سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی
نوشته شده توسط : ali

سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در مناطق آزاد را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ماده 1 ـ در این تصویب‏نامه واژه ‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به كار می‏رود:

سرزمین اصلی : كشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی

سازمان : سازمان هریك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

منطقه : هر یك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی‏ایران

سرمایه‏گذاری : به كارگیری سرمایه در اشكال مختلف در هر یك از فعالیت‏های اقتصادی به منظور تولید كالا و یا خدمت.

سرمایه خارجی : كلیه سرمایه‏های موضوع ماده (3) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) كه توسط اتباع ایرانی از خارج ازسرزمین اصلی به مناطق وارد می‏شود.

سرمایه ارزی : سرمایه‌های موضوع ماده (3) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) كه توسط اتباع ایرانی از خارج از سرزمین اصلی به مناطق وارد شود.

سود ویژه : مازاد درآمد تحقق یافته یك بنگاه بر هزینه‏های واقع شده در یك دوره مالی كه از فعالیت‏هایی كه به قصد انتفاع صورت گرفته است، ناشی و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شناسایی و اندازه‏گیری شود.

 

ماده 2 ـ كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان‏های بین‏المللی طبق این مقررات می‏توانند مستقلا و یا با مشاركت سازمان و شركت‏های تابع آن یا با مشاركت یكدیگر در مناطق آزادسرمایه‏گذاری نمایند و سرمایه پذیرفته شده آنان مشمول این مقررات می‏شود.

 

ماده 3 ـ سرمایه از لحاظ این مقررات عبارت است از: الف ــ وجوه ریالی و ارزهای قابل تبدیل در مناطق (هر منطقه).

ب ــ ماشین‏آلات، تجهیزات، لوازم و ابزاركار.

پ ــ حقوق مالكیت صنعتی شامل حق اختراع، دانش فنی و علایم و نام‏های تجاری.

ت ــ وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و آبی مربوط به موضوع سرمایه‏گذاری.

ث ــ تمام یا قسمتی از سود ویژه قابل انتقال كه در مناطق آزاد حاصل و به سرمایه اصلی اضافه شده یا در فعالیت مجاز دیگری كه مشمول این مقررات باشد، به كار انداخته شود.

تبصره ـ در موارد خاص قبول مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته به تشخیص سازمان مناطق به عنوان بخشی از سرمایه خارجی امكان‌پذیر است.

 

ماده 4 ـ سرمایه‏ها تحت شرایط پذیرفته شده و مشمول این مقررات خواهند بود:

الف ــ در فعالیت‏های مجاز در هر منطقه به كار برده شود.

ب ــ مراحل‏ كامل ‏اخذ مجوز سرمایه‏گذاری و ثبت‏سرمایه موضوع‏مواد (6) و(7) را طی ‏كند.

پ ــ مستلزم اعطای امتیاز یا حقوق انحصاری به سرمایه‏گذار توسط سازمان نباشد.

 

ماده 5 ـ سرمایه‏گذاران خارجی می‏توانند در فعالیت‏های اقتصادی منطقه به هر نسبتی سرمایه‏گذاری نمایند.

 

ماده 6 ـ سرمایه‏گذاران موضوع ماده (2) این مقررات كه می‏خواهند سرمایه خود را به هریك از مناطق آزاد وارد كنند، باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه‏ای كه توسط دبیرخانه و سازمان‏های مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند. درخواست‏های واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می‏گیرد و مجوز سرمایه‏گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می‏شود.

تبصره 1ـ درخواست‏های سرمایه‏گذاران خارجی كه متقاضی تضمین و حمایت (موضوع ماده (21) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران) می‏باشند، توسط كمیته‏ای مركب از نمایندگان دبیرخانه شورای‏عالی مناطق آزاد (رییس كمیته)، سازمان سرمایه‏گذاری و كمك‏های اقتصادی و فنی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی كشور بررسی خواهد شد و بر اساس پیشنهاد كمیته مذكور و تصویب اكثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد، مجوز سرمایه‏گذاری برای آنها صادر می‏شود.

تبصره 2ـ هرگونه تغییر درمشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمایه‏گذاری با اطلاع سازمان و حسب تشخیص،با موافقت مرجع صادركننده مجوز، صورت می‏گیرد.

تبصره 3ـ بهره‏برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه‏گذاری منوط به صدور مجوز بهره‏برداری توسط سازمان می‏باشد.

 

ماده 7 ـ دارنده مجوز سرمایه‏گذاری موظف است ظرف مدتی كه در مجوز سرمایه‏گذاری تعیین می‏شود، درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرایی موضوع مجوز سرمایه‏گذاری به منطقه وارد نماید.

 

ماده 8 ـ ورود و ثبت سرمایه در مناطق آزاد به ترتیب زیر صورت می‏گیرد:

1- سرمایه‏های موضوع بند (الف) ماده (3) این مقررات به حساب واحد مورد سرمایه‏گذاری نزد بانك‏ها (یا مؤسسات اعتباری مجاز) واریز می‏گردد. با احتساب معادل ریالی یا ارزی حسب مورد درتاریخ واریز طبق گواهی بانك (یا مؤسسه اعتباری مجاز) به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.

2ـ سرمایه‏های موضوع بندهای (ب) و (ت) ماده(3) این مقررات در حدود مندرج در مجوز سرمایه‏گذاری براساس ارزش سیف آنها به موجب اسناد و صورت حساب‏های مربوط پس از رسیدگی توسط سازمان هر منطقه مجموعا به یكی از ارزهای قابل تبدیل، در تاریخ ترخیص تعیین و ضمن ثبت ارزش ارزی، معادل ریالی آن به نرخ روز بازار ارز منطقه، از همان تاریخ به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.

3ـ سرمایه‏های موضوع بند (پ) ماده(3) این مقررات پس از تأیید ارزش آنها توسط سازمان هر منطقه قابل ثبت به عنوان سرمایه در دفاتر هر سازمان می‏باشد. چگونگی زمان‏بندی اختصاص ارزش دانش فنی به حساب سرمایه به موازات انتقال دانش فنی صورت می‏گیرد.

4ـ سرمایه‏های موضوع بند (ث) ماده (3) این مقررات پس از تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان هر منطقه به ترتیب زیر به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار، در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود:

الف ــ با هدف افزایش سرمایه به منظور توسعه سرمایه‏گذاری در همان واحد، پس از كسب موافقت سازمان هر منطقه.

ب ــ با هدف افزایش سرمایه برای سایر موارد در همان واحد، بااطلاع سازمان هر منطقه.

پ ــ با هدف سرمایه‏گذاری در فعالیت دیگری غیر از فعالیتی كه برای آن مجوز صادر شده است، پس از طی مراحل موضوع ماده ) (6این مقررات.

5 ـ هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیر نقدی وارده طبق تشخیص سازمان ناقص، معیوب و یا غیرقابل استفاده باشد و یا با مشخصات اظهار شده در تقاضا منطبق نباشد و یا بیش از ارزش واقعی آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها كه مورد تأیید سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمایه منظور نمی‏شود.

6 ـ چنانچه كالاهای سرمایه‏ای موضوع بندهای )ب( و )ت( ماده) (3این مقررات كه متعلق به سرمایه‏گذاران خارجی بوده و قبلا در سرزمین اصلی به كار انداخته شده است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در سرزمین اصلی به مناطق انتقال یابند، انتقال این كالاها از موارد نقل و انتقال سرمایه داخلی محسوب می‏شود و تابع ضوابط این تصویب‏نامه خواهد بود.

 

ماده 9 ـ سرمایه‏گذار می‏تواند سرمایه‏ای را كه به منطقه وارد می‏كند، بیمه نماید. در صورتی كه به دلیل وقوع حادثه، مؤسسه بیمه مزبور طبق مقررات بیمه‏نامه جانشین سرمایه‏گذار شود، این جانشینی به واسطه پرداخت خسارت به بیمه‏گذار به رسمیت شناخته می‏شود اما انتقال سرمایه محسوب نمی‏شود.

 

ماده 10ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی كه طبق ماده) (6این مقررات به مناطق وارد می‏شود مورد حمایت این مقررات بوده واز مزایا و تسهیلات آن برخوردار می‏باشد.

تبصره ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی كه پذیرش آنها مطابق تبصره (1) ماده (6) این مقررات به تصویب اكثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد رسیده باشد، چنانچه در مواردی به وسیله قانون به نفع عموم ملی شود یا اینكه از سرمایه‏گذاران یاد شده سلب مالكیت شود جبران عادلانه خسارت به عهده دولت جمهوری اسلامی ایران می‏باشد. پرداخت خسارت به مأخذ ارزش بازاری سرمایه‏گذاری بلافاصله قبل از ملی شدن و یا سلب مالكیت خواهد بود و سرمایه‏گذار خارجی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ملی شدن یا سلب مالكیت، تقاضای جبران خسارت را به سازمان منطقه تسلیم نماید.

 

ماده 11 ـ كلیه واحدهایی كه به موجب مجوز سرمایه‏گذاری در منطقه ایجاد می‏شوند مكلفند همه ساله گزارش عملكرد و صورت‏های مالی خود را به سازمان ارسال نمایند. صورت‏های مالی باید به تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان رسیده باشد.

 

ماده 12 ـ خروج سود ویژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعالیت‏های اقتصادی سرمایه‏های خارجی و سرمایه‏های ارزی ایرانیان و همچنین مبالغ ناشی از فروش، یا واگذاری این گونه سرمایه‏ها از مناطق مجاز است.

سازمان هر منطقه به درخواست این گونه سرمایه‏گذاران و پس از احراز این كه مبالغ مورد درخواست برای خروج از مناطق، حاصل به كار انداختن سرمایه ثبت شده سرمایه‏گذاران در موضوع مجوز سرمایه‏گذاری می‏باشد و حصول اطمینان از موارد مندرج در تبصره زیر، تأیید لازم را ظرف یك هفته از تاریخ وصول درخواست صادر می‏نماید.

تبصره ـ سازمان هر منطقه باید در بررسی‏های خود، ملاحظات مربوط به برخورداری سرمایه‏گذار از معافیت‏های مالیاتی موضوع ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی و نیز خالص بودن مبالغ مورد درخواست برای خروج را مورد توجه قرار دهد.

 

ماده 13 ـ پرداخت‏های مربوط به اقساط اصل وام و هزینه‏های متعلقه، قراردادهای حق اختراع، دانش فنی، كمك‏های فنی و مهندسی، علایم تجاری، مدیریت و قراردادهای مشابه درچارچوب طرح‏های سرمایه‏گذاری بر اساس قراردادهای مربوط و صورت‏های مالی با اطلاع سازمان مجاز می‏باشد.

 

ماده 14 ـ سرمایه‏گذاران می‏توانند سهام یا سهم‏الشركه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمایه‏گذاران دیگر واگذار نمایند. در این صورت انتقال گیرنده از هر نظر جانشین سرمایه‏گذار اول می‏شود.

 

ماده 15 ـ انتقال سرمایه از یك منطقه به منطقه دیگر تابع مقررات سرمایه‏گذاری در مناطق مبدأ و مقصد می باشد.

 

ماده 16 ـ موارد اختلاف بین سرمایه‏گذار خارجی وطرف ایرانی براساس قراردادها و توافق‏های كتبی حل خواهد شد.

 

ماده 17 ـ در صورتی كه سرمایه خارجی متعلق به دولت یا دولت‏های خارجی باشد، اینگونه سرمایه‏ها خصوصی تلقی خواهدشد و تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و از مصونیت دولتی و دیپلماتیك برخوردار نمی‏باشد.





:: بازدید از این مطلب : 13749
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: