از سوی سازمان‏ها‎ی مربوط انجام می‎‎گیرد به منظور تقویت انبوه سازی در کشور برای افزایش کیفیت ساخت و سازها می‎‎باشد. از سوی دیگر با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید تشخیص صلاحیت تعیین پایه و صدور مجوز برای انبوه سازان، می‎‎توان امیدوار بود که ساخت واحدهای مسکونی بر روی زمین‏ها‎ی ۹۹ ساله که از سال ۸۷ آغاز و به انبوه سازان با کفایت سپرده شده، تحولی در ساخت و ساز کیفی مسکن در کشور روی داده است که این امر به نوبه خود منجر به کاهش بهای ساختمان گردیده است. سازمان مربوط برای صدور مجوز انبوه سازی، یکی دیگر از شرایط صدور مجوز را، بیمه کردن کلیه واحدهای مسکونی انبوه سازی دانسته است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز انبوه سازی
ارائه پروانه اشتغال به کار مدیران ساخمانی
ارائه مدارک لازم جهت اجرا و تحویل به موقع پروژه
ارائه مدارک لازم مبنی بر اخذ تسهیلات و اعتبارات بانکی
ارائه مدارک لازم مبنی بر تسهیلات سرمایه غیر نقدی شرکت
ارائه مدارک تحصیلی اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت
ارائه مدارک مبنی بر کیفیت پروژه‏ها‎ی اجراه شده توسط دستگاه نظارت
سرنوشت شرکت بدون مجوز

 
سرنوشت شرکت بدون مجوز
 
سرنوشت شرکت بدون مجوز
اگر شرکتی مجوز ثبت نداشته باشد چه اتفاقی می‎افتد؟
سرنوشت شرکت بدون مجوز چه می شود ؟ اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت می‎کنند که امری غیر قانونی به شمار می‎رود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد.

اگر چه اخذ مجوز برای تمامی شرکت‏ها‎ الزامی است اما گاهی برخی شرکت‏ها‎ بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت می‎کنند که امری غیر قانونی به شمار می‎رود. در این شرایط آنها تحت کنترل قرار گرفته و مستوجب محکومیت قضایی خواهند شد. بر این اساس در صورتی که شرکتی بدون دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز نماید، مطابق با ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، موظف خواهد بود تا تمامی مدارک و مستندات لازم را به اداره مربوطه تسلیم نماید. در غیر این صورت سازمان بورس و اوراق بهادار می‎تواند با ارائه مدارک و مستدلات لازم، علیه وی به دادگاه قضایی شکایت کند.

سرنوشت شرکت بدون مجوز

همچنین قبل از اخذ مجوز توسط مدیران شرکت باید با مشورت مشاوران سرمایه گذاری انجام می‎شود. مشاوران سرمایه گذاری نیز توسط سازمان بورس تایید شده می‎شوند. در این خصوص در بخشنامه صادره از سوی اداره امور کارگزاران، اخذ مجوز فعالیت مشاور سرمایه گذاری، قبل از ارائه مشاوره الزامی دانسته شده است و به کلیه کارگزاری‌ها اعلام شده که در صورتی که بخواهند فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام دهند، باید مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نمایند. از همین رو یکی از توصیه های مهم به مدیران شرکت ها، توجه به مجوز مشاوران سرمایه گذاری قبل از دریافت مجوز می باشد.

در صورتی که شرکتی جهت اخذ ﻣﺠﻮز ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس، بدون ﻣﺸﺎور ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری اقدام نمایند، بر طبق ماده 49 قانون اوراق بهادار، ﺑﻪ 1 اﻟﯽ 6 ﻣﺎه ﺣﺒﺲ ﺗﻌﺰﯾﺮی ﯾﺎ ﺟﺰای ﻧﻘﺪی ﻣﻌﺎدل ﯾﮏ ﺗﺎ 3 ﺑﺮاﺑﺮ منفعت کسب شده و ﯾﺎ ضرر وارده و … ﻣﺤﮑﻮم ﺧﻮاهند شد و اگر در اثر جرائم مذکور خسارت یا زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، متضرر می‌تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه کرده و بر طبق ضوابط و مقررات درخواست خسارت وارده را نماید.

ما آماده هستیم شما را در این امر یاری کنیم کافی است به آدرس اصلی سایت ما مراجعه و با خدمات ما آشنا شوید

بر طبق ماده 16 قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطین دادگستری موظفند تا شرکت‏ها‎یی را که بدون اخذ مجوز فعالیت خود را آغاز کرده اند را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. بر طبق ماده 18 همین قانون؛ ضابطین دادگستری به محض اطلاع از فعالیت شرکت‏ها‎ی بدون مجوز موظفند تا مراتب را جهت کسب تکلیف و اخذ دستور لازم به مقام ذیصلاح قضایی اعلام نمایند و در خصوص جرائم مشهود، تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم، دلایل جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، تحقیقات مقدماتی را انجام و به اطلاع مقام قضایی برسانند.

افراد موظف به پرداخت مالیات

 


افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
افراد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چه افرادی هستند ؟ تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های نامبرده مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند

مالیات بر ارزش افزوده یکی از استراتژی‎های حیاتی در نظام مالیاتی تمامی کشورهای به شمار می‎رود، ابزار مناسبی جهت اعمال سیاست‎های مالی و کنترل عوامل تاثیرگذار در اقتصاد تمامی کشورهاست. به همین علت سازمان امور مالیاتی ایران نیز تاکنون طی شش مرحله فراخوان، فعالان اقتصادی را مکلف به ثبت نام در این نظام مالیاتی کرده است.

 

 

بر طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادی شامل عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات مشمول مرحله ششم ثبت‏ نام نظام مالیات بر ارزش افزوده به منظور آموزش و اجرای مقررات موضوع این قانون خواهند بود. از همین رو تمامی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی، طبق ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم که در فعالیت‏های زیر مشغول به کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‎باشند: شرکت‎های تولید کننده مواد غذایی، محصولات شوینده، سالن‏‎های غذاخوری، چلوکبابی‌ها، سفره خانه‎های سنتی و اغذیه فروشی‏‎های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت‏ نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی با وجود انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت‏ نام این نظام مالیاتی، در ردیف مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت ‏نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، محسوب می‏شوند.

 

 

ثبت نظام جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در پایگاه اینترنتی WWW.EVAT.IR صورت می‎گیرد که همزمان راهنمای چگونگی ثبت نام از طریق سامانه نیز قابل دسترسی می‎باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که از سوی واحدهای اقتصادی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، تخلفی صورت گیرد و یا از ثبت نام در اداره مالیات و یا پرداخت مالیات سرباز زنند، متخلف شناخته شده و محصولات آنها نیز کالای قاچاق به شمار می‎رود.

همچنین جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به پست دیگر ما در این مورد مراجعه کنید

 

 

 

وظایف مودیان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
– فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده پس از ثبت نام باید در زمان عرضه کالاها و خدمات علاوه بر بهای کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز از خریداران محصولات خود اخذ و در مدت مشخص شده به دولت پرداخت نمایند.

 

-مودیان باید برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک مالیات و عوارض موضوع این قانون، از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین می‎گردد، استفاده و مدارک مورد نظر را به مدت 10 سال بعد از سال مالی مربوطه حفظ و نگهداری کنند.

 

معافیت‎های ۱۷ گانه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
-فرش دستباف

-اموال غیرمنقول

-خوراک طیور و دام

-انواع سم، بذر، کود و نهال

-انواع خدمات پژوهشی و آموزشی

-دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل

-فرآورده‎های کشاورزی که هنوز فرآوری نشده باشند

-اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی

-کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات

-رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه‎ها براساس فهرستی

-خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات‎های مستقیم

-خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای، هوایی، ریلی دریایی

-اقلام اهدایی بشکل بلاعوض به وزارتخانه‎ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی و شرکتهای غیردولتی

-انواع محصولات دارویی، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی و خدمات توانبخشی و حمایت

-اقلامی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‎شود

-شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی، نان، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، گوشت، قند، شکر و برنج

-خدمات بانکی و اعتباری بانک‎ها، صندوق تعاون و صندوق‎های قرض الحسنه مجاز

 

حال که با این موارد آشنا شدید می توانید با تشویقات مالیاتی و معافیت های مالیاتی نیز آشنا شوید و موار لازمه را بخاطر بسپارید

 

انواع ثبت سهام
چنانچه در شرکت‌های سهامی، سهام بانام باشد،نام و مشخصات دارنده سهم برروی ورقه سهام درج می‌شود.همچنین طبق ماده۴۰ قانون تجارت، نقل وانتقال سهام بانام در شرکتهای سهامی باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود وانتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او موظف است تاانتقال رادر دفتر مزبور امضاء نماید.

سهام بخشی از سرمایه یک شرکت است که توسط شرکا و یا عموم مردم از طریق پذیره نویسی تامین می‎شود و میزان مشارکت (درصد سرمایه) و تعهدات (پرداخت مبلغ سهم) و سود صاحب سهم (به میزان سهام خود) سهامدار را مشخص می‎کند. در شرکت‎ها‎ی سهامی عام از مجموع سهام، 20 درصد با توافق موسسین تعیین می‌شود. مازاد سرمایه همراه با اعلام تعداد سهامی که اشخاص حق خرید آن را دارند، در طرح اعلامیه پذیره نویسی قید و به اطلاع عموم می‎رسد. در شرکت‎ها‎ی سهامی خاص، تعداد سهام هر یک از سهامداران با توافق موسسین مشخص می‌گردد.

 

انواع ثبت سهام

 

ثبت سهام با نام
چنانچه در شرکت‌های سهامی، سهام بانام باشد، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهام درج می‌شود. همچنین طبق ماده۴۰ قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام در شرکتهای سهامی باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او موظف است تا انتقال را در دفتر مزبور امضاء نماید. صاحبان سهام بانام در شرکت‌های سهامی عام، حتی بدون موافقت مدیران شرکت مجاز هستند تا سهام خود را به نام دیگران انتقال دهند، اما نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص، تابع شرایط خاص مندرج در اساسنامه و یا اجازه هیئت مدیره می‎باشد.

 

ثبت سهام بی نام
چنانچه سهام بی نام باشد، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم قید نمی شود بلکه سهام بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک و یا دارنده آن محسوب می‎شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام، نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست.

 

ثبت سهام ممتاز
ثبت سهام ممتاز تنها برای موسسین امکانپذیر است که آنها نیز می‎توانند اشخاص ثالث را با توجه به تخصّص، اعتبار و موقعیت آنان، صاحب سهام ممتاز در نظر بگیرند. به عنوان مثال، در صورتی که موسسین سهام شرکت را مجموعاً به ۳۰۰۰ سهم تقسیم کرده باشند، بر حسب صلاحدید می‌توانند مقرر دارند که 3 عضو از پنج عضو هیئت مدیره شرکت که در ردیف دارندگان سهام هستند، از شماره ۱ تا ۷۰۰ انتخاب شوند، از حق رای بیشتری استفاده نمایند و یا سود سهام بیشتری را نصیب خود سازند.

 

قانون حاکم بر مفقود شدن سهام و ثبت مجدد
بر طبق مواد ۳۲۰ تا ۳۳۴ قانون تجارت، دارنده هر سند در وجه حامل مالک و برای مطالبه وجه آن صاحب حق محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. برای مثال در صورت ثبوت خلاف، در صورت گم شدن اوراق سهام بی‌نام، ذینفع باید از طریق اقامه دعوی در دادگاه، بطلان سند مربوط به سهم بی‌نام را مطالبه کرده و اقدامات تامینی و پیشگیرانه‎ای به منظور عدم پرداخت امتیاز سهم مزبور را به اشخاص ثالث درخواست نماید. محاکم قضایی نیز با توجه به بررسی مستدلات، چنانچه ادعای ذینفع یا مدعی را درست تشخیص دهند، از طریق جراید، به دارنده سهم بی نام مجهول، اجازه اعلان را صادر می‎کنند. چنانچه ابراز کننده سهم محکوم و یا اصولا سندی پس از اعلان سه دفعه در روزنامه رسمی و گذشت سه سال، به دادگاه ابراز نگردد، دادگاه حکم بر بطلان سهام بی نام صادر می‎کند. ذینفع نیز می‎تواند حق درخواست سهم بی نام جدید (المثنی) را از شرکت درخواست نماید.

 

پذیره نویسی
پذیره نویسی عمل حقوقی که به موجب آن شخص متعهد می‎شود تا قسمتی از سرمایه شرکت را در حدود مشخص شده را تامین نماید گفته می‎شود. این عمل در شرکت‎های سهامی عام صورت می‎گیرد.

عمل حقوقی که به موجب آن شخص متعهد می‎شود تا قسمتی از سرمایه شرکت را در حدود مشخص شده، تامین نماید، پذیره نویسی گفته می‎شود. این عمل در شرکت‎های سهامی عام صورت می‎گیرد.

 

 

تعداد و ویژگی‎های پذیره نویسان
در شرکت سهامی عام باید یک هیئت مدیره متشکل از حداقل 5 نفر از میان صاحبان سهم تشکیل شود، بنابراین تعداد پذیره نویسان باید به حدی باشد که کل شرکا از پنج نفر کمتر نباشند. قانون برای حداکثر تعداد شرکا، شرطی را تعیین نکرده و ممکن است این تعداد بین 5 تا هزاران نفر باشد.

 

تعهد پذیره‌نویسی
در فرآیند تعهد پذیره نویسی، کارگزار پس از بررسی سهام شرکت‌های متقاضی، بهای سهام را مشخص می‎نماید و به معرفی شرکت برای عرضه اولیه، متعهد می‌شود تا باقیمانده اوراق بهاداری که تا پایان دوره عرضه اولیه خریداری نشده است را خریداری کند. همچنین کارگزار پذیره‌نویس باید به سازمان بورس وثیقه و شواهد لازم را ارائه و این اطمینان را ایجاد کرده باشد که می‌تواند به تعهدات پذیره‌نویسی خود عمل کند. یکی از مزیتهای روش تعهد پذیره‌نویسی، جلوگیری از رفتارهای سفته ‌بازانه در هفته‌های آغازین عرضه سهام شرکت‌ها در بورس است. همچنین باعث می‎شود تا سهام زودتر به قیمت واقعی خود در بازار برسد. با این کار واسطه‎ها در بازار حذف می‎شوند و میزان ریسک سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های تازه‌ وارد، کاهش پیدا می‎کند.

 

مهلت پذیره نویسی
بر طبق تبصره 1 از ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس تعیین کننده مدت زمان انجام پذیره نویسی می‎باشد که این مدت بیشتر از 30 روز نخواهد بود، اما سازمان بورس می‎تواند با تقاضای موسسان و احراز ادله مستدل، حداکثر 30 روز دیگر پذیره نویسی را تمدید نماید. تبصره2 همین ماده مقرر نموده که نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار باید به سازمان اطلاع داده شود. این امر به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران بوده تا سرمایه آنها بدون دلیل در بانک باقی نماند. تبصره 3 ماده فوق پیش‎بینی نموده که استفاده از وجوه دریافتی، پس از تکمیل فرآیند عرضه عمومی توسط سازمان مجاز می‎باشد. از سوی دیگر تبصره 4 مقرر داشته که در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی، وجوه تادیه شده باید حداکثر ظرف مدت پانزده روز به سرمایه گذاران برگردانده شود.

 

ورقه تعهد سهم
با «ورقه تعهد سهم»، تعهد پذیره نویسی تحقق می‎یابد که این امر از قانون فرانسه اقتباس و در لایحه قانونی 1347 ذکر شده است. این ورقه پذیره نویسان را قادر می‎سازد تا اطلاعاتی درباره شرکت کسب نمایند. بر طبق ماده 13 لایحه قانونی 1347 ورقه تعهد سهم مشتمل بر این موارد می‎باشد: «سرمایه شرکت، نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود، تعداد سهام، مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود، هویت و نشانی کامل پذیره نویس، نام و موضوع و مرکز اصلی، مدت زمان تشکیل شرکت، شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن و سرانجام درج اینکه پذیره نویس باید مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را مطابق با مقررات اساسنامه شرکت پرداخت نماید».

 

ضمانت اجرای شرایط پذیره نویسی
مقررات مندرج در ماده 13 لایحه قانونی 1347 جنبه آمرانه داشته و به منظور حفظ حقوق عموم وضع شده است. پذیره نویس نیز با اطلاع کامل از وضعیت شرکت، رضایت خود را برای پیوستن به آن اعلام می‎نماید. از نظر قانونگذار و طبق ماده 13 لایحه مذکور، هرگاه ورقه تعهد سهم فاقد موارد فوق باشد، از نظر شکلی باطل خواهد بود. در عین حال بطلان ورقه تعهد، موجب بطلان شرکت نیست.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: