تفاوت اندوخته با ذخیره
نوشته شده توسط : ali


اصطلاحات موجود در علم حسابداری هر یک معانی متفاوتی دارند که در عمل باید هر یک از این اصطلاحات بررسی و تعریف شوند. با توجه به اینکه مدیریت شرکت ها با علم حسابداری سروکار دارد و اصطلاحات این علم نیز در نحوه مدیریت شرکت ها و سازمان ها دخیل است، لازم است تا برخی از این اصطلاحات به طور دقیق تعریف شوند. از جمله دو اصطلاح اندوخته و ذخیره است که بسیاری این دو را شبیه به هم می دانند، در حالی که تفاوت زیادی بین این دو اصطلاح وجود دارد که در زیر به آن می پردازیم.

اندوخته
اندوخته به مبلغی گفته می شود که از یک منبع مشخص تامین می شود که باید قبل از تقسیم سود در حسابی به این عنوان و به طور مجزا نگهداری شود. اندوخته نباید از چرخه دارایی شرکت خارج شود. همچنین برای خروج آن زمان و تاریخ تعیین نمی شود. بلکه مطابق با تصمیم سهامداران و قانون، اندوخته خرج می شود. زمانی که برای نگهداری اندوخته تصمیم گرفته می شود، باید حتما سودی وجود داشته باشد. در واقع اندوخته از سود شرکت برداشته می شود.
برای برداشت اندوخته از سود سال جاری، حداقل به میزان 5 درصد برداشته می شود. تا زمانی که میزان اندوخته شرکت به 10 درصد سرمایه شرکت برسد، این کار ادامه پیدا می کند. اما اینکه این مقدار بیشتر شود، به تصمیم سهامداران بستگی دارد.

ذخیره
ذخیره به مخزنی از هزینه هایی گفته می شود که شرکت موفق به پرداخت این هزینه ها نشده و الزاما آنها را در جایی نگه داشته است. برای میزان ذخیره سقف و حداکثری وجود ندارد و سهامداران نیز نمی توانند در تعیین آن دخالت کنند. ذخیره هزینه های گذشته را شامل می شود.

تفاوت اندوخته با ذخیره

تمایز میان اندوخته و ذخیره
اندوخته و ذخیره در موارد زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

کاربرد اندوخته و ذخیره
اندوخته به معنای محدودیت و تخصیص در سود انباشته است که مطابق با پیشنهاد هیات مدیره و با تصویب مجمع عمومی انجام می شود. همچنین براساس الزامات قانونی و یا به موجب مفاد قراردادها نیز اندوخته قابل انباشت است که یکی از روش های گزارشگری تخصیص و محدودیت در سود انباشته، نمایش جداگانه آن در ترازنامه است. اندوخته انواع مختلفی دارد که شامل اندوخته احتیاطی (عمومی)، اندوخته قانونی، اندوخته اختیاری (قراردادی) و … می باشد.
این در حالی است که اصطلاح ذخیره به معنای حسابهای دارایی شرکت است که اینگونه حسابها بیانگر کاهش شناسایی شده در بهای تمام شده برخی اقلام دارایی شرکت می باشد و موجب انعکاس داراییها مذکور به خالص ارزش بازیافتنی می شود. از جمله ذخیره می توان به ذخیره کاهش ارزش موجودیها، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و سرمایه گذاریها اشاره کرد.

نحوه بهره برداری
از دیگر تفاوت های میان اندوخته و ذخیره نحوه بهره برداری و استفاده از آن می باشد. با توجه به اینکه اندوخته از سود حاصل است، هر زمانی که سهامداران بخواهند می توانند آن را برداشت کنند. در واقع اندوخته یک نوع محدودیت در تقسیم سود است و جزو حقوق صاحبان سهام به شمار می رود که آنها تصمیم گیرنده اصلی برای مصرف اندوخته هستند.
اما از آنجا که ذخیره نوعی بدهی است که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آن همراه با ابهام همراه است و از سایر بدهی‌ها متمایز می شود، در مورد زمان تسویه و یا مبلغ آن ابهام وجود دارد که در این صورت سهامداران نمی توانند برای برداشت و مصرف آن تصمیم بگیرند. در صورتی که ذخیره معیارهای زیر را احراز کرده باشد، شناسایی می شود:

خروج منافع اقتصادی برای تسویه تعهد
قابلیت محاسبه مبلغ تعهد به گونه‌ای اتکاپذیر
تعهد فعلی (قانونی یا عرفی) واحد تجاری


موارد ابطال و رد دفاتر از دیدگاه مالیاتی
در این مقاله سعی نموده‌ایم برخی از بندهای موجود در آئین‌نامه قوانین مالیاتی که موجب ابطال و رد دفاتر مالیاتی می‌شود را خدمتتان ارائه دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مبنی بر ماده 20 موجود در قوانین مالیاتی، تخلف از موارد ذیل موجب رد دفاتر مالیاتی خواهد شد:

درصورتی‌که دفاتر مالیاتی ارائه‌شده به ادارات، از پلمپ خارج‌شده باشد و یا یک یا چند برگ آن موجود نباشد، دفاتر از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

درصورتی‌که صاحبان دفاتر، فعالیت‌های مالی خود را به‌طور کامل در دفاتر ثبت نکنند و از درج برخی از آن‌ها امتناع ورزند بنا بر قانون مالیاتی، دفاتر تهیه‌شده رد خواهد شد.

کلیه دفاتری که رویدادهای مالی آن‌ها با استفاده از مواد پاک شونده (مثل گرافیت) تهیه‌شده باشد بنا بر قانون رد می‌شود.

بر طبق قانون کلیه اقداماتی هم چون: پاک کردن، تراشیدن و محو نمودن اطلاعات موجود در دفاتر منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

با استناد به ماده 15 آئین‌نامه، عدم ثبت عملیات شعب در دفاتر نیز منجر به رد آن‌ها خواهد شد.

بر اساس ماده 13- تبصره 3 موجود در آئین‌نامه مالیاتی، درصورتی‌که مودی اعلام نماید که دفاتر از دسترس وی خارج‌شده است (به‌عنوان‌مثال: سرقت شدن دفاتر مالی)، حکم ابطال کلیه دفاتر ذکرشده از سوی اداره مالیات رد خواهد شد.

مبنی بر تبصره‌های 2 الی 4 مواد 13 و 17 موجود در آئین‌نامه مالیاتی، تاخیر در تحریر دفاتر کل و روزنامه بیش‌ازحد مجاز تعیین‌شده، موجب رد و ابطال آن دفاتر خواهد شد.

در نظر نگرفتن تاریخ وقوع معاملات و تقدم بخشیدن به برخی از آن‌ها در ثبت، موجب ابطال خواهد شد.

درج نمودن کل یا قسمی از رویدادهای مالی در بین سطرها نیز خلاف قوانین مالی بوده و موجب رد دفاتر خواهد شد.

فاصله انداختن بیش‌ازاندازه در میان رویدادهای مالی و یا سفید گذاشتن برخی از صفحات نیز ابطال دفاتر روزنامه و کل را در پی دارد.

عدم ارائه برخی از دفاتر روزنامه و کل ثبت و پلمپ شده به ادارات مالیاتی نیز موجب رد شدن آن‌ها خواهد شد. بر طبق قانون، کلیه مودیان ملزم هستند دفاتر نانوشته را نیز به ادارات مالیاتی تحویل دهند. زیرا بر طبق قانون نمی‌توان از دفاتر سفید پلمپ شده نانویس در سال‌های آتی استفاده نمود (این کار نیز ابطال دفاتر را به دنبال خواهد داشت). بر اساس ماده 3 این آئین‌نامه، استفاده از دفاتر پلمپ شده سال‌های گذشته تا مدت 10 سال ممنوع می‌باشد.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید با شرکت ثبتی آفریقا با شماره 42595-021 تماس حاصل فرمایید.

 
مالیات
در این مقاله سعی شده است تا با نرخ تناسبی، نرخ تنازلی و نرخ تصاعدی مالیات بیشتر آشنا شویم. دانستن اینکه چرا باید پرداخت گردد از ملزومات اصلی آشنایی با انواع نرخ‌ها می‌باشد.

کلیه افراد یک جامعه موظف‌اند با توجه به درآمد و میزان ثروت خود، سهمی را به دولت پرداخت نمایند. این بودجه که از سوی دولت وصول می‌گردد برای ارائه خدمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور و هم‌چنین دوام و پایداری یک جامعه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

 

چرا باید مالیات پرداخت کنیم؟
طبق قاعده هر رهبری به‌منظور مدیریت و اداره یک کشور به یک سری امکانات مالی نیازمند است تا بتواند مسئولیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهد. در ادامه برخی از دلایل اصلی پرداخت مالیات ذکرشده است:

تامین استقلال کشور درزمینهٔ صنعت و امور نظامی یکی از اصلی‌ترین این دلایل است.
گسترش جاده‌ها و وسایل نقلیه متناسب
سرویس‌دهی به هم‌وطنان مثل تامین آب، برق، گاز، بهداشت و …
فراهم نمودن مراکز آموزشی (مدرسه، دانشگاه و موسسات آموزشی)
گردآوری شعب قوه قضائیه برای رسیدگی به دعوی و مشکلات هم‌وطنان
اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای هم‌وطنان به‌منظور ریشه‌کن کردن بیکاری( همانند تاسیس و ثبت شرکت های مختلف، تاسیس انواع کارخانه ها و…)
اختصاص سرمایه‌ای به دانشمندان برای رسیدن به خودکفایی در عرصه علوم و فنون
آشنایی با نرخ تنازلی، تناسبی و تصاعدی مالیات
نرخ تناسبی به چه معناست؟
این دسته از نرخ‌ها همواره ثابت هستند و تغییرات مبنایی بر روی آن‌ها تاثیری ندارد.

نرخ تنازلی به چه معناست؟
در نرخ تنازلی مالیات‌ها رابطهٔ عکسی در میان نرخ و مبنای مالیاتی برقرار است. به‌طور مثال هرچه بر مبنای مالیات افزوده شود، از نرخ آن کاسته خواهد شد. مالیات‌های بر مصرف جز نرخ تنازلی مالیات هستند.

نرخ تصاعدی به چه معناست؟
نرخ تصاعدی مفهومی کاملاً متضاد با نرخ تنازلی دارند. در این دسته از نرخ‌ها، رابطهٔ مستقیمی میان مبنای مالیات و نرخ آن برقرار است. بر مبنای این اصل با افزایش میزان مالیات، مقداران هم بالا خواهد رفت.

انواع نرخ تصاعدی مالیات

نرخ تصاعدی کلی
نرخ تصاعدی متمایل
نرخ تصاعدی طبقه‌ای
تعاریف نرخ‌های تصاعدی کل، طبقه‌ای و متمایل
نرخ تصاعدی کل با توجه به میزان درآمد افراد به چندطبقه تقسیم‌شده است که هر طبقه نرخ مشخصی دارد و در صورت افزایش میزان درآمد شخص، نرخ مالیاتی او نیز افزایش خواهد یافت.

توجه: هم‌اینک نرخ تصاعدی مالیات کاربرد زیادی ندارد و تنها در تهیهٔ قبوض برق، گاز، آب و… از این روش استفاده می‌شود.

در نرخ تصاعدی طبقه‌ای، نرخ هر طبقه با توجه به مازاد طبقهٔ قبل تعیین می‌گردد.

نرخ موجود در نوع تصاعدی متمایل، کاهشی می‌باشد و آن زمانی است که نرخ تصاعدی و مبنای مالیات به یک‌میزان معینی برسند. بر اساس این نرخ، به هر میزان که مبنا گسترش یابد، نرخ مالیات با سرعت کمتری افزایش خواهد یافت





:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: