ثبت شرکت در مناطق آزاد
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت در مناطق آزاد

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در مناطق آزاد را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

فصل اول ــ تعاریف

ماده 1ـ در این تصویب‏نامه واژه‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به كار می‏رود:

1ـ1ــ كشور: كشور جمهوری اسلامی ایران

2ـ1ــ منطقه: هریك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی

3ـ1ــ سازمان: سازمان هر یك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی است كه به موجب قانون تأسیس شده‏اند.

4ـ1ــ قانون: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی مصوب 7/6/1372مجلس شورای اسلامی

5 ـ1‌ــ شورای‏عالی: شورای‏عالی مناطق‏آزادتجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

6 ـ1ــ واحد ثبتی: مرجع ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی هر یك از سازمان‏های مناطق آزادتجاری ــ صنعتی

7ـ1ــ شعبه شركت یا مؤسسه: شعبه یك شركت یا مؤسسه، شخص حقوقی است كه در منطقه توسط شركت یا مؤسسه اصلی كه در خارج ازمنطقه ایجاد شده تشكیل شده است و اكثریت سهام آن متعلق به شركت یا مؤسسه مذكور می‏باشد و این شخص حقوقی تازه تأسیس، شركت یا مؤسسه فرعی آن محسوب می‏شود.

7ـ1ــ نماینده شركت یا مؤسسه: نماینده یك شركت یا مؤسسه،شخص حقوقی یا حقیقی است كه آن شركت یا مؤسسه به آن اختیارات لازم را داده است و تعهدات آن در سمت نمایندگی شركت یا مؤسسه، تعهدات شركت یا مؤسسه اختیاردهنده محسوب می‏شود.

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل دوم ــ ایجاد و وظایف واحد ثبتی

ماده 2ـ سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی در آن منطقه، واحدی را به نام واحد ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی تأسیس می‏كند.

 

ماده 3ـ وظایف واحد ثبتی عبارتنداز:

1ـ3ــ ثبت شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری ایرانی و خارجی

2ـ3ــ ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی

2ـ3ــ ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی

2ـ3ــ ثبت دفاتر تجاری بازرگانی

5 ـ3ــ پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجاری واقع در حوزه هر منطقه

6 ـ3ــ ثبت شركتها و مؤسسات اعتباری بارعایت آیین‏نامه اجرایی عملیات پولی و بانكی در مناطق آزاد

7ـ3ــ ثبت شركت‏های بیمه مقررات حاكم در مناطق آزاد

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل سوم ــ تشریفات قانونی ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی

ماده 4ـ هر شركت یا مؤسسه‏ای كه درمنطقه ثبت شود ومركز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شركت ایرانی و ثبت شده درمنطقه محسوب می‏شود.

تبصره 1ـ از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه هر شركت یا مؤسسه خارجی برای اینكه بتواند به وسیله شعبه یا نمایندگی درمنطقه به فعالیت‏های اقتصادی مبادرت نماید باید در كشور متبوع خود مطابق قوانین ومقررات جاری آن كشور - به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور - شركت قانونی محسوب شود ودر واحد ثبتی منطقه نیز به ثبت رسیده باشد.

تبصره 2ـ هر شركت یا مؤسسه خارجی كه در تاریخ اجرای این تصویب‏نامه در منطقه به وسیله شعبه یا نمایندگی به فعالیت‏های اقتصادی اشتغال داشته باشد باید در ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه تقاضای ثبت نماید. در غیر این صورت شركت مذكور اعتبار قانونی نداشته و مؤسسین آن در قبال اشخاص ثالث متضامنا مسؤول جبران خسارت وارد شده خواهند بود.

 

ماده 5 ـ انواع شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری مذكور در قانون تجارت وسایر قوانین ایران می‏توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند مشروط بر آنكه موضوع فعالیت آنها قانونی باشد. در هر حال تأسیس و فعالیت شركت‏ها تحت قوانین موضوعه امكان‏پذیر است.

 

ماده 6 ـ تمامی اشخاص حقوقی كه در منطقه فعالیت اقتصادی دارند، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی وضعیت خود را با مفاد این تصویب‏نامه و دستورالعمل‏های اجرایی آن تطبیق دهند. در غیر این صورت مرجع صالح به تقاضای سازمان از ادامه فعالیت اشخاص مذكور جلوگیری خواهد نمود.

دستورالعمل ‏اجرایی این ماده توسط سازمان هر منطقه تهیه و به اجرا گذاشته می‏شود.

تبصره ـ سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كلیه سوابق ومدارك مربوط به اشخاص حقوقی كه قبل از تاریخ ایجاد واحد ثبتی منطقه در سایر نقاط كشور به ثبت رسیده‏اند و به موجب اساسنامه مربوط مركز اصلی (اقامتگاه) آنها، منطقه است . از سازمان مجوز فعالیت دریافت كرده‏اند بنا به تقاضای واحد ثبتی برای آن واحد ارسال می‏كند، همچنین سازمان ثبت اسناد واملاك كشور به منظور پیشگیری از تعیین نامهای مشابه برای شركت‏های درحال ثبت با واحدهای ثبتی مناطق همكاری خواهند نمود.

 

ماده 7ـ ثبت شركت و مؤسسه درمنطقه با ارایه مدارك و اسناد زیر به واحد ثبتی منطقه به عمل خواهد آمد:

1ـ اظهارنامه ثبت

2ـ اساسنامه شركت

3ـ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین

4ـ صورتجلسه اولین جلسه هیأت مدیره

5 ـ گواهی بانكی ازیكی ازبانك‏های منطقه مبنی بر تودیع حداقل %35سرمایه نقدی

6 ـ مجوز فعالیت درمنطقه كه توسط سازمان صادر شده باشد.

تبصره 1ـ درمورد اشخاص حقوقی خارجی تهیه وارایه اصل اختیارنامه نمایندگی و مجوز تأسیس شعبه اشخاص مذكور در ایران كه شرایط تنظیم و صدور آنها مطابق قوانین و مقررات كشور متبوع اشخاص حقوقی خارجی ) به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور( رعایت شده باشد ضرورت دارد، همچنین لازم است برای ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران اشخاص حقوقی خارجی اظهارنامه ثبت شركت و رونوشت مصدق سند شركت دركشور متبوع را به زبان فارسی نیز ضمیمه نمایند.

تبصره 2ـ كلیه اسناد و مدارك موضوع ماده (8) این تصویب‏نامه توسط اشخاص حقوقی خارجی باید به صورت رسمی به زبان فارسی نیز تسلیم شود.

تبصره 3ـ در كلیه موارد پس از دریافت رسید حق‏الثبت، اقدامات مربوط به ثبت و صدور گواهی مربوط صورت خواهدگرفت.

 

ماده 8 ـ اظهارنامه ثبت شعب و نمایندگی‏های اشخاص حقوقی خارجی علاوه برقید تاریخ و امضاء باید حاوی نكات زیر باشد:

1ـ نام كامل شركت یا مؤسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری و مشخصات آن

2ـ نوع شركت یا مؤسسه وموضوع فعالیت آن

3ـ مركز اصلی و اقامتگاه شركت یا مؤسسه درخارج از ایران

4ـ تابعیت شركت یا مؤسسه

5 ـ میزان سرمایه شركت یا مؤسسه

6 ـ آخرین بیلان مالی شركت یا مؤسسه

7ـ مرجع ثبت، شماره محل (شهر وكشور) و تاریخ ثبت شركت یامؤسسه در خارج از ایران

8 ـ فعالیت مورد نظر شركت یا مؤسسه جهت اشتغال درمنطقه

9ـ سایر شعب و نمایندگی‏های شركت یا مؤسسه در ایران و اسامی مدیران هركدام (در صورت تأسیس)

10ـ اقامتگاه شركت یا مؤسسه جهت اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت‏دار دریافت كننده ابلاغ‏ها و اخطاریه‏ها

11ـ قبولی مدیر یا مدیران شعب ونمایندگی‏ها ذیل مجوز تأسیس یا اختیارنامه نمایندگی موضوع تبصره (1) ماده (7) این تصویب‏نامه

12ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه مدیران یا اداره‏كنندگان شركت یا مؤسسه

تبصره ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و تابعیت وكیل، همچنین نسخه اصلی یا رونوشت مصدق وكالتنامه در صورتی كه اظهارنامه و تقاضای ثبت به وسیله وكیل داده شده باشد تسلیم شود.

 

ماده 9ـ اشخاص حقوقی پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی خواهند بود و براساس قوانین ومقررات حاكم درمنطقه، فعالیت می‏نمایند. واحد ثبتی سازمان موظف است سندی مشعر برثبت اشخاص حقوقی یا شعبه یا نمایندگی آنها كه ممهور به مهرواحد ثبتی است، به تقاضاكننده ثبت بدهد.

 

ماده 10ـ اشخاص حقوقی مكلفند به منظور ثبت هرگونه تغییرات در اساسنامه و تركیب هیأت مدیره، بازرسان، صاحبان امضای مجاز، كاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شركت یا مؤسسه ظرف یك هفته مراتب را به صورت كتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند. عدم اطلاع به موقع رافع مسؤولیت مدیران اشخاص حقوقی مذكور نخواهد بود.

 

ماده 11ـ هر ذی نفعی می تواند از مندرجات پرونده‏های ثبتی مربوط اطلاع یافته تقاضای دریافت رونوشت مصدق نماید.

 

ماده 12ـ واحدثبتی موظف است مراتب تأسیس شركت یا مؤسسه و تغییرات آن را حداكثر ظرف 10روز ازتاریخ ثبت به منظور درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه محلی به هزینه متقاضی به آن روزنامه اعلام نماید.

 

ماده 13ـ تقاضای ثبت علایم واسامی تجاری - صنعتی و ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی درمنطقه به موجب اظهارنامه صورت می‏گیرد و شرایط ثبت آن در واحد ثبتی طبق دستورالعمل اجرایی مصوب سازمان هر منطقه خواهدبود.

 

ماده 14ـ كلیه اشخاص حقیقی ایرانی كه طبق قانون تجارت به اموربازرگانی در منطقه مبادرت دارند موظفند نام خود یامدیران خود را مطابق مقررات این تصویب‏نامه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی به ثبت برسانند.

 

ماده 15ـ ثبت اسامی اشخاص حقیقی ایرانی و خارجی در دفاتر ثبت با تنظیم و تسلیم سه نسخه اظهارنامه كه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحدثبتی انجام می‏گیرد و حاوی نكات زیر می‏باشد به عمل می‏آید:

1ـ نام و نام خانوادگی بازرگان

2ـ تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه بازرگان و تصویر اوراق شناسنامه برای اشخاص حقیقی ایرانی و گذرنامه برای اشخاص حقیقی خارجی

3ـ تابعیت اصلی و فعلی افراد مزبور در صورت تحمیل تابعیت دیگر وتاریخ و چگونگی اخذ تابعیت مزبور

4ـ تاریخ ورود به منطقه و شماره ومحل صدور پروانه اقامت و محل اقامت اتباع خارجی

5ـ اقامتگاه قانونی اشخاص حقیقی

6 ـ شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری كه به موجب بند) (5ماده ) (3این تصویب‏نامه به عمل آمده است.

7ـ رشته فعالیت تجاری داخلی یا خارجی یا هر دو در هر مورد

8 ـ سایر مشخصات تجارتی بازرگانان از جمله شماره ثبت، علایم تجاری، كتاب رمز تجارتی و غیره.

 

ماده 16ـ واحد ثبتی مكلف است، پس از مفاد اظهارنامه در دفتر ثبت تجارتی، ظرف حداكثر دو روز از تاریخ تسلیم، یك نسخه امضا شده از اظهارنامه ثبت را ممهور به مهر واحد به اظهاركننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به واحد ذی‏ربط در سازمان ارسال كند.

 

ماده 17ـ اظهاركننده موظف است ظرف مدت یك هفته هرگونه تغییراتی را در مفاد اظهارنامه، طی اظهارنامه جدیدی كه در سه نسخه تنظیم می‏شود تهیه و به واحد ثبتی سازمان تسلیم كند تا در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی قید گردد.

 

ماده 18ـ اشخاص حقیقی و حقوقی كه طبق مقررات این تصویب‏نامه اسم خود را ثبت می‏نمایند مكلفند در سربرگ اوراق تجارتی و برگ‏های فروش و سفارش وهرنوع اسناد ومدارك تجارتی كه به كار می‏برند ضمن درج عنوان تجارتی، شماره ثبت خود را نیز قید نمایند.

 

-------------------------------------------------------------

 

فصل چهارم ــ سایر مقررات

ماده 19ـ پلمپ دفاتر تجارتی اشخاص حقیقی وحقوقی طبق دستورالعملی كه توسط سازمان هر منطقه تعیین می‏شود صورت گرفته و پس از امضای نماینده واحد ثبتی به مهر واحد مذكور ممهور خواهد شد.

 

ماده 20ـ هزینه‏های مربوط به ثبت شركت، مؤسسه و تغییرات آن همچنین ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی و اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی و نیز ثبت دفاتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجارتی به موجب دستورالعملی كه با رعایت قوانین مربوط توسط سازمان هر منطقه تهیه می‏شود، دریافت می‏گردد.

 

ماده 21ـ از ادامه فعالیت متخلفین از اجرای مفاد این تصویب‏نامه، بنا به تقاضای سازمان، توسط نیروی انتظامی منطقه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در هرصورت این گونه اقدامات رافع مسؤولیت مدیران شركت یا مؤسسه و اشخاص حقیقی متخلف در قبال اشخاص ثالث نخواهد بود.

 

ماده 22ـ دستورالعمل‏های اجرایی این تصویب‏نامه و فرم‏های چاپی مربوط توسط سازمان هر منطقه حداكثر ظرف یك ماه از تاریخ تصویب این تصویب‏نامه تهیه و به اجرا گذاشته خواهد شد.





:: بازدید از این مطلب : 15061
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: